رونمایی از راهبرد جدید اسرائیل علیه ایران/ مقابله برای سرمایه‌گذاری در تهران!

نخست وزیر اسرائیل به شرکت کنندگان در «نشست داووس ۲۰۲۲» هشدار داده که ایده سرمایه گذاری در ایران به هیچ عنوان ایده خوبی نیست.
کد خبر: ۵۰۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۳ - 15February 2022

رونمایی از راهبرد جدید اسرائیل علیه ایران/ مقابله برای سرمایه‌گذاری در تهران!به گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس‌، پایگاه خبری مدرن دیپلماسی در گزارشی به رویکرد جدید رژیم صهیونیستی در قبال ایران پرداخته و به طور خاص تاکید کرده که این رژیم در پیِ نزدیک شدن ایران و غرب به انعقاد یک توافق هسته ای، تمام تمرکز خود را به انجام حملات سایبری و تشدید نارضایتی‌های داخلی در ایران معطوف کرده و از این طریق سعی دارد نظام سیاسی ایران را به مسائل داخلی خود مشغول کرده و در نهایت زمینه را برای ضعف و ناتوانیِ نهایی آن فراهم سازد.

مدرن دیپلماسی در این رابطه می‌نویسد: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل از راهبرد گسترده اسرائیل جهت مقابله با ایران پرده برداری کرده است. راهبردی که به نظر می‌رسد ورای انجام یک اقدام نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران تعریف می‌شود. اینطور به نظر می‌رسد که نفتالی بنت نه تنها به تبعات هر گونه اقدام خرابکارانه و نظامی اسرائیل علیه ایران می‌اندیشد، بلکه به طور خاص بر آن است تا بتواند از چالش‌های اقتصادی که ایران با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند نیز نهایت استفاده را ببرد و کنشگری‌های خاص اسرائیل علیه ایران را در این چهارچوب مطرح کند.

در این راستا «جاناتان لیز» روزنامه نگار روزنامه اسرائیلی هاآرتض می‌نویسد: رویکرد جدید دولت نفتالی بنت این است که قدرت ایران را به تدریج فرسوده کند و در عین حال زمینه را برای کاهشِ حمایت‌های تهران از نیرو‌های عضو محور مقاومت نیز فراهم کند. مساله‌ای که در نهایت به تضعیف کلی این محور منجر خواهد شد.

این طور به نظر می‌رسد که این راهبردِ دولت نفتالی بنت تا حد زیادی ریشه در این تفکر دارد که تحریم‌های گسترده آمریکا علیه ایران، وضعیت اقتصادی این کشور را رو به وخامت برده است. جدای از این ها، این راهبرد معتقد است که برخی سومدیریت‌ها در ایران نیز وضعیت را بدتر کرده اند و در این فضا، اسرائیل می‌تواند کنشگری‌های خاص خود را داشته باشد.

در این چهارچوب، اسرائیل تاکنون عمده راهبرد‌های خود در قبال ایران را به انجام حملات نظامی علیه تاسیسات اتمی ایران معطوف کرده است. مساله‌ای که نیرو‌های نظامی اسرائیل نیز برای آن در حال آماده شدن هستند (و در این رابطه جنجال‌های تبلیغاتی زیادی نیز از سوی تل آویو به راه افتاده است).

با این حال، تحلیلگرانِ نظامی در مورد میزان مفید بودن و عملی بودنِ یکچنین اقدامی، تردید‌های زیادی را مطرح کرده اند. اضافه بر این ها، اگر اسرائیل دست به یکچنین اقدامی علیه ایران بزند، به احتمال فراوان با انتقاد‌های گسترده بین المللی نیز رو به رو خواهد شد. انتقاد‌هایی که بویژه از سوی ایالت متحده آمریکا مطرح خواهند شد و با اسرائیل آن هم در شرایطی که مذاکرات اتمی وین در جریان است، برخورد شدیدی خواهد شد.

نفتالی بنت ماه گذشته در موضع گیری تاکید کرد که اسرائیل به هیچ توافق اتمی با ایران پایبند نیست و به آن تعهدی ندارد و هر زمان لازم ببیند به صورت یکجانبه علیه ایران دست به کنشگری می‌زند. در عین حال، نخست وزیر اسرائیل نیز به شرکت کنندگان در نشست داووس ۲۰۲۲ هشدار داده که «ایده سرمایه گذاری در ایران به هیچ عنوان ایده خوبی نیست. چه توافقی در کار باشد و چه نباشد... بنت مدعی شده که اقتصاد ایران رو به فروپاشی است و نباید در آن درگیر شد».

در این میان، رژیم اسرائیل برنامه‌های زیادی دارد تا بتواند با موج سواری روی برخی نارضایتی‌های مردم ایران از شرایط اقتصادی و اجتماعی این کشور، زمینه را برای تضعیف کلی نظام سیاسی ایران فراهم سازد.

برخی ناظران و تحلیلگران بر این باورند که حملات سایبری اخیر به برخی اهداف نظیر خطوط هوایی، راه آهن، پمپ بنزین ها، دانشگاه‌ها و صدا و سیمای ایران، تنها بخشی از راهبرد‌های اسرائیل جهت تشدید میزان نارضایتی‌های داخلی در ایران و تضعیف دولت این کشور است. آنچه که در این میان واضح است این نکته می‌باشد که اساسا حملات اینچنینی علیه ایران کاملا در راستای منافع اسرائیل هستند. حتی اگر در برخی موارد، خودِ این رژیم به طور مستقیم کنشگری نداشته باشد.

البته که در این میان ایران و گروه‌های سایبری وابسته به آن نیز حملات مختلفی را علیه اهداف وابسته به اسرائیل انجام داده اند. در این راستا، برخی ناظران و تحلیلگران معتقدند: با توجه به اینکه تاسیسات اتمی ایران در اقصی نقاط این کشور پراکنده شده اند و و حمله به برنامه هسته‌ای ایران نیز پیچیده‌تر و سخت‌تر شده، اسرائیل عملا رویکرد خود را در قبال تهران تغییر داده و راهبرد جدیدی را اتخاذ کرده است. تل آویو اکنون به حملات سایبری علیه ایران روی آورده و سعی دارد اعتراضات و شورش‌های اجتماعی را در اقصی نقاط ایران تحریک کند.

در واقع، اسرائیل سعی دارد تا نظام سیاسی ایران را با شورش‌های روزانه و اعتراضات مردمی مشغول کند. در این چهارچوب، ناظران استدلال می‌کنند که اسرائیل با این قبیل اقدامات خود عملا در حال وقت خریدن قبل از رهگونه ماجراجویی نظامی علیه ایران است. در واقع، در پیش گرفتن تاکتیک حملات سایبری علیه ایران به این معنا نیست که تل آویو تفکر انجام اقدامات خرابکارانه و نظامی علیه این کشور را کنار گذاشته است. آن‌ها در این زمینه حتی یکی از اصولی که همواره در مورد آن ادعا داشته اند مبنی بر اینکه به غیرنظامیان ایرانی آسیب نخواهند زد را هم زیر پا گذاشته اند.

همه این‌ها در حالی اتفاق می‌افتند که پیشتر عربستان سعودی و آمریکا تلاش‌های زیادی جهت ایجاد ناآرامی در ایران انجام داده اند. مساله‌ای که به ویژه در نمونه عربستان سعودی با واکنش سنگین ایران رو به رو شد و عملا سعودی‌ها را به عقب راند. در تازه‌ترین تحول نیز شاهد بودیم که اخیرا یک دادگاه دانمارکی سه تن از اعضای یک گروه اپوزیسیون ایرانی را که در دانمارک مستقر هستند (الاحوازیه) به تامین مالی و حمایت از فعالیت‌های تروریستی در داخل ایران با حمایت و همکاری سازمان اطلاعات عربستان سعودی محکوم کرد.

با این همه، این ایده که تنش‌های سایبری ایران و اسرائیل تنها به خودشان محدود نخواهد ماند و می‌تواند طیف متنوعی از بازیگران منظقه‌ای و فرامنطقه‌ای را درگیر کند، موجب شده تا کشور‌های گوناگون که به نوعی با تهران و تل آویو مرتبط هستند، مانور‌های مختلفی را با هدف ارتقای وضعیت امنیت سایبری خود برگزار کنند. در این راستا شاهد بوده ایم که خش دفاع سایبری ارتش اسرائیل و فرماندهی سایبری آمریکا ششمین مانور مشترک خود در یک سال را در دسامبرِ سال گذشته میلادی برگزار کردند. اسرائیل همچنین یک حمله سایبری گسترده شبیه سازی شده را به نظام مالی جهانی نیز رهبری و مدیریت کرده است.

در جریان مانور مذکور، مقام‌های مالی و خزانه داری از اسرائیل، امارات، انگلستان، امارات، اتریش، سوئیس، آلمان، ایتالیا، هلند، تایلند و همچنین نمایندگانی از صندوق بین المللی پول، و بانک تسویه حساب‌های بین المللی حضور داشتند. اقدامی که فقط و فقط سعی دارد این پیام را به ایران برساند که در مقابل آن، جبهه‌ای متحد در بحث سایبری تشکیل شده که قادر است به صورت جمعی به اقدامات این کشور واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار