رمضانیان در گفت‌وگوی مشروح با دفاع پرس عنوان کرد

بازتدوین کتب درسی توسط فرهنگیان بسیجی/ برخی افراد از مشکلات فرهنگیان سوء استفاده سیاسی می کنند

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور گفت: این سازمان در دو سال اخیر، وزارت آموزش و پروش را در بحث بازتدوین کتاب‌های درسی چهار مقطع آموزشی یاری داده و امسال نیز اقدامات مشابهی را صورت خواهد داد.
کد خبر: ۴۵۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ - 04May 2015

بازتدوین کتب درسی توسط فرهنگیان بسیجی/ برخی افراد از مشکلات فرهنگیان سوء استفاده سیاسی  می کنند

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- رحیم محمدی: جامعه فرهنگیان ایران هر ساله سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری را برای پاسداشت مقام این معلم اخلاق و تربیت اسلامی بهعنوان روز معلم گرامی میدارند.

هفته بسیج فرهنگیان نیز چند سالی است که همزمان با هفته گرامیداشت معلم در تقویم بسیج به ثبت رسیده و مراسم و برنامههای مربوط به آن در سطح کشور برگزار میشود. لذا به همین بهانه نزد "شعبانعلی رمضانیان" رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور رفتیم تا درباره برخی موضوعات مرتبط با جامعه فرهنگیان و برنامههای بسیج فرهنگیان در سال جاری نظرات وی را جویا شویم.

آنچه در ادامه آمده، بخشی از گفتوگوی ما با رئیس سازمان بسیج فرهنگیان کشور است.

* دفاع پرس: آقای رمضانیان، مهمترین رسالت بسیج فرهنگیان چیست؟  

در بسیج فرهنگیان، مهمترین رسالت و وظیفهای که برای خود قایل هستیم و آن را برای خود یک فرض واجب میدانیم، بزرگداشت مقام معلم است، چون قایل به این هستیم که همه به نوعی وظیفه دارند از مقام شامخ معلم تکریم و تجلیل کنند.

علاوه بر این، چون بسیج حافظ ارزشهاست، ما وظیفه ویژهای در این زمینه داریم و این رسالت بسیج یک وظیفه دوم را برای ما تعیین میکند که باید بهصورت ویژه از معلمان تجلیل کنیم و مقام آنان را پاس بداریم.

ما در برنامههای سال به دو اصل مهم جذب افراد در بسیج و بهکارگیری بسیجیان توجه ویژه داریم که براین اساس، تشکیل حلقههای صالحین، برنامههای علمی و تربیتی، برنامههای روشنگرانه و تحلیل اوضاع داخلی، منطقهای و بینالمللی، کمک به اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش  و بازتدوین کتب درسی، بخشی از برنامههای بسیج فرهنگیان در طول سال جاری است.

* دفاع پرس: لطفا درباره موضوع بازتدوین کتابهای درسی بیشتر توضیح دهید.

در بحث بازتدوین کتابهای درسی، طی سال گذشته چهار عنوان کتاب «هدیههای آسمانی» سوم ابتدایی، «مطالعات اجتماعی» چهارم ابتدایی، «کار و فنآوری» پایه هفتم و «تفکر و سبک زندگی» پایه هشتم دبیرستان، توسط بسیج فرهنگیان بازتدوین شده است که در ادامه این همکاری با آموزش و پرورش، امسال نیز اقدامات مشابهی را صورت خواهیم داد.

* دفاع پرس: مهمترین فعالیت امسال بسیج فرهنگیان چیست؟

مهمترین اقدام ما در سال جاری، تقویت برنامههای حلقههای صالحین است؛ همچنین از حیث تخصصی، مهمترین برنامههایی که دنبال میکنیم کمک به اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش است. البته در هنوز در وزارت آموزش و پرورش کار جدی بر روی این سند صورت نگرفته است، اما در صورتی که در وزارتخانه، کارِ جدی در این زمینه آغاز و از بسیجیان درخواست همکاری شود، بسیج فرهنگیان با دارا بودن 500 هزار نفر بسیجی به طور حتم این وزارتخانه را یاری میکند. 

* دفاع پرس: در جامعه بعضا بحثی مطرح میشود مبنی بر اینکه در جامعه اسلامی باید تربیت مقدم بر تعلیم باشد؛ اما شعار نظام آموزشی ما تعلیم و تربیت است؛ با توجه به این موضوع به نظر شما آیا تعلیم مقدم است یا تربیت؟

در جامعه اسلامی آنچه که مطرح است، توأم بودن تعلیم و تربیت با هم است؛ به این معنی که نمیتوان برای هیچکدام اولویت خاصی قایل شد.

* دفاع پرس: برخی کارشناسان معتقدند که سن بزهکاری و افزایش ناهنجاریها در میان قشر دانشآموزی کشور رو به کاهش است؛ حال اگر این نظر را بپذیریم، آیا بسیج فرهنگیان بهعنوان یکی از نهادهای مدافع ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس در جهت کاهش ناهنجاریهای این قشر از جامعه برنامهای دارد؟

به لحاظ تربیتی اکنون نوعی تعدد نقش در تربیت افراد وجود دارد به این معنی که از خانواده تا انواع رسانهها، تأثیرات کم و زیادی بر نحوه تربیت افراد دارند به نحوی که بعضا مشاهده میشود، پولهای بسیاری توسط گروههای مختلف هزینه میشود تا به اعتقادات و باورهای اقشار مختلف مردم ازجمله دانشآموزان، خدشه وارد کنند.

به عبارت دیگر، عمده ناهنجاریها ناشی از القائات ضد دینی و ایرانی است که از خارج مرزها و افراد خودفروخته در داخل کشور صورت میگیرد؛ لذا سازمان بسیج فرهنگیان بهعنوان یکی از نهادهای میراثدار دفاع مقدس، ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت موجود، وظیفه خود میداند که با ورود به این عرصه از فرهنگیان در جهت تقویت ارزشهای دینی و دفاع مقدس نهایت استفاده را ببرد.

* دفاع پرس: موضوع دیگری که جامعه فرهنگیان با آن روبرو هستند، تعدد تشکلها در این قشر است؛ بر این اساس فعالیت این تشکل ها را در جهت رفع مشکلات فرهنگیان چگونه ارزیابی میکنید؟

در مجموعه جامعه فرهنگیان، تشکلهای متعددی شکل گرفته که برخی از آنها ماهیت صنفی، تعلیم و تربیتی و حتی سیاسی دارند؛ لذا تشکلهایی که کار صنفی، فرهنگی و تربیتی انجام میدهند، امکان دور هم جمع شدنشان بسیار محتمل است، اما تشکلهای سیاسی بهواسطه نگاه سیاسی که به موضوعات مرتبط با جامعه فرهنگیان دارند، بیشتر به دنبال اهداف و مقاصد خودشان هستند؛ به همین خاطر احتمال اینکه بتوان با این نوع تشکلها کار مشترکی در جهت رفع مشکلات فرهنگیان انجام داد، اندک است.

البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که طی سالیان اخیر در رفع مشکلات معیشتی و صنفی فرهنگیان اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و این موضوعی است که هر سال در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز مورد اشاره قرار میگیرد.

بنابر این، امروز برخیها که خود را مدافع حقوق فرهنگیان میدانند کسانی هستند که در دوره مدیریتیشان در رفع مشکلات این قشر از جامعه گامهای موثری برنداشتند و این نشان میدهد چنین افرادی به دنبال مطامع سیاسی و گروهی خود هستند نه رفع دغدغههای فرهنگیان.

به هر حال مطالباتی را که امروز فرهنگیان عنوان میکنند، مطالب به حقی است که اقتضا میکند مجموعه مدیریتی کشور نسبت به رفع این مطالبات اقدام لازم را انجام دهند و ما هم در بسیج فرهنگیان از مسئولان مربوطه میخواهیم تا نسبت به این مطالبات، اقدام عاجلی را پیشبینی و اجرا کنند. البته متأسفانه ما کمتر در جهت پیگیری مشکلات بدنه فرهنگیان بصورت برنامهای کار کردیم و امیدواریم در این بخش پیشرفت داشته باشیم.

* دفاع پرس: در دوران دفاع مقدس جامعه فرهنگیان چه تعداد شهید تقدیم انقلاب کرده است؟

جامعه فرهنگیان با اهدای بالغ بر 4 هزار و نهصد شهید در دوران دفاع مقدس نقش موثری در پاسداری از انقلاب اسلامی و آرمانهای آن داشته و حتی در سالهای بعد از جنگ تحمیلی نیز هر کجا نیاز به حضور در صحنه دفاع از ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس بوده، این عزیزان در صحنه حضور فعالی داشتند.

* دفاع پرس: آیا برای رسیدگی به مشکلات فرهنگیان جانباز و خانواده شهدای این قشر از جامعه نیز فعالیتی داشتهاید؟

هر چند در بسیج مجال فعالیت در این زمینه را نداریم، اما با این حال دیدارهایی با خانوادههای شهدا داریم و در حد مقدورات برای رفع مشکلات آنها نیز تلاش میکنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار