سردار اثباتی:

11 آبان آغاز به کار کنگره شعر مقاومت/ امروز ادبیات مقاومت به بلوغ خود رسیده است

دبیر چهارمین دوره کنگره سراسری شعر مقاومت اسلامی گفت: ما به ظرفیت‌ها نگاه می کنیم که این ظرفیت‌ها تنها مادی و امکاناتی نیست. تهران نیز در این میان ظرفیت برگزاری شب شعر را دارا نیست و من به شدت با مخاطب سفارشی و اتوبوسی مخالف هستم.
کد خبر: ۵۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۵ - 28October 2013

11 آبان آغاز به کار کنگره شعر مقاومت/ امروز ادبیات مقاومت به بلوغ خود رسیده است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری چهارمین کنگره شعر مقاومت بین الملل اسلامی صبح امروز با حضور سردار بهروز اثباتی، دبیر کنگره شعر مقاومت برگزار شد.

سردار اثباتی، در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکل بودن برگزاری این دوره کنگره شعر مقاومت نسبت به سالهای گذشته، اظهار داشت: یاد حضور بسیجیان اسلام که در نقاط مختلف جهان اسلام پراکنده شده اند و همچنین حمایتهای رسانه ای به من آرامش و امید ماندن در این عرصه را می دهد.

 وی با بیان اینکه این کنگره روز شنبه،11 آبان در قم آغاز و دوشنبه 13 آبان کار خود را در تهران به پایان خواهد رساند، افزود: بعد از برگزاری موفق این کنگره در سالهای گذشته در کرمانشاه، بوشهر و آذربایجان غربی امسال این توفیق را داریم که این کنگره را در سه شهر قم، کرج و تهران برگزار کنیم.

دبیر کنگره شعر مقاومت اسلامی هدف از برگزاری این کنگره را شناسنامه دار کردن و سنددارکردن یک حقیقت ادبی در جهان دانست و ادامه داد: خیلیها به دنبال کتمان این قضیه هستند، اما حقیقت این است که مدل مقاومت در دنیا، امروز تغییر کرده است و این مدل، ادبیات مقاومت را خلق کرده است. امروز می توانیم ادعا کنیم که ادبیات مقاومت متولد و حتی به بلوغ خود رسیده است.

سردار اثباتی با اشاره به استقبال گسترده شاعران از اقصی نقاط جهان اسلام، گفت: 6 ماه قبل از اعلام فراخوان در محیطهای مجازی و بین المللی از سوی محققان، نویسندگان و شعرای اسلامی اعلام آمادگی حضور در این کنگره را اعلام کردند. این امر نشان از جایگاه خوب شعر مقاومت در میان جهان اسلام حکایت دارد.

 وی مهمترین کار چهارمین کنگره شعر مقاومت را تشکیل هیئت علمی بین المللی از میان 4 کشور ایران، مصر، لبنان و یمن دانست و تصریح کرد: محیط فعال کنگره در بیرون و از سوی نویسندگان جهان اسلام و عرب، نشان دهندهی هویت این کنگره است.

دبیر کنگره شعر مقاومت با بیان اینکه بسیاری از شاعران شرکت کننده در این کنگره در سالهای گذشته وقتی به کشور خود برگشتند مورد عتاب و خطاب واقع شدند، افزود: با وجود فضای سنگینی که در این بین وجود دارد، شاهد اصرار و حضور مجدد شاعران در این کنگره هستیم و امسال نیز 24 کشور از جمله فلسطین، لبنان، سوریه، اردن، عراق، یمن، بخش شیعه نشین عربستان، کویت، بحرین، عمان، مصر، تونس، الجزایر، مغرب، لیبی، سودان، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان، پاکستان، ارمنستان و روسیه در این کنگره حضور پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که شاعر تبعیدی انگلستان و یک شاعر عرب را نیز از کشور آلمان دعوت کنیم که در مجموع 30 میهمان خارجی خواهیم داشت؛ علاوه بر این از 5 شاعر عرب زبان ایران و 22 شاعر فارسی زبان نیز برای حضور در این کنگره دعوت به عمل آمده است.

سردار اثباتی با اشاره به برنامههای عمومی چهارمین کنگره شعر مقاومت اذعان داشت: افتتاحیهی  این دوره از شعر مقاومت اسلامی در قم  و در کنار مزار شریف حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد و در همان شب ابتدایی نیز شب شعری در قم برپا خواهد شد.

 دبیر کنگره شعر مقاومت اسلامی بر گزاری 3 نشست را در دانشگاههای تهران را از برنامه های دومین روز این کنگره دانست و افزود: در سه دانشگاه امام جعفر صادق (ع)، دانشکده علوم و حدیث شهر ری و دانشکده تقریب مذاهب سه نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

برگزاری سه نشست مستقل  با حضور دانشمندان خارجی از دیگر برنامه های این کنره است که سردار اثباتی در هیمن رابطه گفت:  در این دوره سه نشست مستقل با موضوعات "اصول و ویژگیهای ادبیات مقاومت"، " آسیب ها و چالشهای ادبیات مقاومت"، " رسانه و ادبیات"،برگزار خواهد شد. همچنین سه نشست شعر خوانی نیز در کرج، دانشگاه الزهرا و یکی از نواحی بسیج تهران برپا خواهد شد.

وی  برگزاری اختتامیه این کنگره را دربرج میلاد اعلام کرد و افزود: در کنار همهی برنامه های اعلام شده رونمایی سه جلد کتاب را نیز در دستور کار خواهیم داشت که در سه حوزه "مقاله" و "شعر" به زبان فارسی و "اشعار منتخب ترجمه شدهی عربی" خواهند بود.

سردار اثباتی با اشاره به علاقه مندی ایران برای برگزاری کنگره در خارج از کشور تاکید کرد: این موضوع از سوی کشورهای خارجی نیز مورد استقبال قرار گرفت که به دلایلی متاسفانه این اتفاق نیافتاد، اما امیدواریم این امر در سالهای آینده اتفاق بیافتد.

دبیر کنگره شعر مقاومت اسلامی با بیان اینکه بحث ادبیات مقاومت متعلق به جغرافیای خاصی نیست، افزود: این ادبیات نتیجه 1400 سال مقاومت و انقلاب اسلامی است که امروز که در نقاط مختلف دنیا ظلمهای متعددی صورت می گیرد، هر کس به جای سکوت، دست به قلم ببرد، مجاهد این راه است.

 وی در حاشیهی این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی برگزاری این کنگره در سه شهر مختلف، گفت: ما به ظرفیتها نگاه می کنیم که این ظرفیتها تنها مادی و امکاناتی نیست. تهران نیز در این میان ظرفیت برگزاری شب شعر را دارا نیست و من به شدت با مخاطب سفارشی و اتوبوسی مخالف هستم.
 

نظر شما
پربیننده ها