یادداشت/ علی عبدالصمدی

برنامه‌ریزی دقیق در آگاهی‌رسانی؛ مهم‌ترین رسالت‌ رسانه ملی

استقلال خبری شبکه‌های تلویزیونی باعث تقویت و استحکام برند‌های خبری رسانه‌ای مانند تلویزیون می‌شود.
کد خبر: ۵۲۸۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 16June 2022

برنامه‌ریزی دقیق در آگاهی‌رسانی؛ مهم‌ترین رسالت‌ رسانه ملیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ آگاهی‌رسانی عمومی وظیفه‌ی اصلی هر رسانه‌ای به شمار می‌رود؛ علی‌الخصوص زمانی که آن رسانه (اعم از رادیو، تلویزیون، نشریات و رسانه‌های آنلاین) جنبه‌ی عمومی داشته باشند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و وقوع جنگ تحمیلی بولتن‌های خبری متعددی از شبکه‌های دوگانه‌ی تلویزیون پخش می‌شد.

در دهه‌ی هفتاد و هشتاد خورشیدی پس از اتمام دوران دفاع مقدس قطعا برخی از این بولتن‌های خبری به دلیل وجود ثبات و آرامش در کشور جای خود را به دیگر برنامه‌های تلویزیونی دادند.

در اواخر دهه‌ی هفتاد خورشیدی شبکه‌ی خبر سیما راه‌اندازی شد که هر ساعت اهم اخبار را به سمع و نظر مخاطبین می‌رساند. با گسترش شبکه‌های تلویزیونی در دهه‌های هشتاد و نود خورشیدی نقش برخی از بخش‌های خبری شبکه‌های سراسری و قدیمی‌تر تلویزیون پررنگ‌تر جلوه کرد، زیرا اکثر شبکه‌های تاسیس شده طی دو دهه‌ی اخیر یا به طور کلی جهت سرگرمی، فیلم، سریال و ورزش تاسیس شده بودند مانند آی فیلم، تماشا و نسیم که فاقد پخش اخبار بودند و یا اگر هم خبری بودند به دلیل اینکه به زبان‌های انگلیسی یا عربی و ... پخش می‌شدند، مخاطب گسترده‌ای در ایران نداشتند. بنا بر این، نقش شبکه‌ی خبر و نیز بولتن‌های خبری سنتی تلویزیون همواره بر اهمیتشان افزوده شد.

از سویی دیگر طی حدود دو دهه‌ی اخیر شبکه‌های تلویزیونی خبری متعددی نیز از آن سوی مرز‌ها و با قصد و نیات شومی ازجمله تجزیه طلبی مانند ایران اینترنشنال، بی بی سی و صدای آمریکا به زبان فارسی روانه‌ی آنتن شده‌اند. فارسی بودن زبان این شبکه‌ها نشان دهنده‌ی آن است که مخاطب اصلی این شبکه‌ها در ایران، افغانستان و تاجیکستان سکونت دارند؛ لذا تقویت بخش‌های خبری شبکه‌های تلویزیونی داخلی باعث رشد جنبه‌ی ژورنالیستی و اطلاع رسانی رسانه‌ی ملی می‌شود و در جبهه‌ی رسانه‌ها مستحکم‌تر از قبل خواهند بود.

این در حالی است که طی ماه‌های اخیر و با استقرار مدیریت‌های نوین در ساختار رسانه‌ای مانند تلویزیون در ایران برخی از بخش‌های خبری به طور کلی حذف و برخی دیگر با دیگر بولتن‌های خبری ادغام شده‌اند.

به عنوان مثال، بولتن خبری ۲۲:۳۰ شبکه‌ی دوم سیما به صورت کامل از این کانال تلویزیونی حذف شد. در حالی که این بخش خبری به دلیل اینکه از رابط ناشنوایان به صورت همزمان استفاده می‌کرد بسیار حرفه ای‌تر از سایر بخش‌های خبری شبکه‌های سیما بود؛ از یک جنبه‌ی دیگر همزمانی این بولتن خبری با سریال شبانه‌ی شبکه‌ی اول سیما نشانگر آن بود که پخش اخبار در شبکه‌های غیر خبری و عمومی حتی در ساعاتی که مخاطب حداقلی دارد، متوقف نمی‌شود.

ادغام اخبار ساعت ۱۴ شبکه‌ی اول سیما با اخبار ساعت ۱۴ شبکه‌ی خبر و نیز ادغام اخبار ساعت ۲۱ این دو کانال تلویزیونی اساسا هیچ ضرورتی نداشت. زیرا اخبار ساعت ۱۴ شبکه‌ی اول سیما بولتنی بسیار قدیمی و پر مخاطب است و اساسا پخش یک بخش خبری به صورت همزمان از دو شبکه‌ی تلویزیونی مرسوم نیست و در درازمدت باعث ضربه زدن به برند خبری شبکه‌هایی مانند شبکه یک و شبکه‌ی خبر می‌شود. عینا همین اتفاق برای بولتن خبری ساعت ۲۴ شبکه‌ی ۵ (تهران) افتاد.

نباید فراموش کرد شبکه‌ی خبر زیرمجموعه‌ی معاونت سیاسی صدا و سیماست در صورتی که شبکه یک زیر مجموعه‌ی معاونت سیما و شبکه‌ی پنج (تهران) زیرمجموعه‌ی معاونت استانهاست. ادغام بخش‌های خبری مختلف این شبکه‌ها شاید چندان حرفه‌ای به نظر نرسد.

استقلال خبری شبکه‌های تلویزیونی مانند آنچه که پیش از این بوده است، باعث تقویت و استحکام برند‌های خبری رسانه‌ای مانند تلویزیون می‌شود و نتیجتا باعث نظم، انتظام و وفاداری بیشتر مخاطبین خواهد شد. از سویی دیگر اگرچه نوآوری باعث شکوفایی رسانه می‌شود، اما این بدعت باید اصولی و با منطق و علم رسانه همراه باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار