مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین آثار شهید «مدرس» در کاشمر برگزار شد

همزمان با فرارسیدن هشتاد و چهارمین سالگرد شهادت آیت‌الله «سیدحسن مدرس» از آثار تاریخی مرتبط با آن شهید والامقام رونمایی شد.
کد خبر: ۴۹۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۵ - 30November 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، در آستانه فرارسیدن دهم آذر سالروز شهادت آیت‌الله «سیدحسن مدرس»، از آثار تاریخی نفیس مرتبط با آن شهید بزرگوار در کاشمر رونمایی شد.

این مراسم که در قالب یکصدوپنجمین سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد از آثاری همچون مکاتبات شهید مدرس و فرزندانش در زمان تبعید، دست‌نویس شهید برای فرزندش فاطمه در پشت قرآن شخصی و سه توصیه به او درباره «ترک نکردن نماز و قرآن»، «دعا کردن برای پدر و مادر» و «قناعت در زندگی» و ۲۴ نمونه سکه تاریخی ضرب شده در دوره زندگانی شهید مدرس رونمایی شد.

همچنین از قدیمی‌ترین این اسناد مربوط به طرح لایحه راه سیستان در مجلس و اشکالات شهید مدرس به آن در سال ۱۳۴۴ هجری قمری و سند دیگر با موضوع تصویر درخواست مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، مبنی بر واگذاری اداره امور آرامگاه شهيد آیت‌الله مدرس به آستان قدس رضوی، در سال ‎۱۳۷۳ در این مراسم رونمایی شد.

امام جمعه کاشمر در این مراسم با تأکید بر اینکه شهید مدرس به تنهایی به‌عنوان الگویی قوی مطرح و راهگشا است، اطهار داشت: این مجاهد فقیه علاوه بر ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی رضاخان، مجتهدی به روز بود و مسائل جامعه را برای مردم تبیین می‌کرد.

حجت‌الاسلام جواد طاهری با بیان اینکه ابعاد شخصیتی و زندگی آن شهید، یک الگوی مناسب در تمامی زمینه‌هاست افزود: زهد و تقوایی که آیت‌الله مدرس داشت به او کمک می‌کرد وابسته به دنیا و مسئولیت‌ها نباشد و نتیجه این زندگی الگویی برای زندگی زاهدانه است.

وی افزود: مسئولان ما باید شهید مدرس را الگوی خود قرار دهند و وابسته به دنیا نباشند و ترس از دست دادن جایگاه نداشته باشند.

امام جمعه کاشمر به یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مدرس اشاره کرد و ابراز داشت: این بزرگمرد عرصه دیانت و سیاست، با نگاه عمیقی که به اقتصاد داشت توجه ویژه‌ای به استفاده و حمایت از تولیدات داخلی داشت و تلاش می‌کرد کشور وابسته به خارج نشود.

وی بر دسترس قرار دادن اسناد و آثار شهید مدرس به‌عنوان یک الگوی غنی در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: وجود زيارتگاه شهید مدرس در کاشمر فرصت و ظرفیت خوبی برای پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی این شهید زنده تاریخ است تا با الگو قرار دادن شخصیت ایشان و عمل به دیدگاه‌هایش، به موفقیت‌های روزافزون در جامعه دست یابیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار