تالار وحدت میزبان نمایشگاه کتاب‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ

نمایشگاه انتشارات و کتاب‌های معاونت هنری وزارت ارشاد در پنج محور به مناسبت هفته دولت از ۳۱ مرداد تا پنجم شهریور در تالار وحدت برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۷۲۹۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲ - 22August 2021

تالار وحدت میزبان نمایشگاه کتاب‌های معاونت هنری وزارت فرهنگبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نمایشگاه کتاب‌ها و انتشارات معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ۳۲۳ عنوان در محور‌های مطالعات راهبردی، پژوهش‌های کاربردی، کتب هنری، مکتوبات رویداد‌ها و گزارش فعالیت‌ها ۱۹ مرداد آغاز، ولی به دلیل تعطیلی شش روزه متوقف و از ۳۱ مرداد تا پنجم شهریور تمدید شد.

این نمایشگاه شامل کتبی است که با هماهنگی و مدیریت ستاد معاونت امور هنری در ادارات کل هنر‌های نمایشی، اداره کل موسیقی، اداره کل هنر‌های تجسمی، اداره کل برنامه ریزی و آموزش‌های هنری، دبیرخانه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، ستاد معاونت هنری و بنیاد فرهنگی و هنری رودکی تولید، چاپ و منتشر شده است.

این نمایشگاه شامل کارنامه چهار ساله (از سال ۱۳۹۶ الی ۱۴۰۰) معاونت هنری و در پنج محور مطالعات راهبردی، پژوهش‌های کاربردی، کتب هنری، مکتوبات رویداد‌ها و گزارش عملکرد است.

مطالعات راهبردی شامل ۲۵ عنوان کتاب است و منظور از مطالعات راهبردی عمدتا مطالعات استراتژیک با موضوع هنر و فرهنگ و یا پژوهش‌های مدیریتی برای بهبود عملکرد در مدیریت کلان فرهنگ و هنر است.

مطالعات مستند سازی و بهبود فرآیند‌های معاونت امور هنری، سند توسعه هنر با تاکید بر رونق اقتصاد هنر، مطالعات اجمالی آسیب شناسی مدیریت هنری، شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر (چند جلدی)، اقتصاد موسیقی، رویکرد‌های نوین به نمایش خلاق، دفتر مطالعات تئاتر یک و دو، سند برنامه ریزی استراتژیک بنیاد فرهنگی هنری رودکی و ... ارائه شده است.

بخش دوم شامل پژوهش‌های کاربردی است که ۷۹ عنوان کتاب در این محور تولید شده است. منظور از پژوهش‌های کاربردی عمدتا مطالعاتی است که یا شناخت دقیق‌تر و علمی‌تر از هنر‌های قلمروی معاونت امور هنری ارایه می‌دهد یا به شناخت وضعیت موجود با هدف و نگاه اصلاح و بهبود عملکرد منجر می‌شود.

بخش پژوهش‌های کاربردی کتاب‌هایی مانند کتاب مهارت آموزی کار و دانش در حوزه فرهنگ و هنر (چندجلدی)، خلاقیت و هنر‌های تجسمی، مبانی فنی و هنری سالن‌های تاتر، استاندارد‌های مهارتی کار و دانش حوزه فرهنگ و هنر، بررسی رویه‌ای محتوایی و فضایی آموزشگاه‌های هنری ایران، دانشنامه جهانی عروسکی، بیست و شش جلد فرهنگ جامع تماشاخانه‌های ایران و ... را شامل می‌شود.

بخش سوم تولیدات هنری شامل ۱۲۰ عنوان کتاب است و این محور با موضوع تولیدات و آفرینش‌های خلاق و ارزنده هنری در موضوعات هنر‌های نمایشی، هنر‌های تجسمی، موسیقی، مدو لباس، آموزش هنری تولید و عرضه شده است.

در این بخش کتاب‌های هنری تاریخ هنرستان موسیقی از سال ۱۲۹۷ تا ۱۳۹۷، پاپ نامه، کتاب تار، آثار گنجینه موزه هنر‌های معاصر صنعتی کرمان، دفتر تعزیه (چند جلدی)، مجموعه نمایشنامه نخل سرخ (چندجلدی)، مجموعه نمایشنامه قلم روشن، ۱۲ جلد کتاب معرفی هنرمندان پیشکسوت، شرح جامع الالحان عبادر القادر مراغه ای، رساله هفت دستگاه موسیقی ایران، نهان بر عیان، (مهندسی تصویر در نگارگری)، نگاره‌های شاهنامه طهماسبی، آثار خارجی موزه هنر‌های معاصر تهران، مجموعه چاپ دستی موزه هنر‌های معاصر تهران، از نظم تا مقام و ... منتشر شده است.

بخش چهارم مکتوبات رویداد‌ها و جشنواره‌ها و متشکل از ۶۰ عنوان کاتالوگ و مکتوبات جشنواره‌های هنری و رویداد‌ها از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ است که عمدتا مانند کتب طوبای زرین و جشنواره‌های هنری به مجموعه ارزنده آفرینش‌های هنری تبدیل شده است و آثار هنری جشنواره‌ها را ثبت و معرفی می‌کنند.

در بخش کتاب‌های رویدادها، کتاب‌های جشنواره ها، رویداد‌ها و نمایشگاه‌های تئاتر، موسیقی، هنر‌های تجسمی و مد و لباس ارائه شده است. بخش پنجم و پایانی نیز شامل کتاب‌های گزارش عملکرد است و ۳۹ عنوان کتاب شامل گزارش‌های عملکرد ادارات کل و ستاد معاونت امور هنری در حوزه‌های مختلف موضوعی است.

در بخش گزارش عملکرد، کارنامه (اهم اقدامات معاونت امور هنری) ۲۲ عنوان کتاب هنرنما با موضوع گزارش عملکرد تفصیلی معاونت امور هنری از سال ۱۳۹۶ تا کنون، بازسازی موزه هنر‌های معاصر تهران، کارنامه بنیاد رودکی از سال ۹۶ تا ۹۹ منتشر شده است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار