فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا مطرح کرد؛

آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات‌

محمد گفت: قرارگاه خاتم در صورت استقبال طرف افغانستانی، آماده است تکمیل قطعه چهارم خط‌آهن خواف-هرات را بر عهده بگیرد.
کد خبر: ۴۳۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۰ - 16December 2020

آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات‌به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا در گفت‌وگویی اظهار داشت: تعریف طرح و احداث خط‌آهن خواف-هرات بین ایران و افغانستان، بر اساس منویات رهبر معظم انقلااب اسلامی و با هدف اتصال کشور افغانستان به شبکه ریلی ایران و توسعه ترانزیت ریلی منطقه اجرا شد؛ تکمیل این خط‌آهن ترانزیت کالا از طریق کریدور شرقی- غربی و از سمت مرز آستارا به اروپا را برای کشور افغانستان تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: با تکمیل این خط ریلی، ارتباط حمل و نقلی کشور افغانستان با ایران و بنادری نظیر بندر شهید رجایی به عنوان هاب کانتینری ایران و بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران گسترده‌تر می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا (ص) بیان کرد: خط‌آهن خواف-هرات، زمینه‌ساز رشد و توسعه استان‌های شرقی کشور نیز خواهد بود و موجب تسهیل، توسعه و تسریع مبادلات تجاری ریلی ایران و افغانستان خواهد شد.

محمد با اشاره به اینکه خط‌آهن خواف-هرات اولین راه‌آهن با عرض استاندارد در افغانستان است، افزود: این خط ریلی در ۴ قطعه با طول ۲۲۵ کیلومتر طراحی شده است، قطعات یک، دو و سه این خط ریلی تکمیل و هفته گذشته افتتاح شد، از این ۳ قطعه، ۲ قطعه در خاک ایران (خواف تا نقطه صفر مرزی شمتیغ) و یک قطعه در خاک افغانستان به طول ۶۸ کیلومتر (از شمتیغ تا ایستگاه روز‌نک) است که توسط ایران و با سرمایه‌گذاری جمهوری اسلامی ایران تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه اجرای قطعه چهارم (ایستگاه روزنک تا هرات) در تعهد کشور افغانستان است، بیان کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا زیرسازی قطعه اول و دوم و روسازی قطعه سوم این خط ریلی به طول ۱۳۸ کیلومتر با هزینه جمهوری اسلامی ایران اجرا کرد و قطعه چهارم در تعهد کشور افغانستان است.

آمادگی قرارگاه خاتم برای اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا در پاسخ به این سؤال که آیا قرارگاه خاتم تمایلی به اجرای قطعه چهارم راه‌آهن خواف-هرات از ایستگاه رو‌زنک در خاک افغانستان تا شهر هرات را دارد؟ گفت: این قطعه همان‌گونه که گفته شد در تعهد افغانستان و در خاک این کشور است، به جهت اهمیت استراتژیک تکمیل خط‌آهن خواف-هرات تا هرات و سپس اتصال به مزارشریف، ما در قرارگاه سازندگی خاتم‌الأنبیا برای اجرای این قطعه نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

محمد اضافه کرد: البته این منوط به درخواست کشور افغانستان است.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار