کارگردان برنامه «ضیافت» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

بازخوانی سابقه مبارزاتی علمای شیعه/ سیره اخلاقی بزرگان تشیع مغفول مانده است

خان‌پور با تاکید بر اینکه سیره اخلاقی بزرگان و علمای شیعه مغفول مانده است، گفت: رویکرد برنامه ضیافت امسال توجه به سابقه استعمارستیزانه و استقلال‌طلبانه مراجع بزرگ و مبارز شیعه است.
کد خبر: ۴۵۲۵۳۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 24April 2021

بازخوانی سابقه مبارزاتی علمای شیعه/ سیره اخلاقی بزرگان تشیع مغفول مانده است«علی خان‌پور» کارگردان برنامه تلویزیونی ضیافت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با اشاره به سابقه پخش این برنامه از سال ۱۳۹۳، اظهار داشت: ایده‌ای که برای تولید برنامه ضیافت در نظر گرفته شده بود و همچنان طبق آن پیش می‌رویم، بررسی سیره اخلاقی مراجع و علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ با هدف الگوسازی بود؛ ما در این برنامه قصد ورود به مباحث علمی را نداشتیم، چراکه جایگاه علمی علمای شیعه شناخته شده است، اما برجستگی‌های اخلاقی آن‌ها پنهان مانده است که سعی شد در این برنامه مورد توجه قرار گیرد.

وی به استقبال مخاطبین از برنامه ضیافت اشاره کرد و افزود: برنامه ضیافت از سال ۱۳۹۳ کلید زده شد؛ نظرسنجی‌های سازمان صدا و سیما استقبال مردم را از این برنامه اعلام کرد؛ لذا برنامه تا به امروز ادامه پیدا کرده است. امسال از ابتدای ماه مبارک رمضان به مدت ۳۰ شب، این برنامه مهمان خانه‌های مردم خواهد بود و تا روز عید فطر ادامه خواهد داشت و زندگی ۳۰ عالم برجسته شیعه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کارگردان برنامه تلویزیونی ضیافت تصریح کرد: محور بحث و رویکرد برنامه ضیافت امسال، تمرکز و توجه به نگاه استعمارستیزانه و استقلال طلبانه مراجع بزرگ و مبارز شیعه است.

خان‌پور درخصوص چگونگی انتخاب علمای مطرح شده در این برنامه گفت: متاسفانه ما در این بخش با محدودیت‌های مالی روبرو هستیم لذا محدود به معرفی علمای ایران می‌شویم درحالی که جا داشت در این برنامه دیگر علمای بزرگ جهان تشییع مطرح می‌شدند. چراکه علمای مبارز زیادی وجود دارند که با وجود اینکه ایرانی هستند، اما تمام عمرشان در نجف اشرف سپری شده و بازگشتی به ایران نداشته‌اند که آیت‌الله بحرالعلوم و کاشف الغطا از جمله این بزرگان هستند.

کارگردان برنامه تلویزیونی ضیافت خاطرنشان کرد: «میرحامد حسین» یکی از علمای بزرگ هندی است که سال گذشته برنامه ضیافت به ایشان پرداخت. نگاه ما در این برنامه بین‌المللی است و دایره برنامه‌سازی را محدود به علمای ایران نکرده‌ایم، اما برای این کار نیازمند امکانات و شرایط مالی هستیم. پیش تولید این برنامه حدود هشت ماه طول کشیده است، چراکه در ایران حوزه‌های علمیه چند دسته هستند و از جمله مهم‌ترین آن‌ها حوزه حکمی اصفهان، تهران، قم و مشهد هستند. در این حوزه‌ها جریان فکری متفاوتی وجود دارند لذا ما در برنامه ضیافت سعی می‌کنیم تنوعی از تفکرات موجود در بین روحانیت تشیع را در برنامه انعکاس دهیم.

وی افزود: برنامه ضیافت تاکنون به حدود ۲۰۰ شخصیت مهم و برجسته شیعه پرداخته است. ضرورت پرداختن به سیره مبارزاتی علما نیاز جامعه است؛ این برنامه با رویکرد مخاطب عام ساخته شده است. در قرون گذشته یک‌سری اشخاص وجود داشته‌اند که متخصص در امر دین بوده‌اند؛ این اشخاص در طی سال‌ها با گذشته از لذایذ زندگی، بعضاٌ با تحمل شنیدن توهین و بذل جان و مال، از حقوق مردم دفاع کردند. این‌ها افرادی بوده‌اند که از همه چیزشان در راه حقوق مردم گذشته‌اند؛ بعد از انقلاب اسلامی مردم بیشتر با این نوع از علما آشنایی داشتند و زمینه گذشته حوزه نجف را آشنا نبودند درحالی که ما مدیون گذشتگان هستیم؛ چراکه آن‌ها مبارزات را پایه‌ریزی کردند و به نقطه کنونی رساندند و انقلاب امروز ما نتیجه زحمات فکری آن‌ها بوده است.

خان‌پور تاکید کرد: برنامه ضیافت در پی آن است که شاخصه‌ها و برجستگی‌های روحانیت اصیل، برجسته و مبارز را معرفی کند. ما در این برنامه این سیره را ارائه می‌کنیم؛ معتقدیم ارائه این سیره برای مخاطب تاثیرگذار خواهد بود. این برنامه در این سال‌ها از لحاظ مخاطب از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون بوده است؛ این مسئله در نظرسنجی‌ها مطرح شده است و مراجع و علما از مخاطبان آن بوده‌‎اند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار