اردوغان:

آمریکا باید شرق فرات را تَرک کند، چون از تروریست‌ها حمایت می‌کند

رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی تأکید کرد: آمریکا باید همین حالا شرق فرات را تَرک کند؛ این موضوع دستاورد نشست آستانه است.
کد خبر: ۵۳۵۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰ - 20July 2022

آمریکا باید شرق فرات را تَرک کند، چون از تروریست‌ها حمایت می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه در سخنانی اعلام کرد: آمریکا باید همین حالا شرق فرات را تَرک کند. این موضوع دستاورد روند آستانه است؛ زیرا آمریکا گروه های تروریستی را در آنجا (شرق فرات) تقویت می کند.

وی در اشاره به نشست دیروز روند آستانه در تهران با حضور رؤسای جمهور ایران و روسیه نیز گفت: خواهان حمایت تهران و مسکو از مبارزه ما با گروه های تروریستی تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز سوریه هستیم. از این کشورها می خواهیم تا حمایت لازم را انجام دهند.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص فروش جنگنده های اف- ۱۶ از سوی واشنگتن نیز گفت: جو بایدن (رئیس جمهور آمریکا) شرطی در ارتباط با یونان تعیین نکرد. ما به عنوان اعضای ناتو باید از حق و حقوق یکدیگر حفاظت کنیم. چنین شرطی برای ما الزام آور نیست.

«رجب طیب اردوغان» درباره دیدار روز گذشته خود با رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: دیدگاه ولادیمیر پوتین نسبت به تلاش هایمان مثبت است. ایشان پیشنهادات متفاوتی را به ما ارائه داد. به همکاری در زمینه گاز طبیعی و نیروگاه آک‌کویو ادامه می دهیم.

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما مدت هاست که پیرامون موضوع صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه کار می کنیم. من این مسأله را چندین بار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه و (ولادیمیر) زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) در میان گذاشته ام. وزارت های امور خارجه و دفاع ترکیه نیز در روز های اخیر، چندین دیدار با همتایان خود در این خصوص داشته اند. ما می خواهیم این تفاهم را به یک متن مکتوب تبدیل کنیم.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت.

«ولادیمیر پوتین» بلافاصله پس از ورود به فرودگاه، عازم نهاد ریاست جمهوری شد و با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

در این دیدار روسای جمهور ایران و روسیه درباره گسترش بیش از پیش روابط در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و مبادلات تجاری و نیز تحولات منطقه گفتگو کردند.

پس از گفت‌وگوهای ‎رئیسی و پوتین، رؤسای جمهور دو کشور عازم دفتر مقام معظم رهبری برای دیدار با معظم له شدند.

همچنین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز روز گذشته در سفر به ایران با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

هفتمین نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه موسوم به روند آستانه به میزبانی تهران در سالن اجلاس سران با حضور رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه نیز برگزار شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها