رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

ضرورت منع فعالیت مراکز شیمیایی پرخطر در شهرها/ کنوانسیون‌های بین‌المللی منع بکار‌گیری سلاح‌های شیمیایی کارایی ندارند

سردار جلالی با اشاره به مسامحه غربی‌ها در برخورد با عوامل تولید و بکارگیری تسلیحات شیمیایی گفت: کنوانسیون‌های بین‌المللی که در رابطه با منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی تصویب شده‌اند، کارایی ندارند.
کد خبر: ۴۶۴۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳ - 29June 2021

سردار جلالیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح امروز (سه‌شنبه) در چهارمین همایش ملی پدافند شیمیایی که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: هرچند موضوع تهاجم و جنگ‌های شیمیایی، ترسناک و غیرقانونی است و قوانین بین‌المللی سعی کرده‌اند که سایه این ترس را از جوامع انسانی کاهش دهند، ولی متأسفانه باز هم شاهدیم که غربی‌ها هر جا منافع‌شان در خطر باشد، مستقیم یا غیرمستقیم از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند و در این رابطه هیچ تفاوتی را بین انسان‌ها قائل نیستند؛ این نشان می‌دهد کنوانسیون‌های بین‌المللی که در این رابطه تصویب شده کارایی ندارند.

وی افزود: اگر دنیا می‌خواهد به موضوع امنیت و ایمنی فکر کند و ریشه سلاح شیمیایی را بخشکاند، باید دادگاه تشکیل دهد و مسببان آن‌ها را محاکمه کند؛ ولی مسامحه غربی‌ها با این موضوع نشان می‌دهد که هیچ عزمی برای مقابله با استفاده‌کنندگان سلاح‌های شیمیایی وجود ندارد؛ زیرا امروز نیز در سوریه، داعش با چراغ سبز آمریکا از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند.

سردار جلالی ادامه داد: در شرایط صلح باید به زیرساخت‌های پدافند شیمیایی توجه کنیم تا در زمان جنگ احتمالی بتوانیم به خوبی مقابله کنیم؛ از این روی، تمامی صنایع و تجهیزات پدافند شیمیایی مورد نیاز در داخل تولید می‌شود؛ بنابر این باید یک صنعت پویا و زنده در این حوزه داشته باشیم و از سوی دیگر باید از دانش مقابله با عوامل شیمیایی هم برخوردار باشیم که البته این هم یک‌شبه محقق نمی‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با تأکید بر اینکه اکثر حوادثی که در کشور روی می‌دهد ناشی از سهل انگاری در حوزه ایمنی است، عنوان کرد: در حوزه هسته‌ای شاخص‌های ایمنی دو تا سه برابر استاندارد‌هاست؛ لذا همین موضوع را هم باید در حوزه پدافند شیمیایی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در حوزه درمان با کمک تولید دانش ناشی از تجربیات دفاع مقدس توانستیم به موفقیت‌های بسیاری دست یابیم به نحوی که در منطقه تولیدکننده دانش در این حوزه هستیم.

سردار جلالی گفت: مراکز شیمیایی متعددی در کشور داریم؛ به‌عنوان مثال در ماهشهر ۵۲ مجموعه شیمیایی داریم؛ لذا به‌واسطه کثرت چنین مراکزی، داشتن فقط یک قطب درمان شیمیایی کافی نیست؛ پس باید به آمایش مراکز درمانی بیماران شیمیایی توجه داشته باشیم؛ همچنین در حوزه درمان باید پزشک و پرستار را به‌صورت تخصصی آموزش دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: مسئله تنظیم مقررات در حوزه شیمیایی نیز مهم است؛ زیرا نیازمند به‌روز بودن دانش ایمنی در حوزه شیمیایی هستیم؛ به‌عنوان مثال، نمی‌شود گاز کلر را از تبریز بار بزنیم و در مسیر صدور به عراق با انفجار کپسول‌های گاز کلر ۷۰۰ نفر مصدوم شوند.

وی بیان کرد: نظام مصون‌سازی و آمادگی پدافند شیمیایی سال گذشته با امضای سرلشکر «باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در روزنامه رسمی کشور منتشر شده و وزیر کشور هم آن را به استان‌ها و شهرداری‌های کشور ابلاغ کرده است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در حادثه پالایشگاه تهران، اشکال در رعایت نشدن ایمنی بوده و این نشان می‌دهد که نمی‌توانیم به موضوع ایمنی زیرساخت‌ها بی اعتنا باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تأکید کرد: کشوری که تهدید امنیتی و جنگی دارد، باید به فراتر از حداقل‌های ایمنی توجه کند؛ مراکز شیمیایی پرخطر بسیاری در شهر‌ها فعالیت می‌کنند؛ لذا باید مجلس قانونی در رابطه با منع فعالیت این‌گونه مراکز در شهر‌ها تصویب کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار