نخستین "فرهنگ نمایشی دفاع مقدس" منتشر می‌شود

تقی‌اکبرزاده، نویسنده کتاب «فرهنگ نمایش‌های جنگ/دفاع مقدس» معتقد است: این اثر نخستین کتاب فرهنگ نمایشی در ایران است و نتیجه 32 سال تلاش بیش از 650 نویسنده نمایشنامه‌نویس را به تصویر می‌کشد.
کد خبر: ۴۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۹ - 08October 2013

نخستین

به گزارش خبر گزاری دفاع مقدس، تقی اکبرزاده، درباره جدیدترین کتاب خود با عنوان «فرهنگ نمایشهای جنگ/دفاع مقدس» که ششمین روز مهرماه در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت رونمایی شد، اظهار کرد: در کشور ما تاکنون درباره فرهنگ نمایشها به صورت عام و فرهنگ دفاعمقدس به شکل خاص کتاب فرهنگی با این مفهوم به معنای کتاب فرهنگ نمایشی منتشر نشده است و این اثر نخستین تجربه کتابهای نمایشی در ایران است.

 اکبرزاده افزود: این کتاب نمایشهایی که در طول 32 سال گذشته اجرا شده است را معرفی میکند. بخشبندی کتاب نیز به صورت فرهنگواره، نمایشهای اجرا شده، آثار منتشر شده و نقد آثار است.
 
وی ادامه داد: کتاب «فرهنگ نمایشهای جنگ/دفاع مقدس» دارای سه بخش است. بخش نخست با عنوان گاهشمار نمایشهای به اجرا درآمده همچون نمایشهای اجرا شده عمومی، تلویزیونی و جشنوارهی را به تفکیک در طول 32 سال گذشته معرفی میکند.
 
اکبرزاده گفت: بخش دوم مدخلنامه فرهنگ را شامل میشود و همانند بیشتر مدخل نامهها با اسم نویسنده شناخته میشوند. مدخلنامه این کتاب هم بر اساس اسامی نویسنده تهیه شده است.
 
وی با بیان اینکه در این کتاب اسم بیش از 650 نویسنده نمایشنامهنویس در حوزه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آمده است، افزود: هدف این کتاب احصا نمایشنامههای نگارش شده بین سالهای 1359 تا 1391 است. شاید به مفهوم دقیق کلمه تعدادی از این افراد نمایشنامهنویس نباشند و تنها در مقعطی نمایشنامه نوشتهاند و بعد وارد کار دیگری شدهاند. اما اسامی این افراد را در مدخلنامه گنجانده شده است.
 
اکبرزاده درباه تعداد نمایشنامههای که در این کتاب به آن پرداخته شده است گفت: این کتاب 1752 نمایش با اجرای عمومی 610 اجرای جشنوارهی، 33 اجرای تلویزیونی و 63 نمایشنامه نمایشنامهخوانی شده را شامل میشود.
 
وی بخش سوم کتاب را «فرهنگ نمایشهای جنگ/دفاع مقدس» را متن آن معرفی کرد که شامل آثار و نقد آثار است و سپس افزود: در بخش آثار ذیل نام نویسنده آثار وی در اجراهای مختلف شامل اجرای عمومی به تفکیک اجرای جشنوارهی، تلویزیونی نماییشنامهخوانی و نمایشهای چاپ شده گنجانده شده است. بخش دوم نقد آثار را در دربر میگیرد. در این بخش نقدها و گفتوگوهای آثار را به تفکیک هر اثر آرودیم.
 
اکبرزاده درباره جامعه مخاطبان این اثر گفت: مخاطبان این اثر دو گروه را در بر میگیرد. نخست گروه هنرمندان، محققان، مدرسان و منتقدان که میتوانند از این کتاب به عنوان درسنامه در فرایند بررسی و پژوهش آثار استفاده کنند و گروه دوم مدیران هستند که میتوانند از این اثر به عنوان درسنامه در فرایند ارزیابی و برنامهریزی از آن بهره بگیرند.
 
وی منابع استفاده شده در این کتاب را بر اساس جراید، نشریات، کاتالوگ و اخبار عنوان کرد و گفت: مقدمه کتاب آوردهام که این اثر با مراجعه مستقیم به مستندات تهیه شده است و در بخشهای که اطلاعات نیامده است مباحث آن را در اختصار کتاب آوردهام.
 
اکبرزاده درباره انتخاب عنوان کتاب«فرهنگ نمایشهای جنگ/دفاع مقدس» گفت: ما در مورد اسم کتاب کمی تامل کردیم اگر قرار بود اسم کتاب را فرهنگ نمایشهای جنگ بگذاریم نمایشنامههای دفاعمقدس از آن خارج میشد و اگر میخواستیم عنوان دفاعمقدس را بگذاریم فرهنگ نمایشنامههای جنگ را در بر نمیگرفت. به همین دلیل تصمیم گرفتم عنوان را «فرهنگ نمایشهای جنگ/دفاع مقدس» را برای آن انتخاب کنیم.
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار