مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز:

دانشگاه‌ها باید جوانان را با حماسه‌های دفاع مقدس آشنا کنند

سردار «اسلامی» گفت: امروز دانشگاه‌ها باید جوانان را نسبت به حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس توجیه و آن‌ها را با فرهنگ والای ایثار و شهادت و مقاومت آشنا کنند.
کد خبر: ۴۶۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۳ - 13July 2021

دانشگاه‌ها باید جوانان را با حماسه‌های دفاع مقدس آشنا کنندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از البرز، سردار سرتیپ دوم پاسدار «ابوالفضل اسلامی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز امروز در نشست با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد از تدریس درس دو واحدی آشنایی با دفاع مقدس در تمامی دانشگاه‌های دولتی، آزاد و علمی کاربردی خبر داد و اظهار داشت: این امر جوانان را با رشادت‌ها و ازخودگذشتگی‌های رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس آشنا می‌کند.

وی با بیان اینکه تدریس این درس فرصتی است تا جوانان به دلیل داشته‌های کشور بر خود ببالند، مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران درخت تنومندی است که به برکت خون شهدا هر روز قدرتمندتر شده و آرام آرام به ابرقدرت جهان تبدیل می‌شود. ایران کشوری بسیار غنی با جوانانی برومند و توانمند است که می‌توانند با داشته‌های کشورمان، سرافرازانه و باافتخار در تمامی حوزه‌ها فعالیت کرده و ایران را مانند دوران دفاع مقدس در مقابل دشمنان سربلند کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با اشاره به عدم درک جوانان از وقایع جنگ تحمیلی بیان داشت: به اعتقاد بنده، تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس باید از مقاطع ابتدایی آغاز شود تا دانش آموزان از همان دوران کودکی با رشادت‌ها و فداکاری‌های رزمندگان اسلام آشنا شوند و دریابند که آسایش و امنیت امروز کشور حاصل ازخودگذشتگی کسانی است که از لذت‌های زندگی گذشتند و جانشان را فدا کردند، لذا باید تلاش مضاعفی در راستای این مهم صورت گیرد.

سردار اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه «زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» عنوان کرد: امروز دانشگاه‌ها باید جوانان را نسبت به حماسه‌های هشت سال دفاع مقدس توجیه و آن‌ها را با فرهنگ والای ایثار و شهادت و مقاومت آشنا کنند. یادمان شهدای گمنام این دانشگاه نیز باید به محفلی برای انس دانشجویان با شهدا تبدیل شده و از این طریق گامی در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت میان دانشجویان برداشته شود.

فرهنگ ایثار و شهادت، ضامن بقای ما و نسل‌های آینده است

«رمضان جهانیان» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی به‌منظور همکاری با بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و فداکاری اظهار داشت: بر اساس تجربه‌های به دست آمده طی این سال‌ها، در هر عرصه‌ای که تلاش و کوشش و حرکت جهادی صورت گیرد به نتایج مثبتی دست می‌یابیم. ما نیز تمام تلاش خود را بکار می‌گیریم و از تمامی ظرفیت‌های موجود برای نهادینه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه جوانان دهه 60 با کمترین امکانات در مقابل تمام دنیا ایستادند و مقاومت کردند و با تأکید بر ضرورت ثبت و ضبط خاطرات و رشادت‌های رزمندگان و شهدا در دوران جنگ تحمیلی بیان داشت: با انجام این‌گونه اقدامات باید سعی کنیم این فرهنگ را همچنان پررنگ نگه داریم و آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. از خدا می‌خواهیم ما را یاری کند تا بتوانیم به خوبی رسالت خود را به انجام برسانیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد گفت: امنیت و آرامش و آسایش امروز کشور حاصل فداکاری و ازخودگذشتگی رزمندگان و شهدای اسلام است. امروز همه ما وظیفه داریم با قلم، گفتار، رفتار و نوشتارمان در هر جایگاهی که هستیم در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم زیرا این فرهنگ عظیم، ضامن بقای خودمان و نسل‌های آینده است.

جذب 10 استاد جدید درس آشنایی با دفاع مقدس

«سید رضا طاهری» معاون آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز نیز در این جلسه از فعالیت 54 دانشگاه و مرکز آموزش عالی در زمینه تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس خبر داد و اظهار داشت: تدریس این درس در سال 1387 تصویب و ابلاغ شد و البرز نیز در جمع پنج استان اصلی کشور نسبت به این مهم اقدام کرد و به صورت داوطلبانه تدریس این درس در دانشگاه آزاد آغاز شد.

وی عنوان کرد: از سال 1387 تا پایان خرداد امسال، 2 هزار و 210 کلاس درس آشنایی با دفاع مقدس با 89 هزار و 163 دانشجو در سطح استان البرز برگزار شده است که 219 کلاس با 7 هزار و 750 دانشجو مربوط به سال تحصیلی جاری است. در سال 1388، 8 هزار و 182 دانشجو در دانشگاه آزاد هشتگرد این دو واحد درسی را اخذ کردند و در سال تحصیلی جاری نیز مجموعاً هفت کلاس با 126 دانشجو برگزار شد.

معاون آموزش و پژوهش اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز خاطرنشان کرد: سال 1386 هم‌زمان با تأسیس این اداره کل، کمیسیون آموزش عالی با هدف انجام فعالیت‌های گروهی و استفاده از خرد جمعی، تشکیل شد و در این راستا تاکنون 99 جلسه برگزار شده است. این کمیسیون مجموعه‌ای شبیه هیأت امنای آموزشی متشکل از هفت عضو است و جلسات آن به صورت ماهانه برگزار می‌شود.

طاهری از برگزاری 40 نشست کمیسیون پژوهش نیز خبر داد و با اشاره به همکاری مطلوب مراکز آموزشی با اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز اضافه کرد: در ترم‌های اخیر، 31 نفر از اساتید فعال بودند که از این تعداد 6 نفر دارای مدرک دکترا، 6 نفر دانشجوی دکترا و 19 نفر نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند. مراحل جذب 10 استاد دیگر با تحصیلات کارشناسی ارشد و دکترا نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: به‌منظور ساماندهی اساتید و برقراری نظم و انضباط در این حوزه، سالانه یک یا دو نشست در قالب همایش یا نشست هم‌اندیشی با اساتید حوزه دفاع مقدس برگزار می‌شود. امسال نیز در صورتی‌ که شرایط فراهم شود، این همایش در هفته دفاع مقدس و اسفند برگزار و استاد نمونه‌ای انتخاب و از وی تقدیر خواهد شد. استاد نمونه بر اساس ارزشیابی‌های دریافتی از دانشگاه‌ها، خود اظهاری اساتید و معیارهای این اداره کل انتخاب می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها