یادداشت/ احسان یعقوبی

ضرورت نظارت والدین بر اعمال نوجوانان

همواره با فرارسیدن چهارشنبه‌سوری، برخی از نوجوانان و جوانان با هنجارشکنی جان خود و اطرافیان را به خطر می‌اندازند که اگر خانواده‌ها در این روز نظارت خود بر فرزندان را بیشتر کنند، قطعاً حوادث ناگوار کمتری رخ خواهد داد.
کد خبر: ۴۴۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۶ - 16March 2021

گروه اجتماعی دفاع‌پرس- احسان یعقوبی؛ چهارشنبه‌سوری با اینکه جزو آیین، آداب و رسوم قدیمی ایرانیان محسوب می‌شود، اما چند سالی است که با تغییر سبک برگزاری این مراسم، شاهد بروز اتفاقات ناگواری هستیم که بعضاً این اتفاق، آینده یک کودک یا نوجوان را تحت تأثیر قرار داده و به نابودی می‌کشانَد.

در گذشته مردم در شب چهارشنبه آخر سال دور هم جمع می‌شدند و با برپایی آتشی کوچک به بیان خاطره می‌پرداختند و قاشق‌زنی نیز از دیگر کار‌هایی بود که در این شب برگزار می‌شد؛ به‌طوری که نوجوانان به سمت خانه‌های اقوام و آشنایان خود می‌رفتند و با ضربه‌هایی که با قاشق به داخل ظرف می‌زدند، افراد را صدا کرده و آن‌ها هم به رسم ادب و با توجه به نزدیکی سال نو، مقداری شکلات و آجیل برای کودکان و نوجوانان می‌آوردند.

با فراموشیِ این رسم و رسوم‌ها، متأسفانه در سال‌های اخیر در این شب با حوادثی مواجه می‌شویم که تعجب‌برانگیز است و معمولاً این سوال در ذهن افراد متبادر می‌شود که این چه جشنی است که افراد با سهل‌انگاری و غفلت دچار سوختگی، مصدومیت و بعضاً قطع عضو می‌شوند!

البته طبیعی است که نوجوانان و جوانان به‌دنبال هیجان باشند، اما این وظیفه خانواده‌ها، مسئولان و نهاد‌های فعال در زمینه فرهنگ‌سازی است که با به‌کارگیری روش‌های مختلف، نوجوانان را نسبت به عواقب آتش‌بازی و استفاده از مواد محترقه ممنوعه و خطرناک آگاه کنند.

اگر زمینه تخلیه هیجان جوانان به بهترین نحو ممکن فراهم باشد، لزومی ندارد که افراد در این روز دست به کار‌های به ظاهر هیجانی بزنند و خدای ناکرده با اتفاقی ناراحت‌کننده وارد سال جدید شوند. از طرفی اگر رسانه ملی در این سال‌ها با تولید برنامه‌های مناسب می‌توانست جوانان را از عواقب کار‌های خطرناک در این روز آگاه کند، طبیعی بود که با این حجم از مصدومان در چهارشنبه‌سوری مواجه نبودیم؛ زیرا تا وقتی که خود نوجوانان و جوانان به این باور نرسند که کار‌های خطرناک می‌تواند به نابودی آینده آن‌ها منجر شود، این حوادث در این شب تمامی نخواهد داشت.

با کنترل، آگاهی‌بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخر سال را کاهش داد، اما در سال‌های گذشته بی‌توجهی به این مهم از سوی خانواده‌ها موجب شده که تعداد زیادی از دانش‌آموزان شاهد مصدوم شدن هم‌کلاسی‌های خود در چهارشنبه‌سوری باشند. هوشیاری والدین و آموزش دادن به دانش‌آموزان دو عامل مهم در پیشگیری از هرگونه آسیب‌دیدگی در چهارشنبه آخر سال است؛ زیرا کارشناسان معتقدند پیشگیری مقدم بر درمان است. اگر کار‌های پیشگیرانه که همان آگاهی‌بخشی در این زمینه است به بهترین نحو ممکن صورت گیرد، قطعاً جوانان نیز با آگاهی کامل دست از کار‌های خطرناک خواهند کشید.

متأسفانه در چند سال اخیر برخی از خانواده‌ها نه‌تنها نسبت به آگاه کردن فرزندانشان نسبت به خطرات چهارشنبه‌سوری اقدامی نمی‌کنند، بلکه خود نیز فرزندان را برای انجام کار‌های خطرناک همراهی می‌کنند. این موضوع نشان از این دارد که برخی از مردم می‌پندارند که اتفاق همیشه برای دیگران رخ می‌دهد و زمانی به خود می‌آیند که کار از کار گذشته و به فکر درمان عضو آسیب دیده افتاده‌اند؛ لذا جدی گرفتن هشدار‌های پیشگیرانه و عمل به آن‌ها در شب چهارشنبه آخر سال، امری ضروری است که برای حفظ جان خود باید به آن توجه کنیم.

در موضوعات این‌چنینی مانند چهارشنبه‌سوری قطعاً اقدامات پیشگیرانه اعم از فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی، نتیجه‌ای به مراتب بهتر از برخورد‌های پلیسی دارد؛ اما با وجود تمام هشدارها، همچنان هستند افرادی که بدون توجه به هشدارها، در چهارشنبه‌سوری جان خود و اطرافیان را به خطر می‌اندازند؛ لذا در مواجهه با این موضوع، علاوه بر اقدامات پیشگیرانه باید اقدامات پلیسی نیز انجام شود تا سهل‌انگاری عده‌ای اندک منجر به آسیب‌دیدگی افراد دیگر نشود؛ بنابراین پلیس هم مانند سنوات گذشته در خیابان‌ها حاضر خواهد بود و با هنجارشکنی‌های محتمل برخورد خواهد کرد؛ همچنان‌که از سوی سخنگوی نیروی انتظامی اعلام شده است، اگر از وسایل نقلیه افراد مواد محترقه‌ای کشف شود، خودرو یا موتور آن‌ها تا پایان تعطیلات نوروز توقیف خواهد شد.

قطعاً اقدامات پلیسی نیز منجر به کاهش حوادث ناگوار در چهارشنبه‌سوری خواهد شد، اما این موضوع باید به شکل ریشه‌ای حل شود که تنها راه آن آگاهی‌بخشی و فرهنگ‌سازی است تا در نتیجه خود نوجوانان و جوانان به این باور برسند که دست زدن به اقدامات خطرآفرین، سرانجامِ خوبی نخواهد داشت.

کلام آخر اینکه مدافعان سلامت بیش از یک سالی می‌شود که با ویروس منحوس، خطرناک و پیچیده کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و برخی از آن‌ها در این راه به شهادت رسیده‌اند، لذا روا نیست که در چهارشنبه آخر سال با برخی اقدامات خطرناک و هنجارشکنانه، زحمت این عزیزان را در این روز دوچندان کنیم. همه می‌دانیم که اولویت اول کادر درمان هم‌اکنون مقابله و مبارزه با ویروس کرونا و درمان و خدمت‌رسانی به مبتلایان به این ویروس است، لذا با توجه به ضرورت رعایت انصاف و اخلاق‌مداری، لازم است که خانواده‌ها در چهارشنبه‌سوری در منازل بمانند و زمینه گرفتاریِ بیشتر را برای کادر زحمتکش درمان فراهم نکنند.

انتهای پیام/ 117

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار