یادداشت/

رشد و توسعه صنعت سینمای کشور با تکیه بر سینمای دفاع مقدس

فروش بالای فیلم «چ» و «معراجی ها» در اکران نوروزی سال 93 نشان دهنده این موضوع است که سینمای دفاع مقدس همچنان برای قشر بزرگی از جامعه جذاب است و در صورت انتخاب درست موضوع، استفاده از تکنیک،تبلیغات درست و اطلاع رسانی به موقع، می تواند تماشاگران زیادی را به سالن های سینما بکشاند.
کد خبر: ۴۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰ - 29April 2015

رشد و توسعه صنعت سینمای کشور با تکیه بر سینمای دفاع مقدس

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- اکبر صفرزاده یکی از منتقدین عرصهی سینما در یادداشتی به مقایسه اکران نوروزی سینما در دو سال گذشته پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: به گفته مسئولین سینمایی کشور، اکران نوروزی سینماهای کشور در سال 94 در مقایسه با اکران نوروزی سال 93 ، افت کمّی و کیفی قابل توجهی داشته است.

بررسی علت های ریزش مخاطب و ایجاد بحث و تبادل نظر در مورد چرایی و چگونگی ایجاد این وضعیت نامطلوب  برای صنعتی که قرار است کلیددار رشد و توسعه کشور باشد، بسیار مهم و ضروری است.

در سال 1393 ، تهیه کنندگان سینما این فرصت را یافتند تا اکران نوروزی فیلم های خود را از تاریخ 15 اسفند سال 92 آغاز کنند در صورتیکه اکران نوروزی امسال بسیار دیرهنگام و از تاریخ 27 اسفن د93 آغاز شد. این تاخیر باعث شد تا چرخه حضور تماشاگر درسینماهای کشور بسیار دیر راه بیافتد و مردم، سینما رفتن و فیلم دیدن را به بعد از دید و بازدیدهای عید نوروز موکول کنند.  

تقارن اکران نوروزی با ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها باعث شد تا سینماهای کشور دو روز تعطیل شوند و تلویزیون هم از پخش تیزر برخی فیلم های کمدی پرهیز و تبلیغ برای فیلم های کمدی را به بعد از دهه فاطمیه موکول کند.

افزایش نرخ بلیت در سینماهای تهران در سال 94 به میزان 10 تا 15 درصد را نیز می توان یکی دیگر از عوامل ریزش مخاطب دانست. سینما در همه جای دنیا به عنوان یک سرگرمی ارزان و قابل دسترس، طبقه کم درآمد جامعه را به عنوان مخاطبان واقعی خود در نظر گرفته و سلایق و خواسته های این طبقه را به عنوان سند راهبردی مد نظر دارد.

ترتیب اکران و قیمت بلیط در کشورهایی که صاحب صنعت سینما هستند به گونه ای است که خانواده های کم درآمد می توانند به راحتی از فیلم های روی پرده استفاده کنند. این در حالی است که در سینمای ایران، طبقه کم درآمد جامعه و خواسته های او در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود. با توجه به درآمد بسیار پایین قشر کارگر در ایران و قابل توجه بودن هزینه های اساسی و مهمی چون مسکن و تغذیه برای آنها، به نظر می رسد افزایش قیمت بلیط در سینما هیچ کمکی به افزایش مخاطب سینما نمی کند. استقبال مردم از سینما در روزهای سه شنبه که قیمت بلیط سینما نصف است، شاهد بسیار خوبی برای این مدعا است.

کیفیت تکنیکی فیلمها را می توان یکی دیگر از عوامل موفقیت فیلمها در گیشه دانست. کیفیت فیلم هایی که برای نوروز 93 در نظر گرفته شد بسیار بالاتراز کیفیت ترکیب اکران نوروز 94 است. در اکران 93 فیلم هایی چون «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا، «معراجی ها» به کارگردانی مسعود ده نمکی، «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی و «خط ویژه» به کارگردانی مصطفی کیایی به اکران در آمدند. حضور کارگردان های صاحب نام و در نظر گرفتن سلیقه همه مخاطبان و کیفیت بالای فیلم ها، سه خصوصیت بارز و عمده این ترکیب است.

در اکران نوروزی سال 94 ، کارگردانهای صاحب نامی چون کمال تبریزی، بهروز افخمی، مسعود جعفری جوزانی، ابوالحسن داوودی وعبدالرضا کاهانی حضور داشتند اما به نظر می رسد موضوعات و کیفیت برخی از فیلم ها با خواسته های مخاطبان فاصله داشته و نتوانست آنها را راضی کند.

فروش بالای فیلم «چ» و «معراجی ها» در اکران نوروزی سال 93 نشان دهنده این موضوع است که سینمای دفاع مقدس همچنان برای قشر بزرگی از جامعه جذاب است و در صورت انتخاب درست موضوع و استفاده از تکنیک بالا و تبلیغات درست و اطلاع رسانی به موقع، می تواند تماشاگران زیادی را به سالن های سینما بکشاند. در وافع برخلاف آن چیزی که در برخی رسانه ها گفته می شود، آمار پرفروش ترین فیلم های سینمای ایران همچنان مربوط به فیلم های دفاع مقدس است.

فیلم «روباه» به کارگردانی بهروز افخمی با همه پتانسیل های خوبی که دارد، تاکنون نتوانسته ازظرفیت های مهم و قابل توجه تبلیغات در جهت شناساندن موضوع و محتوی خود به مخاطب استفاده کند. برای فیلم «روباه» که به موضوع مهم و اساسی شهدای هسته ای می پردازد لازم است که تبلیغات تلویزیونی با جدیت بیشتری انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها