دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

سومین اعدام دسته جمعی آل سعود ترکیبی از جنایت و نسل کشی طایفه‌ای

حکومت آل سعود در سومین اعدام دسته جمعی خود ۸۱ معترض عربستانی شیعه و سنی که در جریان تظاهرات اعتراضات چند سال پیش بازداشت شده بودند را اعدام کرد.
کد خبر: ۵۱۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۹ - 15March 2022

سومین اعدام دسته جمعی آل سعود ترکیبی از جنایت و نسل کشی طایفه‌ایگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اقدام عربستان سعودی در اعدام ۸۱ جوان معترض این کشور که در میان آن‌ها ۴۱ جوان شیعه وجود دارد با محکومیت گسترده داخلی، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی روبرو شده است. البته نکته تاسف برانگیز اینجاست که از میان جوان شیعی که اعدام شدند، تعداد ۲۷ نفر از اهالی مناطق شیعه نشین «الاحساء» و «القطیف» بودند.

وزارت کشور عربستان سعودی در روز شنبه در قالب بیانیه‌ای اعلام کرد حکم اعدام ۸۱ نفر که مجموعه‌ای از جنایت‌هایی را مرتکب شده بودند اجرا کرده که بر اساس ادعای آن‌ها این افراد گمراه، پیرو شیطان و افکار ضاله و منحرف بوده و به کشور عربستان هم خیانت کرده بودند.

البته کمتر کسی است که با ظلم و ستم‌های آل سعود علیه مردم کشور خود و مردم دیگر کشور‌ها آشنا نباشد و با توجه به سابقه‌ای که این حکومت از آن برخوردار است و کارنامه سیاه آنها، قطعا دلایلی که برای بازداشت و در نهایت اعدام ۸۱ نفر ذکر کرده نادرست است. در واقع دلایلی که بیان کردند بیشتر برای این موضوع است که خشم عمومی ناشی از این اعدام دسته جمعی را کنترل کرده و کاهش بدهند.

موضوع دیگر اینکه، رژیم سعودی با سوء استفاده از درگیری دنیا با جنگ روسیه و اوکراین اقدام به اعدام ۸۱ نفر از مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی کشور خود کرده تا کمتر تحت فشار سازمان‌های حقوق بشری قرار بگیرد. اما نکته وحشتناک ماجرا وجود ۴۰ شیعه در میان اعدام شدگان است که این موضوع خود نشان از رویکرد طایفه گرانه حکومت آل سعود دارد.

نکته دیگر اینکه در میان افراد اعدام شده اسامی هفت شهروند یمنی و یک سوریه‌ای نیز دیده می‌شود که این موضوع به نوعی دهن کجی حکومت آل سعود به نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی است. زیرا آن‌ها بدون رعایت قوانین بین‌المللی اقدام به اعدام ۸ تبعه خارجی در کنار مردم کشور خود کردند که این موضوع در نوع خود بی‌سابقه و البته جنایتکارانه است.

در واقع اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر در یک روز از سوی حکومت عربستان سعودی یک بار دیگر ثابت کرد رژیم آل سعود جنایت کار، تروریستی و تکفیری است. رژیمی که با رابطه‌های پیدا و پنهانی که با سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و انگلیس دارد، سیاست گسترش نزاع فرقه‌ای و درگیری‌های مذهبی را در میان امت اسلامی به خصوص جهان عرب دنبال می‌کند.‌

البته اعدام دسته جمعی معترضان و فعالان سیاسی و اجتماعی در عربستان سعودی چندان هم بی‌سابقه هم نیست و رژیم آل سعود پیش از این در دو نوبت در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ نیز اقدام به اعدام دسته جمعی شهروندان خود کرده بود. امری که نشان می‌دهد حکومت عربستان با دست زدن به چنین اقداماتی سعی در ترساندن مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی کشور خود دارد.

متاسفانه موضوع بسیار مهمی که در این میان از دید ناظران داخل عربستان و کشور‌های بین‌المللی مغفول مانده این است که در غیاب شفافیت و عدالت قضایی در این کشور چنین اقداماتی، چون اعدام‌های دسته جمعی نه تنها هیچگاه از سوی نهاد‌ها و سازمان‌های بین‌المللی پیگیری نشده بلکه این مراکز تا امروز چشمان خود را بر روی جنایت‌ها و اقدامات غیر انسانی رژیم آل سعود بسته‌اند.

از طرف دیگر جریان انجمن مخالفان در جزیرة العرب یکی از اولین انجمن‌ها و گروه‌هایی بود که به خبر اعدام دسته جمعی ۸۱ فرد در عربستان واکنش نشان داد و گفت این قتل عام علیه جوانانی انجام شد که از حق مشروع خود برای ابراز عقیده استفاده کرده و زندانی شده بودند. این انجمن در بیانیه‌ای گفت: «محمد بن سلمان قاتلی بیش نیست که از کشتار بی گناهان لذت می‌برد»

با توجه به تمامی موارد گرفته شده باید به این مهم اشاره کرد و توجه داشت که این اقدام رژیم آل سعود هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت موجب اتحاد و همبستگی مردم و جوانان عربستانی با یکدیگر خواهد شد. زیرا حکومت سعودی با بی اخلاقی که در گنجاندن نام جوانان مسالمت جوی شیعه در فهرست متهمان به تروریسم انجام داده دست به قتل روانی آن‌ها هم زده است.

در پایان باید گفت رژیم آل سعود با دست زدن به چنین اقداماتی نه تنها در مهار و کنترل جریان‌های انقلابی و آزادی خواهانه داخل کشور خود موفق نخواهد بود بلکه آتش اعتراضات مردمی را هم گسترده‌تر خواهد کرد. آتشی که در آینده‌ای نه چندان دور دامان ساختار حکومت عربستان سعودی را خواهد گرفت و آن را سرنگون خواهد کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها