در دیدار مدیران انجمن سینمای انقلاب با خانواده ملاقلی‌پور مطرح شد

ملاقلی‌پور با فیلم‌هایش فضای جبهه‌های جنگ را برای مردم زنده می‌کرد

مدیرعامل و قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در هشتمین سالگرد درگذشت زنده یاد رسول ملاقلی پور، با خانواده او دیدار کردند.
کد خبر: ۴۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲ - 07March 2015

ملاقلی‌پور با فیلم‌هایش فضای جبهه‌های جنگ را برای مردم زنده می‌کرد

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، "محمدرضا شرف الدین" مدیرعامل و روح الله سهرابی قائم مقام انجمن «سینمای انقلاب و دفاع مقدس» به همراه جمعی از دست اندرکاران این انجمن، عصر روز گذشته جمعه ۱۶ اسفند ماه در هشتمین سالگرد درگذشت زنده یاد رسول ملاقلی پور، از خانواده این هنرمند فقید سینمای دفاع مقدس دیدار کردند.

در این دیدار که با نیت زنده نگه داشتن یاد و خاطره هنرمند تاثیرگذار سینمای دفاع مقدس صورت گرفت، مدیرعامل «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» به نقل خاطراتی از همکاری های خود با زنده یاد رسول ملاقلی پور به ویژه در تولید فیلم «مزرعه پدری» اشاره کرد و گفت: زنده یاد ملاقلی پور از جنس دفاع مقدس بود و بر همین اساس آثار سینمایی او در این عرصه باورپذیر و قابل درک برای مخاطب بود.

شرف الدین بیان کرد: زنده یاد ملاقلی پور به قدری تعلق خاطر و عشق به سینمای دفاع مقدس داشت که در هنگام ساخت فیلمهای خود، گویی به واقع در دوران جنگ و در فضای آن روزها قرار دارد.

قائم مقام انجمن «سینمای انقلاب و دفاع مقدس» نیز در این دیدار، زنده یاد ملاقلی پور را از نوادر سینمای دفاع مقدس دانست و خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس به رسول ملاقلی پور نیاز داشت و خلا او در این عرصه هرگز جبران نشد و نخواهد شد.

سهرابی بیان کرد: برخلاف بسیاری از فیلمسازان که رفته رفته در آثار تولیدی آنها افت و تنزل کیفی شاهد هستیم، سینمای ملاقلی پور به ویژه در عرصه دفاع مقدس سیری صعودی را طی میکرد، به نحوی که ارتقای کیفی در روند خلق آثار او مشهود بود.

زنده یاد رسول ملاقلی پور در روزهای آغازین انقلاب عکاسی را به طور آماتور آغاز کرد و با شروع دفاع مقدس، به صورت حرفهای آن را ادامه داد. سپس به ساخت فیلم مستند از عملیات های مختلف دفاع مقدس روی آورد و فیلم کوتاه «شاه کوچک» را با دوربین ۱۶ میلی متری ساخت که موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم از جشنواره وحدت شد.او نخستین فیلم بلند خود را در سال ۱۳۶۳ با نام «نینوا» ساخت و به این ترتیب به سینمای حرفهای راه یافت. با ساخت «پرواز در شب» در سال ۱۳۶۵ جایزه بهترین فیلم را از جشنواره پنجم فیلم فجر به دست آورد. همچنین با فیلم «افق» قدرت کارگردانی خود را به رخ همگان کشید و با ساخت فیلم های «مجنون» و «خسوف» همگام با شرایط روز حرکت کرد.

ملاقلی پور با فیلم «پناهنده» نزد منتقدان به محبوبیت رسید و در سال ۱۳۷۴ یکی از بهترین فیلمهای خود را ساخت. او پس از تولید فیلم های «سفر به چزابه»، «نجات یافتگان» و «کمکم کن»، «هیوا» را ساخت که در جشنواره هفدهم فیلم فجر جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را علاوه بر جوایز دیگر نصیب خود کرد.
در سال ۱۳۷۸ ملاقلیپور فیلم سه اپیزودی «نسل سوخته» را ساخت و پس از آن «قارچ سمی» را در سال ۱۳۸۰ تولید کرد و سرانجام «میم مثل مادر» که با استقبال عمومی مواجه شد یکی از آخرین فیلمهای او به شمار می رود.

زنده یاد ملاقلی پور در آخرین سفر خود به کربلای معلا از فرصت استفاده کرد و مستندی نیز به نام «شش گوشه عرش» را جلوی دوربین برد که این اثر ناتمام ماند.

زنده یاد رسول ملاقلی پور در ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ و در سن ۵۱ سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیار باقی شتافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار