دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

رهایی از «اندیشه وابستگی»، نقطه شروع حرکت به سمت پیشرفت است

رهایی از اندیشه وابستگی مهم‌ترین عاملی است که کشور را به پیش می‌برد؛ چراکه رهایی از این بند، استعدادها را شکوفا کرده و فعل «ما می‌توانیم» را در ذهن و روح جامعه نهادینه می‌کند و اینجا نقطه شروع حرکت به سمت پیشرفت است.
کد خبر: ۴۲۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۲:۵۵ - 16November 2020

اندیشه وابستگی در نگاه رهبری؛ ریشه‌ها، پیامدها و راهکارهابه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «اندیشه‌ وابستگی» مهم‌ترین عامل در سقوط و انزوای یک ملت تلقی می‌شود، به‌طوری‌که در کلام و آرای امامین انقلاب اسلامی نیز به وضوح به گریز از وابستگی تاکید شده است.

اندیشه وابستگی که طی سال‌های متمادی از سوی شیفتگان غرب تبلیغ می‌شد، نتیجه‌ای جز عقب‌ماندگی و حقارت برای مردم ایران به همراه نداشت. اما با پیروزی انقلاب اسلامی، اندیشه وابستگی به رکود گرائید. از این زمان به بعد، کشور از وابستگی نجات یافت، عزت نفس به ملت بازگردانده شد، مردم به حقوق خود آشنا شدند، استعدادها شکوفا شد و خودباوری علمی و اعتماد به نفس ملی به وجود آمد و مهمتر از همه، «ما می‌توانیم» به عنوان اصلی‌ترین شعار ملت، از قوه به فعل تبدیل شد.

از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، غرب با کمک روشنفکران غرب‌زده می‌کوشد تا بر کشورها مسلط شود.
 
ایشان با اشاره به دوران حکومت طاغوت در رژیم پهلوی می‌فرمایند: «بنابر این روشنفکران غرب‌زده که خیلی از آنها در دستگاه‌های حکومت ظالم نیز نفوذ کرده بودند با حرف خودشان و با عمل خودشان به مردم اینجور تفهیم کرده بودند که شما عرضه ندارید؛ عرضه‌ هیچ کاری را ندارید، باید تقلید کنید و از همان ابتدا اینطور تبلیغ کردند که اگر می‌خواهید کشورتان پیشرفته بشود و ایران جلو بیفتد، بایستی بروید در ذیل غرب تعریف بشوید».
 
در ادامه بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص عواقب وابستگی به بیگانگان را با هم می‌خوانیم.
 
- در این دوران طولانی دویست ساله‌ منتهی به انقلاب، ما یک دوران سختِ تاریکِ ذلت را گذراندیم؛ چراکه در این دوران هر کاری که مطرح می‌شد، می‌گفتند آقا ما که نمی‌توانیم! آقا فلان چیز را بسازید، می‌گفتند ما که نمی‌توانیم! با فلان شعار غلط در دنیا مقابله کنیم، می‌گفتند آقا ما که زورمان نمی‌رسد، ما که نمی‌توانیم.
 
- نتیجه این شد که «در یک دوران طولانی، ژنِ ناتوانی، ژنِ نمی‌توانیم، ژنِ وابستگی به دیگران را در ما تزریق کردند؛ از دوران قاجار تا دوران پهلوی، در ملّت ما این احساس درونیِ عدم  توانایی و عدم قدرت، ایجاد شد». همین مسئله نیز موجبات عقب‌ماندگی را فراهم کرد و در زمینه‌های مختلف - در همه‌ زمینه‌های علمی - چشم‌بسته و تقلیدی نگاه کردیم که ببینیم غربی‌ها چه می‌گویند.
 
- «حقارت» دیگر دستاورد تفکر و اندیشه وابستگی است؛ چراکه این تفکر علاوه بر عقب‌ماندگی، حقارت را نیز برای جامعه به ارمغان آورد؛ در نتیجه این نوع تفکر، ملت ایران نسبت به خود یک نگاه حقارت‌پندارانه داشت؛ یعنی اینکه این ملت بتواند بر اراده‌ قدرت‌ها، بر اراده‌ ابرقدرت‌ها فائق بیاید، مطلقاً به ذهن احدی خطور نمی‌کرد.
 
- از مهم‌ترین مؤلفه‌های رهایی از وابستگی این است که یک ملت خودش باشد؛ با مغزِ خودش فکر کند؛ با چشمِ خودش ببیند؛ با اراده‌ خودش انتخاب کند؛ آنچه را هم انتخاب می‌کند، چیزی باشد که برایش مفید است... ضمن اینکه از همه‌ تجارب هم استفاده کند.
 
- بنابراین در هر جایی که اتّکای ‌به ‌نفس و اعتماد به خود و بازگشت به اسلام به هر اندازه عمل شد، به همان اندازه کار ابرقدرت‌ها را مشکل و حرکت ملت‌ها را شتابنده کرد و این با تکیه بر هویت بومی، افتخار به مفاخر تاریخی امکان‌پذیر است، چراکه: «اگر یک ملتی احساس عزت نکند، یعنی به داشته‌های خود- به آداب خود، به سنن خود، به زبان خود، به الفبای خود، به تاریخ خود، به مفاخر خود و به بزرگان خود- به چشم حقارت نگاه کند، آن‌ها را کوچک بشمارد و احساس کند از خودش چیزی ندارد، این ملت به‌راحتی در چنبره‌ سلطه‌ بیگانگان قرار می‌گیرد».
 
- بنابراین «اعتماد به نفس ملی که باید در نخبگان یک کشور بروز کند، مهمترین تأثیرش این است که حالت انتظار کمک و دستگیری از دیگران را از انسان می‌گیرد».
 
- «اعتماد به‌ نفس ملی، راه وابستگی را می‌بندد. اگر این اعتماد به‌ نفس وجود داشت، ملت احساس نمی‌کند که به وابستگی نیاز دارد، بلکه از وابستگیِ به دیگران می‌گریزد».
 
- از این‌رو عمده این است که ما به خودمان اتّکاء کنیم؛ اساس کار این است، همچنین جرئت و گستاخی و نترسیدن از احتمال موفق نشدن، عامل بسیار مهمی است که ما را پیش می‌‌برد و نیز رشد علمی از دیگر راه‌هایی رهایی از بند وابستگی در نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی به حساب می‌آید.
 
- علم، پایه‌ی پیشرفت همه‌جانبه‌ یک کشور است. این حدیث را من یک وقتی خواندم: «العلم سلطان»؛ علم، اقتدار است. هر کس این اقتدار را داشته باشد، می‌تواند به همه‌ مقاصد خود دست پیدا کند. این مستکبران جهانی به برکت علمی که به آن دست پیدا کردند، توانستند به همه‌ دنیا زور بگویند.
 
نتایج رهایی از بند وابستگی
 
- از بدو ظهور و پیروزی انقلاب اسلامی، کشور از وابستگی نجات یافت؛ وابستگی سیاسی از بین رفت؛ انقلاب اسلامی، به ملت و کشور ما عزت نفس داد؛ مردم را بیدار کرد و آنها را به حقوق خود آشنا ساخت و استعدادها را شکوفا کرد؛ خودباوری علمی و اعتماد به نفس ملی به وجود آمد؛ امید و نشاط در بین مردم احیا شد، شخصیت و استقلال را به مردم هدیه داد؛ هویّت و جایگاه و شأن را به ملت ایران برگرداند و مهمتر از همه، «ما می‌توانیم» را شعار ملت قرار داد.
 
- در سایه انقلاب اسلامی روح خودباوری به وقوع پیوسته است؛ آن احساس حقارت دیگر امروز نیست؛ مردم شدند صاحب کشور، صاحب اختیار کشور و تصمیم‌گیر در مسائل کشور، بنابر این امروز ملت ایران، در هیچ یک از شؤون و مواضع داخلی، بین‌المللی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تبلیغی، میل، خواست و دخالت قدرت‌های بزرگ بخصوص آمریکا را رعایت نکرده است و نمی‌کند و در مقابل زیاده‌خواهی و زیاده‌گویی آمریکا ایستاده است و این نقطه‌ اصلیِ اقتدارِ ملت ایران است.
 
- رهایی از اندیشه وابستگی مهم‌ترین عاملی است که کشور را به پیش می‌برد؛ چرا که رهایی از این بند، استعدادها را شکوفا کرده و فعل «ما می‌توانیم» را در ذهن و روح جامعه نهادینه می‌کند و اینجا نقطه شروع حرکت به سمت پیشرفت است.

اتکا به توان و منابع داخلی راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی

مطمئنا اگر تمام مسوولان از هر پست و مقام، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در انجام وظایف محوله‌شان نصب‌العین قرار داده و در جهت بهبود امور ملت و کشور با اتکا به داشته‌ها و توانایی‌های بالقوه داخلی تلاش کنند، مطمئنا روز به‌روز شاهد مرتفع شدن مشکلاتی خواهیم بود که به واسطه اقدامات خصمانه دشمنان و چشم دوختن به بیگانگان برایمان به وجود آمده است.

باید پذیرفت که ملت ایران در طول چهل سال اخیر علی‌رغم زیاده‌خواهی‌ها و توطئه‌های دشمنان، هیچ‌گاه فریب نقشه‌های بدخواهان انقلاب اسلامی را نخورده و ذره‌ای از استقامت و ایستادگی کوتاهی نکرده‌‌اند؛ کشورمان امروز در مسئله امنیت، اقتصاد و فرهنگ نیاز به یک برنامه‌ریزی جدید، اقدام جهادی شبانه‌روزی و همدلی و همراهی هرچه بیشتر دارد.

باید نسبت به این امر واقف و هوشیار باشیم که دشمنان در تلاش هستند تا به واسطه اعمال تحریم‌های ظالمانه اقتصاد کشور را تضعیف کرده و به ورطه نابودی بکشانند؛ دشمن نهایت توان خود را به‌کار گرفته که با استفاده از تبلیغات دروغین در رسانه‌ها و تریبون‌های مختلف و با راه اندازی جنگ روانی در فضای مجازی در مسائل فرهنگی کشور اثرگذاری و برعلیه نظام اقدام کند.

آمریکا و متحدانش که موفقیت‌های روز افزون و اقتدار جمهوری اسلامی را برنمی‌تابند، با اقدامات ظالمانه، حداکثر فشار را بر معیشت ملت و اقتصاد کشورمان وارد کرده تا از این طریق مردم را ناراضی کنند و به اهداف و مقاصد شوم خود برسند؛ اتکا به منابع، تولیدات و ظرفیت‌های داخلی راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور است و باید با برنامه‌ریزی، همراهی و همدلی بیشتر در جهت بهبود وضعیت معیشت مردم و سرعت بخشیدن به چرخه اقتصادی کشور قدم برداشت.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 151
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار