آیت الله سید احمدخاتمی در خطبه های نماز جمعه تهران:

شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه شناسنامه انقلاب اسلامی است/ ملت ایران گزینه 8 سال دفاع مقدس را روی میز دارد

امام جمعه موقت تهران گفت: سرمایه ما جوانان مستعد ما هستند که می‌توانند آنچه را که دنیا تصور نمی‌کند، وارد عرصه عمل کنند.
کد خبر: ۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۹ - 11October 2013

شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه شناسنامه انقلاب اسلامی است/ ملت ایران گزینه 8 سال دفاع مقدس را روی میز دارد

آیت الله سید احمدخاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های  نماز جمعه این هفته با اشاره به عنصرهای مقابله در برابر دشمنان، اظهار کرد: دو عنصر مهم برای مقابله و ایستادگی در برابر دشمنان وجود دارد، اول عنصر صبر، هزینه کردن در راه خدا و به جان خریدن سختی ها. و دوم عنصر تقوا.

آیت الله سید احمد خاتمی در ادامه با اشاره به آیه ای از سوره فتح  درباره سبک زندگی دینی، گفت: مردم در جامعه دینی در برابر دشمنان شدید و در میان دوستان و خانواده خود رئوف هستند. این آیه درعرصه زندگی خانوادگی و اجتماع چه می گوید؟ وظایف حکومت در برابر مردم و مردم در برابر حکومت چگونه است؟

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه درباره بعد خانوادگی این آیه از سوریه فتح افزود: در عرصه خانواده مهری که مطرح است، مهر زوجین به یکدیگر است و مهر والدین به فرزندان و بالعکس. در سوره روم دو ویژگی را برای یک زندگی خانوادگی قرآنی بیان می کند؛ این دو ویژگی در هر زندگی باشد، آن خانواده جلوه ای از زندگی قرآنی است. عنصر اول در خانواده آرامش است و عنصر دوم مهرو محبت است. اگر به این سمت رفتیم که محیط خانه محیطی آرام برای اعضای خانه باشد و مهر و محبت در این خانه آکنده باشد این خانه یک خانه قرآنی است.

وی در ادامه با اشاره به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری درباره استحکام داخلی، گفت: رهبر معظم انقلاب طی رهنمودهای اخیر، چندین بار روی موضوع استحکام داخلی و درونزا تأکید داشتند. واقعیت این است که استحکام داخلی قویترین و ارزشمندترین سلاح در برابر دشمنان است. با استحکام داخلی میتوان با توطئهها مقابله و آنها را خنثی کرد.

وی به 5 مؤلفه اصلی استحکام داخلی اشاره و تصریح کرد: اولین مؤلفه، خداباوری است، ملت بزرگ ایران 35 سال است با عنصر خداباوری، استحکام داخلیشان را حفظ کردند، شما با خدا باشید، خدا شما را تنها نمیگذارد.

خاتمی ادامه داد: دومین مؤلفه، ظرفیت مردمی ما به خصوص ظرفیت جوانان ماست. جوانان عزیز ما در طول 35 سال گذشته نشان دادند که شعار"ما میتوانیم" شعار نیست بلکه عمل است. در اوج تحریمها، جوانان ما به فناوریهایی دست یافتند که دشمنان را خیره کرد، فناوری هستهای، هوافضا و فناوری و پیشرفتهای چشمگیر در عرصه پزشکی.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: سرمایه ما جوانان مستعد ما هستند که میتوانند آنچه را که دنیا تصور نمیکند، وارد عرصه عمل کنند.

وی سومین مؤلفه را تحکیم محور وحدت دانست و گفت: محور وحدت این ملت، ولی فقیه است. کیست منکر این واقعیت شود که درعرصه پیروزی انقلاب اسلامی، همه گروهها آمدند، کمونیستها آمدند، لیبرالها آمدند، تودهایها آمدند، هر کسی به خیال خودش در گوشهای از کشور مبارزه کرد اما زمانی این انقلاب به پیروزی رسید که یک ولی فقیه یعنی امام راحل عظیمالشأن به صحنه آمد و به تعبیر خود طاغوتیها در مذاکرات محرمانهشان، مثل برف آب شدند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه تأکید کرد: ولایت فقیه سرمایه این کشور بوده، هست و خواهد بود. مردم ما به قانون اساسی رأی دادند و جای بحث و تردیدی هم ندارد و شعار "مرگ بر ضد ولایت فقیه" شناسنامه انقلاب اسلامی است.

خاتمی ادامه داد: بنابراین شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه شما شناسنامه انقلاب اسلامی است. این شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه منظورش کسانی که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالف هستند، نیست. در درسهای خارج ما این موضوع مورد بحث قرار میگیرد. حتی آنهایی که ادله ولایت فقیه را نقد میکنند مانند استاد بزرگوار ما شیخ جواد تبریزی در پایان مینویسند اگر نظام دینی در کشور تشکیل شد همه باید از آن حمایت کنند.

شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه هیچگاه از دهان ملت ایران نخواهد افتاد

وی تصریح کرد: شعار ضد ولایت فقیه یعنی مرگ بر براندازان و آنهاییکه برای سقوط نظام اسلامی تلاش میکنند. معنای این شعار این است. این شعار در 10 سال دوره امامت امام خمینی در محضر ایشان داده میشد و بعد از ایشان هم در محضر مقام معظم رهبری این شعار داده شده است. به لطف خدا این شعار هیچگاه از دهان ملت ما نخواهد افتاد و ادامه خواهد یافت.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از صحبتهایش انصاف و شفافیت را عنصر چهارم استحکام درونی نامید و گفت: حضرت علی (ع) میفرمایند انصاف سبب میشود که دلها به یکدیگر نزدیک شده و محبت در جامعه گسترش یابد و رفاقتها نیز تداوم یابد. انصاف باعث میشود دوستان انسان منصف زیاد شود.

خاتمی در همین زمینه ادامه داد: انصاف یعنی اینکه در قضاوتها حب و بغضهای شخصی به کار گرفته نشود. خوب را باید گفت. هیئت دیپلماتیک ایران همانطور که روزنامهها گفتند در قالب یک هیئت 8 نفره به نیویورک میروند و این هیئت در طول مدت اقامتش تلاش و تحرک وسیع دیپلماتیک دارد و رئیس جمهور نیز در سخنرانیاش در سازمان ملل مستند سخن میگوید و سیمای شفاف ایران را به دنیا نشان داده و در برابر رژیم صهیونیستی موضعگیری میکند که اینها ارزشهایی است که هیچکس نادیده نگرفته و تکریم میکند.

وی در ادامه اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز گفتند که برخی اقدامات که در سفر نیویورک پیش آمد بجا نبود و این یعنی اینکه خوبیها را باید دید و نقاط ضعف را گفت. مسئولی که شفاف به مردم بگوید آنچه که بجا نبوده، نه تنها از چشم مردم نمیافتد، بلکه محبوبتر نیز میشود و مردم به او میگویند آفرین به این مسئول صادق. بنابراین نباید بیمی از شفافیت داشته باشیم.

خطیب موقت نمازجمعه تهران افزود: مردم ما مردم خوبی هستند و ما به مسئولان نیز اعتماد داریم که آن را به صراحت میگویم. از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز تنفیذ ولایت فقیه که آمد، ما نیت مسئولان را خیر و خدمتگزارانه میدانیم. به خصوص وزرای خارجه ما که سیاست کلان خارجی را از مقام معظم رهبری میگرفتند. بنابراین اگر این "بجا نبود" که مقام معظم رهبری فرمودند، اگر به صورت شفاف بیان شود، مصداق انصاف است.

خاتمی به عنصر پنجم استحکام درونی که مدنظر مقام معظم رهبری است اشاره کرد و گفت: این عنصر ادبیات نقدپذیری و تحمل است. این دولت با شعار آزادی سر کار آمد و از نقد صحبت کردند که کار خوبی هم کردند. با فضای نقد، حرف نو، جرقههای تازه و ابتکارات تازه ایجاد میشود. منتقدان باید منصف باشند و مسئولان نیز باید آغوششان را برای انتقاد باز کنند و به رسانههای علاقهمند به خودشان بگویند که خفقان رسانهای بوجود نیاورید و تا کسی انتقاد کرد به او افراطی نگویید. این افراطیگفتن یعنی ایجاد خفقان رسانهای و معتدل شما هستید که بهبه و چهچه میگویید و تا کسی به شما میگوید بالای چشمتان ابرو است به او میگویید افراطی. این کارها را نکنید.

وی تاکید کرد: دولت که آغوشش را برای انتقاد باز کرده است. در روزنامههایتان طوری بنویسید که نقد کنید و نقاط مثبت و منفی را مطرح کنید. شخصیت منتقد را هتک نکنید. متاسفانه برخی از قلمها زهرآگین است. اگر خطبه بنده نیز ایرادی داشت بنویسید. ما هم با آغوش باز انتقادات را میپذیریم و به آن عمل نیز میکنیم. اما نیش زدن در شان یک مسلمان نیست.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش به برخی مسائل خارجی اشاره کرد و گفت: در عرصه خارجی حرف اول ما این است که جابجایی قدرت به طور طبیعی در کشور یک هدیه الهی است و قدرت به طور طبیعی و به تعبیر امروزیها دموکراتیک و با رای مردم جابجا میشود و هر دولتی که روی کار میآید، با ابتکارات و پیشنهادات جدید کارش را آغاز میکند که از ابتدای انقلاب نیز اینگونه بوده است.

خاتمی ادامه داد: سیاستی که ما از مقام معظم رهبری گرفتهایم، ایشان از همه دولتهایی که در چارچوب نظام هستند حمایت میکنند و در عرصه داخلی نیز از هر تلاشی که اینها برای کم کردن بار زندگی بر مردم و کاستن از بیکاری انجام میدهند نیز رهبری از آنها حمایت میکنند. البته در عرصه خارجی نیز سیاستی که از رهبری داریم، سیاست حمایتی است. "بجا نبود" هرگز به معنای بی اعتمادی به مسئولان نیست.

وی اضافه کرد: ما آمریکا را دولتی دروغگو، ریاکار و عهدشکن میدانیم. از طرفی این روزها لبخند میزنند و استقبال میکنند از مذاکره و به دروغ میگویند که تحریمها ایران را به مذاکره وا داشته است. در صورتیکه همه اینها دروغ است و نشانه آن هم این است که اوباما در اولین دیدار با نتانیاهو میگوید که همه گزینهها و بخصوص گزینه نظامی روی میز است. البته ملت ایران نیز همه گزینهها و بخصوص گزینه 8 سال دفاع مقدس و تودهنی محکم به متجاوزان را روی میز دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: رئیس جمهور دروغگوی آمریکا میگوید که ما به دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم. بنده به او میگویم که شما 35 سال به دنبال تغییر نظام بودید، اما نتوانستید. این موضوع مطرح نیست که شما نخواستهاید. چرا به مردم دنیا دروغ میگویید؟ در فتنه 88 شما با تمام وجود از فتنهگران حمایت کردید. همه رسانههایتان را در اختیار فتنهگران قرار دادید.

خاتمی افزود: مبنای بیاعتماد ملت ما به آمریکاییها همین مطالب است که من فقط به آخرین آن اشاره کردم. اگر بخواهیم دروغگوییها و نفاق آمریکا را لیست کنیم، مثنوی هفتاد من میشود. راز زنده بودن شعار "مرگ بر آمریکا" در بین مردم نیز همین است. راز آن این است که این شعار در 10 سال زمان امام (ره) در محضر ایشان داده شد. امام در آخرین پیامی که به حجاج دادند 46 بار از آمریکا با نفرت یاد کردند. این خط امام است. امام فرمود آمریکا شیطان بزرگ است و همه آن را شنیدند. آمریکا در طول این 35 سال شیطان کوچکتر شده و یا اینکه 35 برابر شیطنتش بیشتر شده است؟! اگر تا دیروز آمریکا در حوزه توطئه علیه ایران مار بود، امروز افعی شده است. در هر توطئهای که علیه ایران اسلامی شکل میگیرد، یک پای ثابت آن آمریکا است. بنابراین ما با منطق میگوییم "مرگ بر آمریکا".

وی تصریح کرد: آمریکاییها و آنها که آرزوی رخت بر بستن شعار "مرگ بر آمریکا" از بین مردم را دارند، بدانند که این شعار نماد مقاومت ملت ایران است و تا زمانی که شیطنتهای آمریکا هست، این شعار باشکوه در بین مردم خواهد ماند و این یک واقعیت بدون تردید است.

امام جمعه موقت تهران افزود: دیپلماتها کار خودشان را بکنند و هر کسی وظیفه خودش را انجام دهد ما معتقدیم که این شعارها مشت مسئولان ما را پرتر میکند و میتوانند با قدرت بیشتری با آمریکا مقابله و برخورد کنند. این شعار به نفع سیاست دیپلماسی کشور ما هم هست. اگر روزی بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که پرونده آمریکا دست ایشان است و در این عرصه حرف آخر را ایشان میزنند، کار به مذاکره و رابطه نیز با آمریکا کشید، نفرت ما از این کشور از بین نخواهد رفت.

حجتالاسلام خاتمی همچنین در خطبههای اول نماز جمعه این هفته تهران در سخنانی به عنصر مهر و محبت در بین خانوادهها و بخصوص همسران اشاره کرد و گفت: باید به سمتی پیش رویم که محیط خانه محیطی آرام برای اعضای خانواده باشد، زیرا این خانه یک خانه قرآنی است.

وی در همین زمینه افزود: اگر زوجین جوان بخواهند خانه و خانواده آرامی داشته باشند باید اخلاقمدار بوده و احترام یکدیگر را حفظ کنند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: در آیات و احادیث متعددی آمده است که زن و شوهر باید از موارد جزئی در زندگی چشمپوشی کنند و به قول معروف گیر ندهند. همسران باید گذشت و رفاقت داشته باشند.

خاتمی تصریح کرد: اینکه زن و شوهر با هم صمیمانه صحبت کنند، از اعتکاف در مسجدالحرام برای آنها بالاتر است. بسیاری از گرفتاریها با گفتوگوهای صمیمانه حل میشود. بسیاری از گرفتاریها ریشه در ناآگاهی دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: در آیات و روایات متعددی نقل شده است که هر چه ایمان کسی بیشتر شود، محبت و علاقهاش به همسر و شریک زندگیاش نیز بیشتر میشود. البته فرمودهاند که این محبت باید با محبت به خدا تنظیم شود و نباید زن و شوهر یکدیگر را به واسطه این محبت جهنمی کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار