یادداشت/عبدالرحمن راجح

یمن؛ چند مجهول و یک حقیقت

در میان همه پیچیدگی ها و بحران هزارتوی یمن می‌توان تنها نقطه روشن را مقاومت ملت و گروههای مقاومت دانست. پایمردی و پایداری مقاومت یمن، بر همه دشمنان یمن نیز معلوم است.
کد خبر: ۵۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸ - 12August 2015

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، عبدالرحمن راجح،  کارشناس مسائل یمن طی یادداشتی نوشت: بیش از چهار ماه از تجاوز نظامی عربستان سعودی و متحدین آن به یمن میگذرد؛ این جنگ با فراز و نشیبهای مختلفی  همراه بوده است. بعد از کنترل یمن از سوی انصار الله و ارتش یمن و خروج منصور هادی، سعودیها با آغاز جنگی تمامعیار در پی تغییر موازنه قدرت درونی یمن و تغییر شرایط در این کشور بودهاند. بهرغم تلاشهای بینالمللی و منطقهای گسترده دولت سعودی و صرف میلیاردها دلار برای پیشبرد عملیات نظامی در یمن،  شرایط درونی یمن بر اساس اهداف و طراحیهای سعودیها بهصورت جدی تغییر نکرده است. در هفتههای اخیر شاهد اتخاذ راهبرد جدید از سوی دولت سعودی و متحدین آن در منطقه جنوب یمن و بهطور مشخصتر عدن هستیم. یادداشت زیر وضعیت میدانی و نظامی گروه های مختلف در یمن را تبیین میکند.

یمن؛ چند مجهول و یک حقیقت

عربستان؛ تقویت جبهه معارضین

از دو هفته پیش تحولات بسیار بزرگی در یمن رخ داده است، ورود عربستان و امارات متحده عربی به خاک یمن و کمک آن ها به مخالفین انصارالله مانند القاعده و گروه های دیگری (که در چند ماه اخیر علیه انصارالله در یمن می جنگیدند) آنها را قادر ساخته است تا برخی مناطق جنوبی را تصرف کنند .در واقع عربستان کمک های فراوانی به معارضین تنصارالله میکند؛ از جمله:  حمایت مالی ، ارسال پیشرفته ترین سلاح ها و همچنین آموزش مزدوران از کشورهای پاکستان، آفریقایی و عربی.

نگاهی به موقعیت و قدرت انصارالله


از نظر میدانی شرایط نظامی و سیاسی انصارالله هنوز تغییر جدی نکرده است قدرت نظامی انصارالله تداوم دارد چراکه  انصارالله دارای نیروهایی متعهد، مؤمن و شهادت طلب است. با وجود درگیری ها و اختلاف نظر در مناطق مختلف حضور دارد و  در مقابل حملات هوایی عربستان و عملیات گروه های تکفیری مقاومت میکند

نیروهای هوادار علی عبدالله صالح


ارتش یمن هم همچنان با انصارالله همکاری می کند،  در موضع خود ثابت قدم است و در کنار انصارالله جنگ را اداره میکند. در واقع ارتش و کمیته های مردمی ارتش را می گردانند. اما وضعیت علی عبدالله صالح چندان مشخص نیست، وی اخیرا بیانیه ای مبنی بر عدم مشارکت در جنگ مشارکت صادر کرده است. لذا نمی توان گفت که نیروهای علی عبدالله صالح در حال جنگیدن هستند یا بالعکس. با این حال به نظر نمی رسد نگاه حزب کنگره ملی به تحولات یمن تغییر کرده باشد. هرچند عربستان سعودی توانسته برخی رهبران حزب علی عبدالله صالح را وارد ریاض کند و به آن ها تجهیزات بدهد. اما با این وجود امکان ایستادگی علی عبدالله صالح وجود دارد و تغییری در آن دیده نمی شود.

وضعیت احزاب سلفی و تندرو

اخوان: اخوان المسلمین یمن نیروی زیادی دارد، اما گرایش این حزب معمولا به سمت القاعده است. در حال حاضر آنها در جنوب و تعز حضور دارند و به مخالفان انصارالله  کمک  میرسانند. در واقع گروه های القاعده بیشتر در حال جنگ هستند و در میدان جنگ شهر المارب و البیضا و تعز فعالیت گسترده ای دارند، لیکن زیر پرچم عربستان عمل می کنند.

 نیروهایی معارض؛ ابهام و انهدام

احزاب و گروه های زیادی در جنوب یمن فعال هستند، اما با توجه به اوضاع امروز یمن تقریبا بیشتر احزاب فاقد نقش موثر هستند.

در شرایط کنونی برخی گروه ها وضعیت نظامی مناسبی دارند. سه گروه قابل بازشناسی است. نخست گروه جنوبی هایی ،که می خواهند یمن شمالی را از یمن جنوبی جدا کنند. گروه دوم، گروه های تندرو مثل القاعده و داعش هستند؛  و سوم گروه هایی نزدیک به داعش و دنباله رو عربستان یا نیروهای نظامی اخوان المسلمین، مخصوصا احزاب الاصلاح هستند. این گروه ها در حال فعالیت هستند. در حال حاضر بین این گروه ها اختلافات و درگیری هایی وجود دارد، اما از نظر نظامی همه از طرف عربستان و سایر کشورهای خارجی کمک دریافت کرده اند. در این میان تعداد نیرو و مقدار امکانات نظامی آن ها مشخص نیست.

اما بعضی از گزارش های خبری حکایت دارد که بیش از6000 نیروی عربستانی، اماراتی، پاکستانی و سایر کشورها غیر از ارتش های بومی و مخالفان بومی که آموزش دیدند و در یمن در حال جنگ هستند. با این حال بدون شک تصرف جنوب توسط این گروه ها احتمال درگیری های بسیار زیادی بین این گروه ها را (با توجه به اختلاف دیدگاه های نظری و ایدئولوژیکی بین آن ها ) ایجاد میکند. آنچه از آینده میتوان گفت قطعا ضعف مفرط و انهدام این گروههاست، گروهای وابسته به خارج که از  انتحار و عملیات ضدانسانی نیز دریغ نمیکنند. لیکن چشم انداز این گروهها نابودی و انهدام در مقابل مقاومت مردم یمن است.

نیروهای عبدربه منصور هادی

تعداد نیروهای عبد ربه منصور هادی دقیقا مشخص نیست ، اما آن ها در حال جنگیدن در قسمت های مختلف یمن  هستند. در این بین اگر به متغیرهایی موثر در پیشروی نیروهای هادی نگاهی داشته باشم باید گفت عامل هوایی به آنها بسیار کمک کرده است. استفاده عربستان از اختلافات مذهبی، (شیعی، زیدی، سنی و ...) و نیز سوء استفاده از اختلافات جغرافیایی -شمالی و جنوبی -بسیار مؤثر بوده است. سعودی ها  سعی دارند از این دو عامل علیه انصارالله و ارتش یمن استفاده کند .

وضعیت رسانه ای علیه انصارالله

عربستان سعودی نفوذ زیادی در رسانه های عربی دارد و در حال انجام تبلیغ مستمر است. حتی بعضی از حوادث جنگی در داخل یمن را بزرگ می کند و جنگ روانی ایجاد میکند. در مقابل انصارالله و مخالفان عربستان ضعیف عمل می کنند. به همین دلیل همه رسانه های جهانی در مقابل حوادث یمن سکوت کرده، و در مقابل رسانه های عربستان بسیار بزرگ و پر رنگ هستند. با این حال مردم یمن می دانند دشمن آن ها کیست و مقاومت تنها راه برای نجات از دست گروه های تکفیری است که کودکان و زنان بی گناه را قربانی می کنند.


آینده قدرت میدانی مخالفان ارتش و انصار الله

تفکیک استان های یمن و وضعیت میدانی هر استانی از نظر سیاسی و نظامی تا حدی سخت است. اما بیشتر مناطق شمال در دست انصارالله و ارتش یمن است. استان های جنوبی در حال حاضر اندک اندک به زیر سلطه القاعده می روند. با این حال آینده قدرت مخالفان ارتش و انصار الله بستگی به دخالت عربستان دارد. اگر عربستان دخالت خود را متوقف کند، مخالفین یک روزه متوقف میشوند. اما عربستان در پی این است که جنگی طایفه ای و مذهبی در بین مردم یمن اتفاق افتد.

جدا از این عواملی دیگری هم در آینده وضعیت میدانی یمن مؤثر است. اگر انصارالله بتواند ایستادگی کند و مناطق جنوبی از دست رفته را پس بگیرد (هر چند با شرایط به وجود آمده کار سختی است) می تواند عربستان را متوقف کند . در این حالت عربستان مجبور به پذیرش خواسته های مردم یمن میگردد. همچنین جنگ در مرز یمن با عربستان هم بسیار مؤثر است. پیشروی بیشتر انصارالله در خاک عربستان و سقوط بعضی از شهرها منجر به کشاندن عربستان به پای میز مذاکره و مانع ایجاد جنگ داخلی و طایفه ای در یمن میشود.

تنها معلوم معادله یمن

در میان همه پیچیدگی ها و بحران هزارتوی یمن میتوان تنها نقطه روشن را مقاومت ملت و گروههای مقاومت دانست. پایمردی و پایداری مقاومت یمن، برهمه دشمنان یمن نیز معلوم است.

انصارالله و ارتش یمن به ایستادگی خود ادامه خواهند داد. در شرایط کنونی ممکن است که انصارالله با ورود به خاک عربستان و استفاده از اهرم تبلیغاتی و نظامی بعضی از مناطق را از دست عربستان آزاد کند و یا به طور کامل نیروهای مخالف را شکست دهد. این گروه ها ثابت کرده اند که مقاومتشان ادامه دارد و تا به حال توانسته اند در مقابل تجاوزها ایستادگی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار