امر به معروف در کلام استاد شهید مطهری؛

«عمل اجتماعی» پیش‌شرط امر به معروف است

علامه شهید مرتضی مطهری در فرازی از کتاب حماسه حسینی آورده است: در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، باید عمل را دخالت دهیم که عمل هم اگر فردی باشد، چندان مفید فایده نیست؛ به‌خصوص در دنیای امروز و این هم خود یک مشکلی است در زندگی اجتماعی ما که آن‌هایی هم که اهل عمل هستند، توجهی به عمل اجتماعی ندارند و به اصطلاح «تک‌رو» می‌باشند.
کد خبر: ۴۷۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴ - 15August 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، متن پیش رو که به موضوع امر به معروف و نهی از منکر در کلام شهید مرتضی مطهری پرداخته است استاد مردم را نسبت به انواع امر به معروف و ضرورت این فضیلت فراموش شده آگاه می‌کند.

به مناسبت نامگذاری هفته اول ماه محرم به نام هفته امر به معروف و نهی از منکر به این گفتار که برگرفته از کتاب «حماسه حسینی» و «ده گفتار» استاد شهید مرتضی مطهری است اشاره خواهیم داشت.

«امر به معروف، یا لفظی است یا عملی. امر به معروف لفظی این است که انسان با بیان، خوبی‌ها را برای مردم تشریح کند، مردم را تشویق کند و به آن‌ها بفهماند که امروز کار خیر چیست.

امر به معروف عملی، این است که انسان نباید به گفتن قناعت کند؛ گفتن کافی نیست؛ گفتن شرط لازم است، ولی کافی نیست؛ باید عمل کرد.

گذشته از اینکه ما در اجرای امر به معروف و نهی از منکر، باید عمل را دخالت دهیم، به این نکته توجه داشته باشیم که عمل هم اگر فردی باشد، چندان مفید فایده نیست؛ به‌خصوص در دنیای امروز. این هم خود یک مشکلی است در زندگی اجتماعی ما که آن‌هایی هم که اهل عمل می‌باشند، توجهی به عمل اجتماعی ندارند و به اصطلاح «تک‌رو» می‌باشند.

از عمل فردی کاری ساخته نیست از فکر فرد، کاری ساخته نیست. از تصمیم فرد، کاری ساخته نیست. همکاری، همفکری و مشارکت لازم است.

هر یک از امر به معروف لفظی و امر به معروف عملی به دو طریق است؛ مستقیم وارد می‌شوید، حرف را مستقیم می‌زنید؛ ولی یک وقت هم به‌طور غیر مستقیم به او تفهیم می‌کنید که البته مؤثرتر و مفیدتر است.

شما اگر بخواهید به شکل غیر مستقیم، امر به معروف کنید، یکی از راه‌های آن این است که خودتان صالح و باتقوا باشید؛ خودتان اهل عمل و تقوا باشید.

وقتی خودتان این طور بودید، مجسمه‌ای خواهید بود از امر به معروف و نهی از منکر.»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها