دفاع پرس گزارش می دهد

مروری بر نحوه شکل‌گیری «گردان نهم»/ نخستین موشک هدایت‌شونده ایران در جنگ تحمیلی + تصاویر

نیروهای گردان 9 سپاه تهران در نخستین روز مهر ماه 1359 و همزمان با آغاز تجاوز گسترده عراق به ایران، آموزش‌های رزمی را طی کرده و در اسفند ماه به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل اعزام شدند.
کد خبر: ۴۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۱ - 11April 2015

مروری بر نحوه شکل‌گیری «گردان نهم»/ نخستین موشک هدایت‌شونده ایران در جنگ تحمیلی + تصاویر

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، از موشک هدایتشونده «دراگون» بهعنوان نخستین موشک دوشپرتابی نام برده میشود که ایران در جریان جنگ تحمیلی از آن برای هدف قرار دادن تانکها و ادوات زرهی دشمن بعثی استفاده کرد.

نخستین افرادی که در سپاه پاسداران از این سلاح استفاده کردند نیروهای گردان 9 سپاه تهران بودند، که در تعامل با ارتش جمهوری اسلامی موفق به تهیه و بکارگیری این موشک شدند. گردان نهم مرکب از نیروهایی بود که اغلب تحصیلات دانشگاهی داشتند، و گزینش دقیقی در جذب آنها صورت گرفته بود.

پرسنل گردان 9 در نخستین روز مهر ماه 1359 و همزمان با آغاز تجاوز گسترده عراق به ایران، آموزشهای رزمی را در دوره 12 پادگان امام حسین(ع) طی کردند، و بعد از دوره کوتاهی در فرودگاه و بیت امام (جماران) مشغول خدمت شده و سپس به جبهههای نبرد حق علیه باطل اعزام شدند.

فرماندهی گردان 9 را در هنگام اعزام به جبهه، شهید محسن وزوایی بر عهده داشت. شهید وزوایی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام(ره) بود.

این گردان طی عملیاتی در سال 1360 در تنگه قاسمآباد، موفق شد که به عمق 10 کیلومتری مقر نگهداری تانکها و نفربرهای ارتش بعث عراق نفوذ کرده و تعدادی از ادوات زرهی دشمن را منهدم کند. این عملیات با حضور سه گروه 9 نفره (مجموعا 27 نفر) بدون دادن تلفاتی از سوی نیروهای خودی انجام شد؛ و با تضعیف روحیه دشمن و در مقابل تقویت روحیه رزمندگان اسلام زمینه آزادسازی ارتفاعات «بازیدراز» را فراهم کرد.

لازم به ذکر است، بامداد فردا (یکشنبه) گزارشی درباره دوشپرتابها و موشکهای هدایتشونده در دفاع پرس منتشر خواهد شد.

تصاویری از نیروهای گردان 9 و سامانههای موشکی دوشپرتاب دراگون در ذیل آمده است.


نفرات اول تا پنجم از سمت راست به چپ شهید جعفری، شهید عاملی ساوجی، نوبختی، شهید شعف، شهید نظری، و نفر هفتم شهید چنگیزی

 


شهید محسن فیاضبخش

 


شهید مهدی جعفری

 


شهید حسین طاهری

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار