یادداشت اختصاصی/

کم توجهی سینما و تلویزیون به کتابهای موفق دفاع مقدس

در ساختار سینمایی و فرهنگی کشور برای سینمای دفاع مقدس متولی های زیادی تعریف شده اما در این ساختار نهادی که وظیفه پاسخگویی ضعف ها و کمبودهای این سینما را بر عهده داشته باشد وجود ندارد.
کد خبر: ۴۶۵۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹ - 23May 2015

کم توجهی سینما و تلویزیون به کتابهای موفق دفاع مقدس

گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس- اکبر صفرزاده یکی از منتقدین عرصهی سینما در یادداشتی به کم توجهی سینما و تلویزیون به کتابهای موفق دفاع مقدس اشاره کرده و نوشته است:

بررسی آمار فروش فیلمهای سینمایی دو دهه گذشته نشان می دهد که سینمای دفاع مقدس به عنوان یکی از مهمترین ژانرهای سینمای ایران همچنان مورد توجه مخاطبان است و هر گاه که در این زمینه فیلمی تولید شود استقبال گسترده مخاطبان را به همراه خواهد داشت .

فروش بالای فیلم «اخراجی ها» و همین طور توجه ویژه ای که مخاطبان سینما به آثار ابراهیم حاتمی کیا دارند نشان دهنده این موضوع است که جذابیت های این سینما برای مخاطبان تمامی نداشته و ندارد.

 فیلم «ضد گلوله» به کارگردانی مصطفی کیایی با اینکه به طور کامل توسط بخش خصوصی ساخته شد و دولت هیچ نقشی در سرمایه گذاری آن نداشت نیز از فروش قابل توجهی برخوردار شد و توانست سرمایه اولیه خود را باز گرداند.

با تمام توجهی که مردم نسبت به سینمای دفاع مقدس دارند باز شاهد کم کاری برخی مسئولان در این عرصه هستیم و متاسفانه تولید فیلم های دفاع مقدس روز به روز کمتر می شود. آمار بسیار پایین فیلم های دفاع مقدس در جشنواره سال گذشته حکایت از این دارد که این گونه مهم از سینمای ایران به اندازه ای که لازم است مورد توجه قرار نگرفته و اگر وضع به همین منوال پیش برود تولیدات ما در این حوزه به صفر نزدیک خواهد شد.

در ساختار سینمایی و فرهنگی کشور برای سینمای دفاع مقدس متولی های زیادی تعریف شده اما در این ساختار نهادی که وظیفه پاسخگویی ضعف ها و کمبودهای این سینما را بر عهده داشته باشد وجود ندارد.

با ساختار فعلی اصلا مشخص نیست که اگر سالی گذشت و فیلمی در حوزه دفاع مقدس تولید نشد چه کسی پاسخ گو است؟ اگرفیلم های دفاع مقدس به لحاظ کیفی پس رفت داشتند و سال به سال بدتر شدند چه کسی پاسخگو است؟ اگر به جای پرداختن به موضوعات اساسی و اصلی جنگ به موضوعات فرعی و بی خاصیت پرداخته شد چه کسی پاسخگو است؟ اگر بودجه فیلم های دفاع مقدس به جای اینکه صرف موضوعات واقعی جنگ شود صرف توهمات و مسائل بی ارزش شد چه کسی پاسخگو است ؟ کدام نهاد است که باید رابطه بین هنرمند سینما را با نیروهای دریایی و هوایی و زمینی و زمینی ارتش و سپاه برقرار و بسترهای لازم برای تولید فیلم ارزمشند را فراهم کند؟

دفتر ادبیات و هنرمقاومت حوزه هنری و سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس تا کنون کتابهای بسیار ارزنده ای در حوزه دفاع مقدس تهیه و توزیع کرده که برخی از این کتابها مورد توجه بسیار ویژه مخاطبان قرار گرفته و به چاپ چندم نیز رسیده است. بسیاری از این کتابها توسط مقام معظم رهبری مورد مطالعه قرار گرفته و ایشان برای این کتابها تقریظ نوشته اند. با این حال بسیاری از این کتابها توسط سینما و تلویزون ما مورد بی مهری قرار گرفته و تاکنون کمتر دیده ایم که بر اساس این کتابها فیلمی سینمایی و یا سریالی چند قسمتی تولید شود.

در حالی که در سینما و تلویزیون حرفه ای دنیا اقتباس کردن از کتاب های موفق امری است کاملا درست و اصولی و درست، در سینما و تلویزیون ایران اقتباس تقریبا امری است محال و غیر ممکن که کمتر تهیه کننده و کارگردانی توان رفتن به سمت آن را دارند.

سینمای حرفه ای دنیا در پس هر حرکتی که از خود بروز می دهد هزار علت و معلول نهفته دارد و برای هر موفقیتی که حوزه سینما به دست می آورد تجربه هایی بسیار ارزنده را از سر گذرانده است، رفتن سینمای دنیا به سمت اقتباس کردن از کتابهای موفق حاصل چندین و چند سال تجربه های گوناگون و شکست های پیاپی این سینما است اما سینما وتلویزیون ما به راحتی این تجربیات ارزنده را کنار می گذارد و سعی می کند راهی را برود که تاکنون کسی نرفته و چیزی را تجربه کند که تاکنون کسی تجربه نکرده است.

همه این موارد نشان می دهد که سینمای دفاع مقدس چه در حوزه تلویزیون و چه در حوزه سینما فاقد مدیریت و کارشناس قوی است و تقریبا به حال خود رها شده است. کارهایی که در این حوزه صورت می گیرد کاملا غیر سیستماتیک و کاملا غیرمدیریت شده واغلب نتیجه تلاشهای شخصی کارگردانهایی است که به صورت خودجوش در این عرصه فعالیت می کنند، تلاش های خودجوش کارگردانهای سینمای ما که عمدتا با خواسته های سرمایه گذارهای غیر متخصص در امر دفاع مقدس پیوند خورده باعث پراکندگی در تولید و سرگشتگی مخاطب شده است، به عنوان مثال ابراهیم حاتمی کیا به عنوان یکی از بهترین فیلمسازان جنگ در یک زمان فیلمی مثل «موج مرده» می سازد و زمانی دیگر فیلمی مثل «روبان قرمز».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار