دفاع‌پرس بررسی کرد؛

هدف «جو بایدن» توقف کشتار ملت یمن نیست/ ائتلاف سعودی با چراغ سبز دولت آمریکا شکل گرفت

شواهد نشان می‌دهد که هدف جو بایدن توقف کشتار مردم بی‌دفاع یمن نیست، بلکه او قصد دارد با این ژست بشردوستانه با یک تیر چند نشانه بزند و به شکلی دیگر به پشتیبانی خود از ریاض ادامه دهد.
کد خبر: ۴۳۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۹ - 16February 2021

هدف بایدن توقف کشتار مردم بی‌دفاع یمن نیست/ ائتلاف سعودی جان هزاران یمنی را گرفته استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در نخستین روزهای ورود خود به کاخ سفید از تصمیم برای بازنگری فوری در تصمیم دولت قبلی مبنی بر قرار دادن انصار الله یمن در فهرست سازمان‌های تروریستی خبر داد.

بر همین اساس،‌ وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته رسما کنگره را در جریان تصمیم دولت برای خارج کردن نام جنبش انصارالله از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده قرار داد.

بنابراین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن روز جمعه در حالی از نهایی شدن این تصمیم و اجرایی شدن آن از روز امروز (سه‌شنبه) خبر داد که دونالد ترامپ در اقدامی ظالمانه حدود یک ماه پیش در آخرین روز‌های ریاست جمهوری خود انصار الله یمن را به فهرست سیاه سازمان‌های تروریستی اضافه کرده بود.

اما رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا چند روز پیش با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که «ما (برای اجرایی کردن این تصمیم) هشدار‌های سازمان ملل متحد، سازمان‌ها و گروه‌های بشردوستانه و نیز اعضای نمایندگان دو حزب کنگره را در کنار دیگر هشدار‌های مطرح شده مدنظر قرار دادیم؛ هشدار‌هایی که به ما می‌گویند این طبقه‌بندی می‌تواند تبعات بسیار مخربی بر دسترسی یمنی‌ها به مایحتاج اولیه نظیر غذا و سوخت داشته باشد.»

اما تحلیلگران مسائل بین‌الملل معتقدند که به رویکرد به اصطلاح صلح‌جویانه‌ی دموکرات‌ها در یمن نمی‌توان خوش‌بین بود؛ زیرا ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» تشکیل شد که جو بایدن اتفاقا معاون وی بود. اوباما با پشتیبانی سیاسی و نظامی از سعودی‌ها، شروع حملات وحشیانه‌ علیه یمنی‌ها رقم زد. اما اکنون جو بایدن معاون او رئیس جمهور شده است و به دنبال پیدا کردن راهی برای پایان دادن به جنگی که با چراغ سبز خود آن‌ها شروع شده است. 

درست است که بایدن در سخنرانی‌های انتخاباتی خود از پایان دادن به قتل عام یمنی‌ها توسط عربستان سعودی سخن می‌گفت و قول می‌داد که به حمایت آمریکا از سعودی‌ها در جنگ یمن پایان خواهد داد؛ اما از به نظر می‌رسد، هدف دیگری را دنبال می‌کرد، او که به فکر بازگرداندن اعتبار ایالات متحده در سازمان‌های بین‌المللی بود؛ چون نیاز دارد تا با جامعه جهانی همکاری کند.

سفیر ایران در صنعا در حساب کاربری خود در توئیتر با بیان اینکه نسبت به ادعاهای آمریکا در مورد پایان حمایت از جنگ یمن خوشبین نیست، گفت: دولت آمریکا به‌دنبال تحمیل حضور مستقیم سیاسی و نظامی در این کشور جنگ زده است.

پس شواهد نشان می‌دهد که هدف بایدن توقف کشتار مردم بی‌دفاع یمن نیست، بلکه وی قصد دارد با این ژست بشردوستانه با یک تیر چند نشانه بزند. بایدن به پشتیبانی خود از ریاض در قالب‌های جدید ادامه خواهد داد و نه‌تنها با فشار بر عربستان سعودی سلاح‌های بیشتری به ریاض خواهد فروخت و شیر بیشتری از این گاو خواهد دوشید، بلکه ترامپ و شرکت‌های تسلیحاتی نزدیک به وی را از منافع این قراردادها محروم خواهد کرد تا از قدرت گیری ترامپ و جریان ترامپیسم در انتخابات آتی آمریکا جلوگیری کند.

بر اساس این گزارش، جنگ یمن که در سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد، به سرعت ابعادی منطقه‌ای و حتی بین‌المللی گرفت و ائتلافی از کشورهای عرب منطقه به رهبری عربستان سعودی و با چراغ سبز آمریکایی‌ها علیه یمنی‌ها شکل گرفت؛ این جنگ و قحطی بزرگی که در پی آن صورت گرفت تا کنون بیش از ۱۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار