برای اولین بار پس از شهادت سردار دل‌ها؛

روایت فرمانده انتظامی خراسان رضوی از مراسم تشییع شهید سلیمانی در مشهد/ سردار تقوی: تأمین امنیت مراسم مرهون عنایات خاصه حاج قاسم بود

سردار تقوی گفت: راه بسته شده بود. اعلام عمومی‌ کردیم که مردم برای عبور کاروان کمک کنند. مردم اشک می‌ریختند و دسته‌جمعی، یاعلی می‌گفتند و بلوکه عظیم سیمانی و ماشین‌ها را از سر راه برمی‌داشتند. همه متحیر مانده بودیم.
کد خبر: ۴۳۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵ - 04January 2021

سردار سرتیپ دوم «محمدکاظم تقوی» فرمانده انتظامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد با اشاره به خاطره خود از لحظه شنیدن خبر شهادت شهید سلیمانی در بامداد روز سیزدهم دی‌ ۱۳۹۸ اظهار داشت: من در آن لحظه برای حضور در مراسم سالگرد درگذشت پدرم در طبس بودم و پس از نماز صبح، وقتی خبر تأییدنشده هدف قرار گرفتن کاروان سردار سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد را به من اطلاع دادند، بی‌درنگ خود را به مشهد رساندم تا در حوزه عملیاتی خود مستقر شوم.

وی افزود: هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم که درطول مسیر وقتی تأییدیه خبر شهادت سردار سلیمانی را دریافت کردم، حزن و اندوه بی‌سابقه‌ای بر من مستولی شد و به‌نوعی در سالگرد درگذشت پدرم، دوباره به نحوی عزادار شدم که گویا دوباره داغ از دست دادن پدرم تازه شده است و البته آحاد مردم ما نیز همین احساس را داشتند.

روایت فرمانده انتظامی خراسان رضوی از مراسم تشییع شهید سلیمانی در مشهد/ سردار تقوی: تأمین امنیت مراسم مرهون عنایات خاصه حاج قاسم بود

قرارگاه امنیتی امیرالمؤمنین (ع)؛ متمرکز بر تأمین امنیت مراسم تشییع

فرمانده انتظامی خراسان رضوی در تشریح موج احساسات مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی در مشهد خاطرنشان کرد: ما بنا داشتیم تا طبق برنامه‌ریزی مرسوم، ادای احترامات و مراسمات خاص نظامی به پیکر سپهبد سلیمانی را ۱۵ دی در فرودگاه مشهد انجام دهیم. برای این مراسم گل‌آرایی و تشریفات خاصی هم در نظر گرفته‌شده بود لکن به‌محض پیاده کردن پیکر در فرودگاه و در جریان انتقال آن به کامیونت یخچال‌دار، ما در کمال تعجب با جمعیت عظیمی مواجه شدیم که در فرودگاه حضور پیداکرده بودند. عجیب بود که این جمعیت علیرغم ملاحظات امنیتی معمول در فرودگاه‌ها چطور توانسته‌اند به اینجا بیایند اما این موج احساسات باعث شد تا همه تشریفات نظامی معلق شده و گل‌آرایی‌ها به دست مردم و برای ادای احترام به پیکرها استفاده شود.

سردار تقوی با اشاره به تمهیدات ویژه امنیتی برای مراسم تشییع پیکر شهیدان مقاومت در مشهد ابراز داشت: قرارگاه امنیتی امیرالمؤمنین (ع) را مخصوص تأمین امنیت این مراسم راه‌اندازی کردیم و همه دستگاه‌های متولی امر در این قرارگاه حضور داشتند. نگرانی عمده ما این بود که نتوانیم امنیت مراسم را به‌طور شایسته تأمین کنیم چون مضاف بر اینکه مراسم تشییع پیکرها در اهواز را دیده و در انتظار استقبال عظیم مردم بودیم، از ارادت ملت به ساحت نورانی شهید سلیمانی هم آگاهی داشتیم ولذا ما از هر جهت می‌دانستیم که قرار است در مراسم تشییع با حضور بی‌سابقه‌ای مواجه شویم.

وی ادامه داد: دستور داده بودم که قرارگاه امنیتی امیرالمؤمنین (ع) در طول مراسم، هر چهار دقیقه یک‌بار آمار کاملی شامل تعداد مجروحین، آخرین گزارش اطلاعاتی و ارزیابی مسیر پیش‌رو را اطلاع دهد و از همان فرودگاه، متوجه شدیم که مسیر اعلام‌شده برای تشییع پیکرها با ازدحام جمعیت به‌کلی مسدود است لذا طبق تصمیم ستاد مدیریت بحران و با هماهنگی سردار نظری، فرمانده سپاه استان ناچار شدیم مسیر را به‌طور محرمانه تغییر دهیم و از تقاطع غیرهمسطح حافظ به سمت میدان پانزده خرداد حرکت کرده و پیکرها را به جایگاه مخصوص برسانیم.

فرمانده انتظامی خراسان رضوی بیان کرد: من همیشه به این مطلب اشاره داشته‌ام که دفاع مقدس در نیروی انتظامی جاری است. گرچه جنگ برای کشور ما تمام‌شده و سال‌هاست که جمهوری اسلامی در عصر پیشرفت و تعالی قرار دارد اما ما معتقدیم که جنگ نظامی هنوز برای کارکنان نیروی انتظامی تمام نشده و شاهد این ادعا، آمار شهدای مستمر نیروهای پلیس و مرزبانی است. از این‌رو، نیروی انتظامی استان با تمام توجه و تمرکز خود مترصد این بود از تحرک دشمن در هر روزنه‌ای جلوگیری کند و علاوه بر نیروهای واکنش سریع پلیس که به‌صورت میدانی در مسیر تشییع حضور داشتند، نیروهای پلیس امنیت نیز با اشراف اطلاعاتی گسترده همه عرصه‌های ممکن برای انجام عملیات خرابکارانه و تروریستی را مسدود کرده بودند که رصد و ثبت آمار کامل همه مسافران هتل‌ها، مسافرخانه‌ها و خانه‌های زائر شهرستان مشهد در بازه زمانی ۴۸ ساعت پیش از آغاز مراسم تشییع تنها یک نمونه از این اقدامات امنیت ساز است.

ازدحام جمعیت تشییع‌کنندگان نشانه قدرشناسی مردم بود

سردار تقوی گفت: کامیون حامل پیکرها مسیر فرودگاه تا میدان پانزده خرداد را به‌صورت میلی‌متری طی می‌کرد چون ازدحام جمعیت اجازه حرکت سهل و روان خودرو را نمی‌داد و این درحالی است که همه این وقایع در بزرگراه اصلی مشهد اتفاق می‌افتاد اما مردم متوجه این نبودند که اینجا بلوار کمربندی شهر و مسیر متعلق به تردد خودروهاست. اندوه این ملت به‌قدری بود که بعضی از جوانان موتورسوار در حین حرکت در کنار کامیون، موتور خود را رها کرده و خود را روی کامیون می‌انداختند تا بتوانند دستی به تابوت سردار شهید سلیمانی بکشند.

وی ابراز داشت: مشاهده موج اندوه مردم از یکسو داغ از دست دادن این شهید عزیز را برایمان هرلحظه تازه می‌کرد و از سوی دیگر، حس احترام به قدرشناسی این مردم از مجاهدت‌های سردار مدافع وطن را در دل زنده می‌نمود. همکاران من در نیروی انتظامی در آن روز تاریخی مصیبتی مضاعف بر بقیه مردم داشتند زیرا اولاً باید از درون بر احساسات و اندوه خود مسلط می‌شدند و دوماً از بیرون بر تأمین امنیت مراسم متمرکز می‌بودند.

روایت فرمانده انتظامی خراسان رضوی از مراسم تشییع شهید سلیمانی در مشهد/ سردار تقوی: تأمین امنیت مراسم مرهون عنایات خاصه حاج قاسم بود

برای بازگشایی مسیر تشییع به خود حاج قاسم متوسل شدیم

فرمانده انتظامی خراسان رضوی تصریح کرد: درحالی‌که گروه‌های عظیم مردم در خیابان اصلی امام رضا (ع) در انتظار کامیون حامل پیکرها بودند، ما بدون اطلاع قبلی خواستیم از کوچه‌های فرعی این خیابان خود را به میانه مسیر برسانیم زیرا اولاً پیشروی در مسیر از پیش اعلام‌شده ممکن نبود و دوماً طبق گزارش‌ها پیش‌بینی می‌شد که مستقرسازی ابدان مطهر شهدا در جایگاه میدان ۱۵ خرداد باعث هجوم مردم از چهار طرف به سمت جایگاه شود و فاجعه‌ای به‌مراتب سهمگین‌تر از فاجعه منا روی دهد. بااین‌حال، در کوچه‌های فرعی هم خودروهای پارک شده سد راه عبور کاروان پیکرها شده و در اینجا بود که متوجه شدیم هیچ راه گریزی از این مخمصه وجود ندارد.

سردار تقوی تأکید کرد: با مشورت سردار نظری، فرمانده سپاه استان و توسل به روح مطهر شهید سلیمانی مصمم شدیم که راه کاروان را به هر طریق ممکن بازکنیم لذا اعلام عمومی‌کردیم که مردم برای عبور کاروان کمک کنند. در پیش چشمان حیرت‌زده ما، دسته‌های بی‌شمار از مردم، خودروهایی را که در وسط کوچه رها شده بودند با دست بلند کرده و به کنار کوچه انتقال دادند تا معبر باز شود؛ حتی در چند مورد، کوچه‌هایی که شهرداری با بلوکه‌های سیمانی بزرگ مسدود کرده بود، به دست مردم و باهمت عاشقان شهید سلیمانی باز شد تا کامیون حامل پیکرها عبور کند. مردم اشک می‌ریختند و دسته‌جمعی، یاعلی می‌گفتند و بلوکه عظیم سیمانی را از سر راه برمی‌داشتند و همه ما متحیر مانده بودیم.

وی ادامه داد: دستور داده بودم که قرارگاه امنیتی امیرالمؤمنین (ع) در طول مراسم، هر چهار دقیقه یک‌بار آمار کاملی شامل تعداد مجروحین، آخرین گزارش اطلاعاتی و ارزیابی مسیر پیش‌رو را اطلاع دهد و از همان فرودگاه، متوجه شدیم که مسیر اعلام‌شده برای تشییع پیکرها با ازدحام جمعیت به‌کلی مسدود است لذا طبق تصمیم ستاد به دست مردم و باهمت عاشقان شهید سلیمانی باز شد تا کامیون حامل پیکرها عبور کند. مردم اشک می‌ریختند و دسته‌جمعی، یاعلی می‌گفتند و بلوکه عظیم سیمانی را از سر راه برمی‌داشتند و همه ما متحیر مانده بودیم.

ماجرای تبرکی گرفتن مردم از تابوت شهید سلیمانی

فرمانده ارشد انتظامی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از همکاران و حتی چند نفر از شخصیت‌های بزرگ و سرشناس کشور پیش از آغاز مراسم با من تماس گرفتند و درخواست داشتند که برای شفای یکی از بستگانشان که در بستر بیماری بود، متبرکی از تابوت شهید را کنار بگذارم تا بعداً آن را از من تحویل بگیرند. این بحث تبرک جستن‌ها در آن روز خیلی تکان‌دهنده بود چون من وقتی از بالای کامیون حامل پیکرها ناظر بر تحولات بودم، به عینه می‌دیدم که از سمت آقایان انگشتر و لباس و از سمت خانم‌ها تکه پارچه و حتی دستبند و گردنبند طلا پرتاب می‌شد و فرد از پایین با التماس درخواست می‌کرد که آن را به تابوت مطهر شهدا متبرک کنیم.

وی افزود: ما تجربه چندین ساله‌ای از مدیریت تجمعات در مشهد داریم. مثلاً در روز شهادت امام رضا (ع) یا لحظات تحویل سال شاهد حضور جمعیت میلیونی از سراسر کشور هستیم اما در مراسم تشییع پیکر شهیدان مقاومت حضور مردم به‌گونه‌ای بود که هیچ‌کدام از متولیان امر نمی‌توانند منکر این شوند که حیرت‌زده نشدند و دراین‌بین، نکته جالب‌توجه برای من این بود که آحاد مختلف مردم از هر سن و ظاهری – حتی افرادی که بعضاً با وضعیت ظاهری متفاوت کمتر شاهد حضورشان در عرصه‌های مشابه بودیم – در این مراسم حضور پیداکرده بودند.

روایت فرمانده انتظامی خراسان رضوی از مراسم تشییع شهید سلیمانی در مشهد/ سردار تقوی: تأمین امنیت مراسم مرهون عنایات خاصه حاج قاسم بود

تشییع شهید سلیمانی تجدید بیعت مردم با ولایت بود

سردار تقوی مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی را تجدید بیعت مردم با ولایت خواند و گفت: من احساس کردم که شهادت سردار سلیمانی دل‌های ملت ما را بار دیگر به هم نزدیک کرد. مردم با حضور در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی اراده داشتند تا وحدت و ولایتمداری خود را به رخ جهان بکشند چون این شهید با تمام صلابت و اقتدار نظامی خود دور از وطن و غریبانه به شهادت رسید، نزدیک‌ترین تصویر به شهدای صدپاره تن کربلا را برای مردم تداعی کرد و همان‌طور که حاج قاسم به مولای خود پیوست، مردم نیز با عزاداری در سوگ سردار خود یاد سالار کربلا را گرامی داشتند.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: شهید سلیمانی مشتاق شهادت بود و خداوند حاجت این بنده برگزیده خود را اجابت و شهادت را روزی شهید کرد و ما نیز از خداوند متعال مسئلت داریم که توفیق خدمت در نظام مقدس جمهوری اسلامی را با توفیق شهادت، ختم به خیر نماید.

مصاحبه: مرتضی محمدپور

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها