تاکید رئیس دستگاه قضا بر افزایش صلح و سازش

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه باید سازمان‌های مردم‌نهاد، شورای حل اختلاف و ریش‌سفیدان را در جهت برقراری صلح و سازش تقویت کنیم، گفت: صلح یک حکم حقیقی، واقعی، فقهی و براساس شریعت است.
کد خبر: ۴۳۶۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ - 07January 2021

تاکید رئیس دستگاه قضا بر افزایش صلح و سازش/ از ظرفیت ریش‌سفیدان استفاده کنیدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سیدابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضائیه امروز در جمع نهاد‌ها و فعالین صلح و سازش استان کرمانشاه، اظهار داشت: مسئله صلح و سازش و حل مسائل اجتماعی از طریق گفت‌وگو و توسط خود مردم در جهت جلوگیری از ورود مسائل به دادگاه‌ها موضوع بسیار مهمی است که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: حل مسائلی همچون مهریه، نفقه، مشکلات اقتصادی و خانوادگی که بنابر گفته قرآن کریم بنا بر عشق‌ورزی است، نباید از طریق حکم دادگاه صورت گیرد، بلکه راه حل آن گفت‌وگو، سازش و کمک از ریش‌سفیدان و بزرگان است.

رئیس دستگاه قضایی تصریح کرد: در مسائل اقتصادی که ممکن است در بازار و اصناف رخ دهد، نیز راه حل دادگاه نیست، بلکه ابتدا باید از طریق ریش‌سفیدان، همکاران صنفی آن‌را حل کرد و اگر سازش رخ نداد آن‌وقت به دادگاه مراجعه کرد.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه سیر مراحل اداری در دادگاه جهت حل مشکلات وقت‌گیر و هزینه‌بر است، گفت: قانون، نهادی همچون داوری و شورای حل اختلاف را جهت حل این موضوعات پیش‌بینی کرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: قتل یک جرم بسیار سنگین است، عذاب علیم و گناه کبیره است، اما می‌بینیم که با همین روش صلح و سازش، اولیای دم از حق قانونی خود می‌گذرند.

رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته در استان کرمانشاه جهت برقراری صلح و سازش، تصریح کرد: در تحولات اخیر قوه قضائیه که بر مبنای اسلام، شریعت و عدالت برنامه‌ریزی شده است، بر نقش شورای حل اختلاف و صلح و سازش آن‌هم با استفاده از ظرفیت بزرگان، ریش‌سفیدان و به‌خصوص مردم تأکید شده است، اما در کنار این با برنامه‌ریزی بهتر نباید اجازه دهیم که این سازش‌ها به یک بحران اجتماعی و روحیه انتقام تبدیل شود.

وی با بیان اینکه باید سازمان‌های مردم‌نهاد، شورای حل اختلاف و ریش‌سفیدان را در جهت برقراری صلح و سازش تقویت کنیم، گفت: از سوی دیگر باید مسؤلان در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر تلاش کنند تا شاهد کاهش جرائم باشیم.

حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در صلح و سازش ثواب بسیاری نهفته است، بیان کرد: صلح یک حکم حقیقی، واقعی، فقهی و براساس شریعت است.

رئیس قوه قضائیه در پایان با بیان اینکه در کرمانشاه اقدامات خوبی در جهت صلح و سازش صورت گرفته است، گفت: درجهت حفظ آرامش جامعه، افزایش فرهنگ اجتماعی و خانواده باید از ظرفیت فرهیختگان، ریش‌سفیدان، سازمان‌های مردم‌نهاد برای برقراری آرامش و صلح استفاده کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار