حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان در اربعین شهادت برادران بختی عنوان کرد،

عدم تعقل و اشتباه در محاسبات سبب لغزش خوارج شد/ تربیت فرزندان بر پایه مبانی عقلی، از آن‌ها افرادی شهادت طلب می­ سازد

بر اساس روایتی که از امام باقر (ع) نقل‌شده است خوارج را افرادی خطاب کردند که اشتباه کرده بودند. خوارج مؤمن بودند ولی عقل نداشتند و در محاسبات خود دچار خطا شده بودند. ما هم امروز باید مواظب باشیم در کنار ایمان و سایر صفات خوبی که خداوند به ما عنایت کرده در محاسبات خود دچار اشتباه نشویم تا در فتنه ­های آخرالزمان خطا کنیم.
کد خبر: ۵۲۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ - 09September 2015

عدم تعقل و اشتباه در محاسبات سبب لغزش خوارج شد/ تربیت فرزندان بر پایه مبانی عقلی، از آن‌ها افرادی شهادت طلب می­ سازد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد، مراسم اربعین مدافعین حرم شهیدان مصطفی و مجتبی بختی و جواد کوهساری و یادواره شهید حسن قاسمی دانا با حضور اقشار مختلف مردم در مسجد چهارده معصوم مشهد برگزار شد.

حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان در این مراسم با اشاره به مقطعی از تاریخ اسلام و بازخوانی حوادث زمان امیرالمؤمنین (ع) گفت: امیرالمؤمنین (ع) در برهه­ای 6 هزار نفر از خوارج را نصیحت کردند که این تعداد از عقیده خود برگشتند. اما در فتنه­هایی که پیشآمد 4 هزار نفر از این تعداد، دوباره به موضع قبلی خود برگشتند و امام علی (ع) هر چه کردند که این افراد دوباره برگردند موفق نشدند و همگی آنها در جنگی از بین رفتند.

وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) هیچگاه حاضر نشدند خوارج را منافق بنامند. بر اساس روایتی که از امام باقر (ع) نقلشده است آنها را افرادی خطاب کردند که اشتباه کرده بودند. خوارج مؤمن بودند ولی عقل نداشتند و در محاسبات خود دچار خطا شده بودند. ما هم امروز باید مواظب باشیم در کنار ایمان و سایر صفات خوبی که خداوند به ما عنایت کرده در محاسبات خود دچار اشتباه نشویم تا در فتنه­های آخرالزمان خطا کنیم.

حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان در ادامه با بیان اینکه لازمه عاقبتبهخیر شدن وجود هوشمندی، درایت و عقلانیت است خاطرنشان کرد: مؤمن باهوش است. نتیجه تقوا تشخیص خوب از بد است. یکی از تفاوتهای اهل تقوا با دیگر افراد هوشمندی آنان است.

وی سپس به نقش عقل و تفکر پرداخت و تصریح کرد: ما از شهدای خود تقدیر می­کنیم چون رفتارشان عاقلانه بود و هوشمندانه­ عمل کردند. ما در تقدیر از شهدا از عقلشان تقدیر کردیم، نه از عشق و میزان سودی که در این تجارت نصیب آنها شده است. فقط خدا ارزش کار آنها را می­داند. هر کس اهلمعامله باشد به میدان می­رود. امیرالمومنین (ع) فرمودند: حضور در میدان جنگ عمر کسی را طولانی و یا کوتاه نمی­کند. شهدای ما بر همین مبنا و با اعتقاد به اینکه جان در دست خدا است و باید به عالیترین شکل آن را تقدیم او کرد قدم در میدان کارزار گذاشتند و بهجای اینکه به مرگ طبیعی از دینا بروند نوع رفتنشان را با تفکر، خود انتخاب کردند و تصمیم گرفتند که با شهادت که سر گذاشتن بر زانوی امام زمان (عج) است از این دنیا بروند و همین باعث شد تا جهانی شوند و این برگرفته از عقلانی بودن تصمیم شهدا است.

حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان اظهار داشت: امروز ما وظیفهداریم فرزندان خود را عاقل تربیت کنیم تا در سایه عقل و تفکر اهل حسابوکتاب شوند و همین نوع تربیت، فرزندان ما را شهادتطلب بار می­آورد.

وی تأکید کرد: فرق بین مذهبی­ها و غیرمذهبی­ها و همچنین انقلابی­ها و ضدانقلابها همین هوش است، و مشکل ما باکسانی که انقلاب را خوب نمی­فهمند همین عدم درک و عقلانیت است. عقل می­گوید به آمریکائی­ها نمی­شود اعتماد کرد چون منادی لیبرال دموکراسی هستند که نتیجه­اش داعش است که اینچنین فجایعی را در منطقه به وجود آورده است. در روایات آمده است که اولین دشمن عقل هوا است. یعنی اینکه انسان بگوید دلم می­خواهد. کسی که مطابق هوا عمل کند مانند خنجری است که عقل را سر می­برد. ما باید مواظب عقلمان باشیم چون بعضی از گناهان بخشی از عقل را ذائل می­کند.

حجتالاسلاموالمسلمین علیرضا پناهیان یادآور شد: دو مسئله کلیدی را باید همواره مدنظر داشته باشیم. اول اینکه در مقام تربیت عقل­ها را رشد دهیم، و در زمان دفاع از دین در برابر دشمنان، بر مبنای عقل، استدلال بیاوریم.

وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شهادت برادران بختی درراه دفاع از حرم افزود: برداران بختی وقتی متوجه شدند که خطر نزدیک است وبرای دفاع از حرم توفیق با برادران افغان است، هویت خودشان را تغییر دادند و با یک هویت جدید برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) عازم سوریه شدند. این کار آنها نتیجه عقلانیت است. در مقابل نیز، خداوند دشمنان ما از احمق­ها آفرید. آنها با تهاجم خود سبب آن شدند تا یک ارتش منسجم متشکل از شیعه و سنی برای دفاع از خط اباعبدالحسین (ع) با یک همنوایی در دنیا تشکیل شود و این برگرفته از دفاع مقدس ملت ما بود. در این میان برادران افغان ما به جایگاه خاصی دست پیدا کردند. آنها با داشتن مشکلات زیاد برای دفاع از دین بپا خواستند. اعتقاد آنها این است که مگر ما برای امام حسین (ع) گریه نکردیم پس این دلیل خوبی برای دفاع از حرم اهلبیت (ع) است. آنها بااینکه می­دانند غریب هستند اما با خانواده خود وداع می­کنند و با شعار کلنا عباسک یا زینب (س) برای دفاع می­روند و در میدان نبرد آنچنان رشادت و سلحشوری از خود نشان می­دهند که نیروهای لبنانی می­گویند ما پیش اینها کم می­آوردیم. مدافعین حرم شورشان را باشعور تاریخی پیوند زدند و نگذاشتند حضرت زینب (س) دوباره به اسارت بروند.

جوانان عراق و شام در کدام از یک مقاطع تاریخی اینگونه بودند. امروز در منطقه غوغایی شده است. عقل همه را یکپارچه خواهد کرد و ما را در مقابل دشمن خواهد ایستاند.

لازم به ذکر است برادران مصطفی و مجتبی بختی در 24 تیرماه در تدمر سوریه و جواد کوهساری در 26 تیر در فلوجه عراق در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع) به شهادت رسیدند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار