آیت‌الله علم‌الهدی:

عباسیان به دنبال جدا کردن امامت از امت بودند

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی گفت: در تمام طول تاریخ حاکمان مستکبر سعی داشته‌اند تا از مردم برای دستیابی به اهداف شوم خود استفاده کنند و موضوع جدا کردن امامت از امت، مهم‌ترین توطئه خلیفه عباسی در دوران امامت امام کاظم (ع) بود.
کد خبر: ۴۴۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰ - 09March 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سید احمد علم‌الهدی» نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی و امام‌ جمعه مشهد در ویژه‌برنامه عزاداری سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) که در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی برگزار شده بود، اساسی‌ترین فتنه دوران امامت امام کاظم (ع) را خروج بنی‌عباس و سرکشی حاکم عباسی در برابر شجره طیبه امامت دانست و اظهار داشت: در تمام طول تاریخ حاکمان مستکبر سعی داشته‌اند تا از مردم برای دستیابی به اهداف شوم خود استفاده کنند و موضوع جدا کردن امامت از امت، مهم‌ترین توطئه خلیفه عباسی در دوران امامت امام کاظم (ع) بود.

وی افزود: حکومت بنی‌عباس با عنوان دفاع از حق اهل‌بیت پیامبر (ص) و رفع مظلومیت آن‌ها علیه بنی‌امیه شوریدند و خود حکومت را به دست گرفتند، لذا می‌خواستند مسئله مظلومیت اهل‌بیت (ع) را در بین امت اسلامی از بین ببرند تا مبادا جریان دیگری به این بهانه علیه آن‌ها شورش کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به روایتی از رسوا نمودن هارون توسط امام کاظم (ع) در دربار خلیفه عباسی خاطرنشان کرد: منصور دوانقی به دنبال توطئه‌هایی بود تا مصالح مظلومیت اهل‌بیت (ع) را در اذهان عمومی حل کند ولی به نتیجه‌ای نرسید. نوبت به هارون‌الرشید که رسید برای اینکه جریان مظلومیت اهل‌بیت (ع) را از بین ببرد توطئه‌ای را برنامه‌ریزی و آن را علیه حضرت موسی بن جعفر (ع) اجرایی کرد.

وی ادامه داد: هارون‌الرشید برای این منظور جلسه‌ای را با حضور ارکان و بزرگان حکومت عباسی و همچنین جمعی از اشراف و بزرگان سادات و بنی‌هاشم برگزار کرد. او در این مجلس از امام هفتم شیعیان خواست تا حدود فدک که در زمان بنی‌امیه از خاندان پیامبر (ص) غصب شده بود را معین کند تا به آن‌ها برگرداند. هارون‌الرشید می‌خواست با این اقدام خود را طرفدار خاندان پیامبر (ص) نشان دهد تا به‌ این‌ ترتیب حکومتش دارای مشروعیت شود.

علم‌الهدی ابراز داشت: حضرت موسی بن جعفر (ع) تمام حدود و مرزهای قلمرو اسلام را از قسطنطنیه گرفته تا آفریقا و عدن، به‌عنوان حق غصب شده فدک عنوان کردند و به‌ این‌ ترتیب توطئه هارون‌الرشید برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود و فریب افکار عمومی خنثی شد.

امام‌ جمعه مشهد در انتهای این مراسم تصریح کرد: بعد از این ماجرا که نقشه هارون برای مشروعیت بخشیدن به حکومت خود نقش بر آب شد، تصمیم گرفت که حضرت را در زندان حبس کند. این حبس ۱۴ سال به طول انجامید و در نهایت امام کاظم (ع) را در شرایطی که زنجیر بر پای مطهر این امام بزرگوار بود، به شهادت رساند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها