۳ هشدار دبیر کل حزب‌الله لبنان به صهیونیست‌ها چه بود؟

یک رسانه عرب‌زبان به سه پیامی که سیدحسن نصرالله به دنبال انتقال آن در سخنرانی روز چهارشنبه به صهیونیست‌ها بوده است، پرداخت.
کد خبر: ۵۰۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸ - 18February 2022

۳ هشدار دبیر کل حزب الله لبنان به صهیونیست‌ها چه بود؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، رای الیوم در مطلبی با اشاره به سخنرانی روز چهارشنبه سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان آورده است: سخنرانی که سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم گرامیداشت فرماندهان شهید مقاومت «شیخ راغب حرب تا سید عباس موسوی و حاج عماد مغنیه»، ایراد کرد، در اوج اعتماد و خرسندی بود.

سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان در بخش‌هایی هم با چاشنی طنز همراه بود

سیدحسن نصرالله گفت که حزب الله تولیدکننده پهپاد است و مازاد هم در اختیار دارد و هر آنکه خواهان خرید است درخواست بدهد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان همچنین با لحن تمسخرآمیز خطاب به صهیونیست‌ها گفت که دشمن اسرائیلی در حال نگرانی و رو به افول است و هزاران صهیونیست در اندیشه فرار از فلسطین اشغالی هستند.

وی با لحن تمسخرآمیز از آمادگی برای پرداخت بهای صهیونیست‌هایی که خواهان ترک فلسطین اشغالی هستند، هم سخن گفت.

رای الیوم در ادامه آورده است: سیدحسن نصرالله در واکنش به گزارش‌ها و اظهارات ژنرال‌های صهیونیست و به‌ویژه گزارش سالانه راهبردی رژیم صهیونیستی درباره عوامل تهدیدکننده این رژیم و اینکه حزب‌الله را دومین تهدیدکننده پس از ایران دانسته‌اند، با سخنرانی خود چند پیام را به صهیونیست‌ها رساند.

نخست، کارخانه‌های نظامی حزب‌الله موفق به تبدیل موشک‌های بالستیک عادی به موشک‌های نقطه‌زن شده‌اند و حزب‌الله نیازی به انتقال این موشک‌ها از ایران از طریق عراق و سوریه ندارد.

دوم، مراکز امنیتی حزب‌الله توانایی رصد عالی را دارند و موفق به دستیابی به اطلاعات دقیقی شده‌اند که حاکی از اعزام مزدورانی از سوی تل‌آویو برای یافتن این موشک‌ها به‌منظور هدف قرار دادن آن، است و از این رو آماده مقابله با هر تحرک اسرائیل است. این از سخنان سیدحسن نصرالله مشخص شد که عملیات «انصاریه ۲» آماده است.

عملیات انصاریه چه بود؟

در پنجم سپتامبر ۱۹۹۷، ساعت ۰۰:۱۰ بامداد، یک تیم ۱۶ نفره از زبده‌ترین کماندو‌های دریایی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «شایتت ۱۳» که لباس‌های سیاه غیر براق و پوتین‌های با ساق‌های بلند به تن داشتند، جهت انجام یک ماموریت مهم و سری با هدف ربودن برخی اعضای برجسته مقاومت اسلامی، از طریق بندر «صور» وارد خاک لبنان شده و در مسیر ساحل صخره‌ای که نزدیک یک منزل دو طبقه بود، به راه افتادند.

این نیرو‌ها مسلح به بهترین تجهیزات (ازجمله اسلحه A.K۴۷) بودند و دست کم یکی از آن‌ها (گروهبان «ایتمار ایلیا») در کوله‌پشتی‌اش مقادیری مین -جهت کارگذاشتن در کنار جاده- به همراه داشت.

«شایتت ۱۳» یکی از سه یگان ویژه ارتش اسرائیل است که تحت امر نیروی دریایی این رژیم فعالیت کرده و توانایی حضور در حملات‌های زمینی، هوایی و دریایی و نیز عملیات‌های پنهانی و مخفی در عمق خاک دشمن و قابلیت حملات هم‌زمان را دارند.

یکی از وظایف اصلی این یگان، انجام «عملیات‌های نجات» و «عملیات‌های ضدتروریستی» است

نظامیان رژیم صهیونیستی هنوز چند کیلومتر بیشتر در خاک لبنان پیشروی نکرده بودند که در روستای انصاریه (جنوب لبنان) در کمین سخت نیرو‌های حزب‌الله -که از قبل منتظر ورود این تیم بودند- گرفتار می‌شوند.

کمین حزب‌الله به چهار گروه (مجموعا ۲۰ نفر) تقسیم شده بود که همه آن‌ها تجربه بالایی در مبارزات جنوب لبنان داشتند و فرماندهی آن‌ها نیز برعهده «ابوشمران» قرار داشت که خودش از اهالی روستای انصاریه بود.

همه نیرو‌ها در میان درخت‌ها پنهان شده بودند و «فرمانده» به واسطه نزدیکی به نیرو‌های دشمن، می‌توانست صدای کماندو‌های اسرائیلی را که به عبری با هم حرف می‌زدند، بشنود.

وقتی نیرو‌های ویژه اسرائیلی به منطقه مورد نظر می‌رسند، «ابوشمران» دستور حمله را صادر می‌کند؛ درحالی‌که رزمندگان مقاومت از قبل چند تله انفجاری را در این محل پیش‌بینی کرده بودند.

با دستور فرمانده، اولین بمبی که کنار جاده کار گذاشته بودند، منفجر شد و صدای فوق‌العاده بلندی در منطقه پیچید.

هنوز گروه ویژه نتوانسته بود خودش را جمع و جور کند که انفجار دوم نیز رخ داد و نیرو‌های حزب‌الله که در باغ‌های پرتقال مخفی شده بودند با مسلسل، نارنجک و موشک به کماندو‌های اسرائیلی حمله کردند.

«الکس فیشمن» تحلیلگر صهیونیست در این باره می‌گوید: «گروه در دام حزب‌الله افتاد در حالی که می‌خواست برای هدف قرار دادن حزب‌الله کمین کند. در آغاز کماندو‌های اسرائیلی خود را در منطقه «وادی سقلوم» مجهز کرده و سوار قایق‌هایی شده و از طریق دریا وارد منطقه شدند، اما بعد انفجار‌ها آغاز شد و نظامیان فریاد می‌زدند که به دام افتادیم.

بعد از چند ثانیه انفجار دوم و سوم رخ داد و تماس با اعضای گروه قطع شد. جنگنده‌ها و بالگرد‌ها برای نجات گردان دست به کار شدند، اما فایده‌ای نداشت.»

در همان درگیری اول، بر اثر انفجار مین‌های از قبل تعبیه شده، چند نفر از کماندوی اسرائیلی کشته می‌شوند که از جمله آن‌ها سرهنگ «یوسی گوراکین» فرمانده گروه بود.

بر اثر یکی از همین انفجارها، مواد منفجره در داخل کوله‌پشتی «ایتمار ایلیا» منفجر شده و او را تکه تکه می‌کند و ترکش‌های ناشی از آن، چند نفر دیگر از کماندو‌ها را نیز از پای درمی‌آورد.

در ادامه این درگیری که چیزی حدود ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد، ۱۲ نفر از کماندو‌های صهیونیست کشته شده، سه نفر زخمی و یک نفر سالم می‌ماند که از طریق بیسیم ماجرا را به مرکز مخابره می‌کند.

به محض اطلاع از ماجرا، بالگردهای ارتش صهیونیستی به زحمت وارد منطقه شده و می‌توانند (با استفاده از برتری تجهیزاتی نسبت به حزب‌الله به دلیل در اختیار داشتن تجهیزات دید در شب) باقیمانده افراد و جنازه برخی کشته شده‌ها را با خود ببرند، اما بقایای تعدادی از آن‌ها به همراه تجهیزات این گروه به جای می‌ماند که حزب‌الله لبنان بعد‌ها این تجهیزات را به نمایش گذاشت و باقیمانده جنازه کشته‌شده‌ها نیز با پیکر چند نفر از شهدای مقاومت اسلامی که در دست صهیونیست‌ها مانده بودند، مبادله شد.

با پایان یافتن ماموریت، نیرو‌های عمل‌کننده حزب‌الله درحالیکه تنها یکی از آن‌ها جراحت مختصری برداشته بود، منطقه را ترک کردند.

صهیونیست‌ها نام این عملیات را «سرود سپیدار» گذاشته بودند، اما حزب‌الله لبنان به یاد شهید «سید عباس موسوی»، آن را «فخ العباس» (کمین عباس) نامید هرچند در افکار عمومی به «عملیات انصاریه» مشهور شد.

رای الیوم در ادامه آورده است: پیام سومی که سید حسن نصرالله به دنبال انتقال آن بود این است که کارگاه‌های تولید موشک و پهپاد پراکنده هستند و در یک نقطه نیستند.

این رسانه می‌نویسد: ما نمی‌خواهیم به بخش‌هایی از سخنرانی درباره اوضاع داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کنیم؛ زیرا بار‌ها در این روزنامه از آن سخن گفته‌ایم؛ اما چالش بزرگی که روز‌های آتی بحث مربوط به مذاکرات ترسیم مرز دریایی لبنان با فلسطین اشغالی است که ذخایر نفت و گاز در آن نهفته است و شاید سیدحسن نصرالله با سخن گفتن درباره ذخایر قابل توجهی موشکی و پهپادی، پیام هشدارآمیز به اسرائیلی‌ها و متحدان و مزدورانش در لبنان در قبال این پرونده داده است.

رای الیوم در پایان به اهمیت سخنرانی‌های سیدحسن نصرالله که آکنده از اطلاعات است، اشاره کرده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار