فرمانده وقت تیپ مقداد کرمانشاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

۲۶ مرداد نماد و سنبل آزادگی مردانی از جنس غیرت و حماسه است

سردار «آسیابانی» گفت: روز ۲۶ مرداد نماد و سنبل آزادگی مردانی از جنس غیرت و حماسه است که با عزت و افتخار اقتدار نظام را در خاک دشمن بعثی حفظ کردند و در تاریخ ماندگار شدند.
کد خبر: ۴۷۲۱۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲ - 17August 2021

۲۶ مرداد نماد و سنبل آزادگی مردانی از جنس غیرت و حماسه استسردار سرتیپ دوم پاسدار «کوروش آسیابانی» فرمانده وقت تیپ مقداد کرمانشاه (در آزادسازی اسرا  در مرز خسروی) با تشریح ورود آزادگان و چگونگی تبادل اسرا در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرمانشاه، اظهار داشت: در زمان آزادی آزادگان، هم فرمانده­ی تیپ زرهی بلال و هم فرمانده­ی تیپ مقداد  را بر عهده داشتم هنوز با هم ادغام نشده بودند، ولی قرار بود با هم ادغام شوند شب آقای نکویی، استاندار وقت کرمانشاه، با من تماس گرفت و گفت: بیا استانداری، آقای قربانی هم این جاست. به استانداری رفتم آقای استاندار به من گفت: برادر آسیابانی! می‌تونی تا فردا شب یک اردوگاه برای ده­ هزار نفر آماده کنی؟ گفتم:چه­ طور آقای نکویی ده ­هزار نفر؟! قربانی گفت: اسرا قرار است آزاد شوند.

سردار آسیابانی ادامه داد: قبول کردم و بلافاصله همان شب بچه­‌ها را فرا خواندم تا ساعت شش صبح، اداره­‌ی برق و گردان مهندسی را با حدود چهل خودرو و تدارکات مورد نیاز در محلی بیرون از قصرشیرین مستقر کرده و بلافاصله ساخت اردوگاه را شروع کردیم تا شب بیشتر کارها انجام شد. دوباره خبر دادند، اسرا دو سه روز دیگر می­ آیند. از جبهه­‌ی ما در قصرشیرین تا مرز خسروی کاملاً مین و موانع بود. عمق عجیبی هم داشت خیلی دل­واپس پاک­سازی آن بودیم. مسیر جاده را پاک کردیم در قسمتی از کار، عراقی‌ها هم کمک کردند و جاده را پاک کردند.

فرمانده وفت تیپ مقداد افزود: فرمانده­ی سپاه دوم نیز آمده بود. من مرتضی قربانی هم رفتیم. یک مترجم عرب همراه ما بود و یک مترجم فارس هم با آن­‌ها آمده بود. در منظریه بودیم که عراقی­‌ها غذا آوردند. ناهار را در آن­جا خوردیم. آقا مرتضی به من گفت: به بالگردها بگو بیایند در خاک عراق بشینند. بالگرد‌ها مستقیم داخل منظریه و خاک عراق فرود آمدند. البته دو فروند بالگرد کبری پشت سر آن­‌ها بود. عراقی­‌ها به ما گفتند: فردا اولین گروه از اسرا را آزاد می­‌کنیم.

وی در خصوص آرادگی اولین گروه اسرا در مرز خسروی گفت: اولین گروهی که آمد خیلی حزن ­آور بود. حتی وقتی قدم از مرز به این طرف گذاشتند باورشان نمی ­شد آزاد شده ­اند. روی خاک ­ها افتاده بودند و گریه می­ کردند. قیافه هایشان نحیف و لاغر بود و خیلی خسته و مضطرب به ­نظر می­ آمدند. دوران خیلی سختی را پشت سر گذاشته بودند. اسرا همین که از اتوبوس­‌های عراقی پایین می­ آمدند و نیرو‌های خودی را می ­دیدند با این­که هنوز داخل خاک عراق بودند، فریاد الله ­اکبرشان بلند می­ شد. روی خاک­‌ها می ­افتادند و گریه می ­کردند.

سردار آسیابانی در ادامه  بیان داشت: آن­‌ها را می­ آوردیم به اردوگاهی که درست کرده بودیم. یکی دو ساعتی آن­جا می­ ماندند تا استراحتی بکنند. پیش از هر چیز با آب­میوه و خوراکی پذیرایی می­ شدند. خانواده­‌های آن­ها از شهرستان‌های مختلف آمده بودند و از قصرشیرین تا پادگان اسلام­ آباد صف کشیده بودند.  

وی متذکر شد: ۲۶ مرداد سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامی ایران یادآور بهترین و زیباترین لحظات تاریخی کشور است. اسرایی که سال‌های سال در اسارت‌گاه و زندان‌های مخوف رژیم بعثی عراق زیر شکنجه‌های دشمن صبورانه مقاومت کرده بودند و سرافرازانه به وطن بازگشتند؛ این روز مهم نماد و سنبل آزادگی مردانی از جنس غیرت و حماسه است که با عزت و افتخار اقتدار نظام را در خاک دشمن بعثی حفظ کردند و در تاریخ ماندگار شدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار