بنابر بررسی «رأی الیوم»؛

فرانسه با میانجی‌گری در بحران میان لبنان و عربستان سود هنگفتی کرد

روزنامه «رأی الیوم» با انتشار مطلبی پیرامون چرایی میانجی گری رئیس جمهور فرانسه برای حل و فصل بحران میان لبنان و عربستان، نوشت: فرانسه از رهگذر این میانجی گری سود هنگفتی به جیب زده است.
کد خبر: ۴۹۳۹۴۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵ - 11December 2021

فرانسه با میانجی‌گری در بحران میان لبنان و عربستان سود هنگفتی کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه عرب زبان «رأی الیوم» مطلبی را در خصوص سفر منطقه‌ای اخیر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه به عربستان سعودی برای میانجی گری در حل و فصل بحران میان بیروت و ریاض، منتشر کرد.

رأی الیوم در مطلب خود آورده است: اخیراً شاهد آن بودیم که امانوئل ماکرون به شهر‌های ریاض و أبوظبی سفر کرد. وی هدف اصلی و اساسی از این سفر‌های منطقه‌ای را حل‌وفصل بحران میان لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی، اعلام کرده بود. با این حال، آنچه که در ریاض و أبوظبی رخ داد، سود هنگفتی بود که به جیب فرانسوی‌ها رفت.

در ادامه مطلب روزنامه مذکور آمده است: امانوئل ماکرون در جریان سفر به أبوظبی و ریاض چند توافقنامه تسلیحاتی را به سران سعودی و اماراتی به امضا رساند. زمانی که ماکرون پس از سفر‌های چند روزه خود به منطقه، به کشورش فرانسه بازگشت ۲۰ میلیارد دلار سود حاصل از توافقنامه‌های تسلیحاتی را در جیب داشت. البته باید گفت که این‌ها تنها چیز‌هایی هستند که آشکار شده‌اند و قطعاً آنچه که پنهان مانده است، بزرگ‌تر است. رأی الیوم تأکید کرده است: دولت امارات با انتشار بیانیه‌ای خود اذعان کرده است که توافقنامه‌های تسلیحاتی به ارزش ۱۶ میلیارد دلار با فرانسه به امضا رسانده است. قرار است طبق توافقنامه‌های نظامی امضا شده میان أبوظبی و پاریس، امارات از فرانسه جنگنده و تسلیحات نظامی سنگین خریداری کند.

در ادامه مطلب مذکور عنوان شده است: به نظر می‌رسد که فرانسوی‌ها به منظور جبران سرقت توافقنامه تسلیحاتی پاریس با استرالیا توسط واشنگتن که ارزش ان ۵۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شد، چنین اقدامی را انجام داده‌اند. هرچند که عربستان سعودی رسماً از امضای توافقنامه تسلیحاتی با فرانسه پرده برنداشت، اما به هیچ وجه نمی‌توانیم گمان کنیم که ماکرون به صورت رایگان و مجانی به ریاض سفر کرده باشد.

رأی الیوم در ادامه مطلب خود افزوده است: بر اساس آنچه که گفته شد، می‌توان این گونه نتیجه گرفت که میانجی گری ماکرون برای حل و فصل بحران میان لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس گران‌ترین و هزینه بَرترین میانجی گری در نوع خود بوده است. ماکرون در جریان حضورش در ریاض موفق شد مقدمات انجام تماس تلفنی میان بن سلمان و میقاتی را فراهم آورد، اما سوال این است که آیا بحران میان لبنان و عربستان حل و فصل خواهد شد؟

این روزنامه همچنین یادآور شده است: هرچند که قرداحی از پست خود استعفا داد، اما به نظر نمی‌رسد که بحران میان ریاض و بیروت حل و فصل شود. حتی این احتمال وجود دارد که روابط میان لبنان و عربستان بدتر از زمانی شود که جورج قرداحی هنوز استعفا نداده بود. رأی الیوم در پایان مطلب خود نیز آورده است: ماکرون از رهگذر میانجی گیری میان لبنان و کشور‌های حاشیه خلیج فارس تنها سود هنگفتی به جیب زد و تنها دستاوردش در زمینه میانجی گری برقراری تماس تلفنی میان میقاتی و بن سلمان بود.

این روزنامه افزود: این درحالی است که بن سلمان در جریان تماس تلفنی خود با میقاتی در خصوص ازسرگیری روابط دوجانبه، کمک به بیروت برای حل و فصل مشکلات معیشتی و اقتصادی و نیز بازگشت سفرای کشور‌های عربی به بیروت، هیچ وعده‌ای به طرف لبنانی نداد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار