دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

احتمال سوءاستفاده داعش از حوادث طرابلس/ لزوم مسئولیت‌پذیری گروه‌های سیاسی لبنانی برای آرام کردن اوضاع

استمرار اعتراضات و در نتیجه موج‌سواری نفوذی‌ها از این اعتراضات در طرابلس، اوضاع را در لبنان پیچیده‌تر می‌کند و شرایط برای ورود تروریست‌هایی همچون داعشی‌ها را به عرصه لبنان فراهم خواهد کرد.
کد خبر: ۴۴۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۱ - 03February 2021

احتمال سوءاستفاده تروریست‌های داعشی از حوادث طرابلس/ لزوم مسئولیت‌پذیری گروه‌های سیاسی لبنانی برای آرام کردن اوضاعگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: چهارم بهمن ماه بود که اعتراضاتی در شهر طرابلس لبنان به‌دلیل تمدید تعطیلی عمومی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، آغاز شد؛ این اعتراضات در ورودی شمالی شهر درحالی‌که زنان به‌همراه فرزندان خود در دو محله در اعتراض به بدتر شدن شرایط معیشتی تجمع کردند، کلید خورد و با سرازیر شدن معترضان در خیابان‌ها، آتش زدن لاستیک‌ها و مسدود کرده ورود و خروج اتومبیل‌ها گسترش یافت.

اعتراضات طرابلس پس از چند روز به اوج رسید تا برای همگان تظاهرات مردمی لبنان در اکتبر ۲۰۱۹ تداعی شود؛ پس از گسترش اعتراضات، منابع لبنانی گزارش دادند که برخی گروه‌های سیاسی معترضان را در طرابلس تحریک می‌کنند؛ در این میان صحبت درباره نقش محافل وابسته به «بهاء الحریری» برادر «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف لبنان در موج‌سواری بر روی اعتراضات مردم بود.

هشتم بهمن ماه «سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف لبنان در بیانیه‌ای از اعتراضات طرابلس به اوضاع اقتصادی این کشور به‌عنوان یک «جنایت سازمان‌یافته» یاد کرد و گفت که مسئولیت آنچه که امشب در طرابلس رخ داده است، بر عهده کسانی است که برای ضربه زدن به ثبات و ایجاد ناامنی این شهر توطئه و تبانی کرده‌اند.

نخست‌وزیر مکلف لبنان خواستار ورود ارتش لبنان به شهر طرابلس شد و این پرسش را مطرح کرد که چرا ارتش لبنان ایستاده و نظاره‌گر آتش‌سوزی‌های مراکز شهرداری و نهاد‌ها و تاسیسات و اشغال خیابان‌های شهر است؟ اگر ارتش نتواند از طرابلس حمایت کند، پس چه کسانی می‌تواند از آن محافظت کند؟

الحریری با تاکید بر اینکه طرابلس به دست سوء استفاده‌کنندگان نخواهد افتاد و مردمانی در این شهر وجود دارند که از آن حمایت خواهند کرد، گفت: کسانیکه طرابلس را به آتش کشیدند، جنایتکارانی هستند که به این شهر تعلق ندارند، بلکه به اسم معیشت به امنیت آن ضربه می‌زنند.

«حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: محکومیت به تنهایی برای جبران تاوانی که طرابلس به‌خاطر بهره‌برداری سیاسی و سوء استفاده از آن برای رساندن پیام‌های سیاسی آتشین پرداخت کرده، کفایت نمی‌کند.

نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان بر ضرورت تحقیق درباره تحولات طرابلس و تعدی انجام گرفته به این شهر تاکید کرد و گفت: جنایتکارانی که شهر این شهر را به آتش کشیدند و تلاش کردند که مراکز قضایی را به آتش بکشند و به فساد در شهر پرداختند و مراکز دولتی، آموزش و اقتصادی را هدف قرار دادند؛ کینه پنهان خود به طرابلس را نشان دادند.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز با بیان اینکه متاسفانه برخی افکار شیطانی و صاحب منافع مشکوک در داخل و خارج در راستای تحرکات ناخوشایند و بهره‌برداری سیاسی از اوضاع حرکت می‌کنند؛ درباره خطرناک بودن حوادث طرابلس هشدار داد و از همه گروه‌های سیاسی خواست که مسئولیت‌پذیر باشند.

«میشل عون» رئیس جمهور لبنان نیز خواستار تحقیقات درباره تحولات رخ داده و اقدامات کوبنده علیه نفوذی‌هایی که در میان تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز رخنه و اقدام به خرابکاری کردند، شد و تاکید کرد: این اقدامات خرابکارانه مورد انزجار شدید همگان به‌ویژه ساکنان شهر است.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دوازدهم بهمن ماه نیز به‌دنبال طولانی شدن بن‌بست سیاسی این کشور و نیز حوادث طرابلس با ورود به پرونده سیاسی و یافتن راه‌حل‌هایی جهت تشکیل سریع دولت گفت که اکنون باید به افکار عمومی بگوییم که موانع تشکیل کابینه مربوط به خارج نبوده و از خود ماست؛ زیرا باید درباره تشکیل دولتی متشکل از متخصصان که هیچگونه وابستگی حزبی و جناحی نداشته باشند، توافق حاصل شود.

منابع سیاسی لبنان معتقدند با ورود رئیس پارلمان این کشور به روند تشکیل دولت ممکن است پرونده سیاسی لبنان در زمانی نزدیک را به نتیجه برساند.

از طرفی اکنون پس از گذشت نزدیک به ۱۰ روز از آغاز تظاهرات در طرابلس، سرلشکر «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان با اشاره به آشوب‌های اخیر طرابلس درباره احتمال سوءاستفاده عناصر داعش از این شرایط جهت انجام عملیات‌های تروریستی هشدار داد.

مدیرکل امنیت عمومی لبنان تاکید کرد: پس از کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی- تکفیری داعش حضور و فعالیت‌های این گروه تروریستی کاهش یافت؛ اما مدتی بود که اخباری مبنی بر احتمال آزادی اسرای داعش شنیده می‌شد و بعد از آن شاهد انفجار‌های مهیب بغداد توسط عناصر داعش بودیم. همچنین در دوره اخیر فعالیت‌های این گروه تروریستی در برخی مناطق سوریه نیز افزایش یافته است.

ابراهیم خاطرنشان کرد: لبنان نیز جزیره‌ای جدا از عراق و سوریه نبوده و طبیعی است که تحت تاثیر عملیات‌های تروریستی قرار بگیرد. البته سرویس‌های امنیتی لبنان همه اقدامات لازم جهت جلوگیری از ورود عناصر داعش به لبنان را انجام می‌دهند، اما متاسفانه حوادثی که در طرابلس رخ داد ممکن است فرصتی برای ورود این گروه تروریستی به عرصه لبنان باشد.

پر واضح است که استمرار اعتراضات و در نتیجه موج‌سواری نفوذی‌ها از این اعتراضات در طرابلس، اوضاع را در لبنان پیچیده‌تر می‌کند و شرایط برای ورود تروریست‌هایی همچون داعشی‌ها را به عرصه لبنان فراهم خواهد کرد، بنابراین گروه‌های سیاسی لبنانی باید برای حفظ منافع مردم این کشور مسئولیت‌پذیر باشند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار