پارامترهای مهم در طراحی دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

طراحی دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی باید با توجه به پارامتر‌های مختلفی انجام شود، تا بتوان از آن برای بهره‌وری و افزایش بازدهی سیستم کل استفاده کرد.
کد خبر: ۴۹۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵ - 21December 2021

پارامترهای مهم در طراحی دستگاه های تصفیه آب صنعتی اسمز معکوسبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، طراحی دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی باید با توجه به پارامترهای مختلفی انجام شود، تا بتوان از آن برای بهره وری و افزایش بازدهی سیستم کل استفاده کرد. از جمله این موارد می توان به آنالیز آب ورودی، مشخصات آب خروجی، الگوی جریان سیستم، محدوده دما، فلاکس طراحی، فیلتر ممبران و نرخ ریکاوری سیستم اشاره کرد. در  ادامه این مقاله از آبین به طور مختصر هر یک از این موارد را با هم بررسی می کنیم.

1- آنالیز آب ورودی

در آنالیز آب ورودی چندین مورد دارای اهمیت می باشد: نوع آب ورودی، SDI آب ورودی و پیش تصفیه، ترکیبات شیمیایی آب ورودی، TDS و PH آب ورودی

نوع آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی می تواند از نوع لب شور، آب شور، سطحی و یا آب پیش تصفیه شده باشد. SDI آب نیز نشان دهنده کیفیت آب ورودی و میزان ذرات معلق و کلوئیدی آن است. مورد مهم دیگر ترکیبات شیمیایی آب ورودی است، که می تواند شامل فلزات و آلاینده های مختلف شیمیایی باشد. TDS نشان دهنده غلظت ترکیبات جامد محلول در آب است، که هر چه مقدار آن کمتر باشد، آب ورودی دارای خلوص و کیفیت بالاتری است.

مقدار TDS آب ورودی بر انتخاب نوع ممبران، پمپ و دیگر قطعات دستگاه تصفیه آب صنعتی تاثیر گذار می باشد. در آخر نیز PH آب ورودی نیز از پارامترهای تاثیر گذار در طراحی سیستم های اسمز معکوس صنعتی است.   

2- مشخصات آب خروجی دستگاه تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس

موارد مهم در تعیین مشخصات آب خروجی سیستم تصفیه آب صنعتی مربوط به بررسی کیفیت آب تصفیه شده، دبی آب خروجی و PH آن می شود. کیفیت آب خروجی که در واقع همان TDS آن است، در زمان طراحی توسط خریدار سیستم تعیین می شود. دبی آب خروجی نیز بسته به نیاز روزانه به آب تصفیه شده توسط خریدار تعیین می شود. در برخی از موارد نیز ممکن است PH آب تصفیه شده برای مشتری با توجه به نوع کاربرد دارای اهمیت باشد، که در مشخصات محصول تعیین می شود.

3- الگوی جریان دستگاه تصفیه آب صنعتی

با توجه به سه نوع جریان آب ورودی، تصفیه شده و پساب در دستگاه های تصفیه آب صنعتی، سه نوع الگوی جریان داریم. الگوی جریان پیوسته که جریان پساب به طور کامل از سیستم تخلیه شده و وارد فاضلاب می شود.

الگوی جریان ناپیوسته که در آن پساب به تانک RO و جریان آب ورودی برگشته و دوباره تصفیه می شود، که برای اهداف کاهش پساب از این الگو استفاده می شود.  در الگوی جریان نیمه پیوسته نیز تنها بخشی از پساب مجددا وارد دستگاه شده و تصفیه می شود.

4- محدوده دمای سیستم تصفیه آب صنعتی اسمز معکوس (RO)

دمای کاری سیستم نیز در زمان طراحی دستگاه تصفیه آب صنعتی با نرم افزارهای مربوطه دارای اهمیت می باشد و باید با دقت کافی تعیین شود.  

5- انتخاب فلاکس طراحی آب شیرین کن صنعتی

از پارامترهای تعیین کننده تعداد فیلتر ممبران در سیستم، تعیین مقدار فلاکس در زمان طراحی می باشد. فلاکس نیز خود بر اساس نوع آب ورودی و پیش تصفیه و میزان SDI تعیین می شود.

 6- فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

مهم ترین بخش دستگاه تصفیه آب صنعتی فیلترهای ممبران آن است، که در صورت انتخاب درست باعث افزایش طول عمر سیستم می شود. انتخاب فیلتر ممبران باید با توجه به نوع و کیفیت آب خروجی، پتانسیل فولینگ آب ورودی و هزینه سرمایه گذاری یا عملیاتی انجام شود. مهم ترین پارامترهای تعیین کننده در انتخاب فیلتر ممبران صنعتی شامل موارد زیر می باشد.

  • نوع ممبران: بر اساس TDS آب ورودی نوع فیلتر ممبران تعیین می شود. طبق قاعده کلی برای آب هایی با TDS زیر 10,000 ppm به عنوان آب لب شور و بالای این مقدار به عنوان آب شور یا دریا شناخته می شود، که به ترتیب برای تصفیه آنها از ممبران های BW و SW استفاده می شود.
  • تعداد فیلتر ممبران مورد نیاز: تعداد فیلتر ممبران مورد نیاز برای سیستم اسمز معکوس به سطح فعال ممبران، فلاکس طراحی و دبی آب خروجی بستگی دارد.
  • آرایش فیلترهای ممبران صنعتی: تعیین بهترین چیدمان فیلتر ممبران در دستگاه تصفیه آب صنعتی اهمیت زیادی دارد. چیدمان فیلترهای ممبران بر مبنای تعداد فیلتر ممبران، نوع و تعداد پرشروسل های استفاده شده تعیین می شود. اگر درصد ریکاوری سیستم معمولا بالاتر از 50% باشد و یا آب ورودی به سیستم دارای کیفیت پایینی باشد، معمولا تعداد فیلترهای ممبران سری شده افزایش می یابد و در صورت نیاز سیستم به شکل چند مرحله ای طراحی می شود و پرشروسل های مورد نیاز به نسبت مشخص بین دو مرحله تقسیم می شوند.

7- نرخ ریکاوری (بازیابی) دستگاه تصفیه آب صنعتی

نرخ ریکاوری به صورت نسبت دبی آب خروجی به آب ورودی شناخته می شود. این عدد نشان دهنده میزان تولید پساب دستگاه می باشد، که در دستگاه های تصفیه آب دریا نسبت به دستگاه های تصفیه آب لب شور مقدار کمتری دارد.

ممبران آمریکایی 8 اینچ فیلمتک اصل مدل BW30-400 

ممبران 8 اینچ فیلمتک اصل مدل BW30-400 از پرکاربردترین ممبران های 8 اینچ ساخت شرکت آمریکایی DOW است. این ممبران که با عنوان آب شیرین کن صنعتی نیز شناخته شده است، در تصفیه آب صنعتی و نمک زدایی آن و هم چنین تولید آب آشامیدنی شهری بیش ترین کاربرد را دارد. ممبران 8 اینچ فیلمتک تصفیه آب صنعتی BW30-400 مناسب ترین فیلتر تصفیه آب صنعتی برای دستگاه های اسمز معکوس است (RO) که با طراحی کاملا اتوماتیک لایه های غشای فیلمتک بالاترین کارایی را در تصفیه آب های لب شور (Brakish Water) دارد. 
ممبران 8 اینچ  فیلمتک FILMTEC  با انواع سیستم های اسمز معکوس (RO) سازگاری داشته و به دلیل تکنولوژی به روز غشای نیمه تراوا فیلمتک نسبت به سایر ممبران های 8 اینچ فیلمتک طول عمر بسیار بالا و بالاترین کیفیت و خلوص آب تصفیه شده را نیز دارد.

قیمت و خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی آبین

در صورتی که قصد خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی برای کاربرد مورد نظر خود را دارید، می توانید برای استفاده از فرصت مشاوره رایگان وب سایت تصفیه آب www.abin.ir از طریق شماره تماس 021-22228116 با کارشناسان تصفیه آب صنعتی آبین در ارتباط باشید. کارشناسان ما از طریق اطلاعات لازمی که شما در اختیار آنها قرار می دهید، پس از طراحی نرم افزاری، قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی را به شما اعلام خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها