الوقت گزارش داد؛

حزب‌الله؛ ستاره درخشان مقاومت در آسمان منطقه

در شرایطی که آمریکا و متحدانش به هر حربه‌ای متوسل شدند تا حزب‌الله را تضعیف کنند، اما این جنبش اکنون چهلمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفته است و در اوج قدرت سیاسی و نظامی قرار دارد.
کد خبر: ۵۳۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۵ - 29July 2022

حزب‌الله، ستاره درخشان مقاومت در آسمان منطقهگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: در شرایطی که آمریکا و متحدانش به هر حربه‌ای متوسل شدند تا حزب‌الله را تضعیف کنند، اما این جنبش اکنون چهلمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفته است و در اوج قدرت سیاسی و نظامی قرار دارد که نشان می‌دهد همه سناریو‌های عبری-غربی برای ضربه زدن به آن با شکست مواجه شده است.

بر اساس گزارش الوقت، این روز‌ها در لبنان جشن‌های چهلمین سالگرد تأسیس جنبش حزب‌الله لبنان برگزار می‌شود که تحت عنوان چهلمین بهار به مدت دو ماه از ۲۰ ژوئن تا ۲۰ آگوست ادامه دارد. به گفته مقامات حزب‌الله، این جشن‌ها در بخش‌های مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی برگزار خواهد شد و در این مراسمات از جانبازان و ایثارگران لبنانی و خوانواده شهدای مقاومت تجلیل خواهد شد. مسئول رسانه‌ای حزب‌الله پیشتر گفته بود که جشن چهلمین بهار به این منظور برگزار می‌شود تا مردم لبنان بدانند که یک نسل، لذت‌های زندگی را برای تحقق آزادی، عزت و حاکمیت واقعی ترک کرد.

۴۰ سال پس از تأسیس حزب‌الله، امروز شاهد هستیم که مقاومت به قوی‌ترین جریان سیاسی در داخل لبنان و یک قدرت تأثیرگذار در عرصه منطقه‌ای تبدیل شده است. برگزاری چنین جشن‌هایی درحالی است که حزب‌الله در چهار دهه گذشته در همه عرصه‌ها حضور فعالی داشته و از بعد نظامی گرفته تا عرصه سیاسی، موفقیت‌هایی زیادی را در کارنامه خود ثبت کرده است.

دیوار امنیتی محکم حزب الله به دور لبنان

یکی از بزرگترین دستاورد‌های حزب الله در ۴۰ سالگی آن حفاظت از امنیت لبنان در برابر دشمن دیرینه و همیشگی آن یعنی رژیم صهیونیستی بوده است. حزب‌الله که در سال ۱۹۸۲ برای مقابله با اشغالگران صهیونیستی از خاک لبنان پای به عرصه وجود گذاشت، در طی چهل سال گذشته به کابوسی برای دشمن صهیونیستی تبدیل شده است. نیرو‌های حزب‌الله که در ابتدای تاسیس این جنبش، تنها با سلاح‌های سبک و تقریباً با دست خالی در برابر اشغالگران تا بن دندان مسلح صف‌آرایی کرده بودند با جانفشانی‌هایی که از خود نشان دادند در نهایت موفق شدند صهیونیست‌ها را در سال ۲۰۰۰ از جنوب لبنان بیرون کنند و با این اقدام اولین پیروزی حزب‌الله رقم خورد. حزب الله با اخراج صهیونیست‌ها همه توان خود را برای تامین امنیت در داخل مرز‌های لبنان گذاشت و در مدت چند سال توانست جنوب لبنان را در حریم امنیتی خود بگیرد تا اینکه در جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶، دومین نبرد با رژیم صهیونیستی را تجربه کرد و این بار هم توانست ضربات مهلکی را به صهیونیست‌ها وارد کند و به عبارتی اولین شکست نظامی بزرگ تاریخ جنگ‌های رژیم صهیونیستی با یک کشور عربی را رقم بزند. ضرب شتمی که منجر شد تا مقامات تل‌آویو از آن زمان به بعد دیگر حتی خواب ماجراجویی علیه حزب الله را هم در سر نپرورانند.

صهیونیست‌ها با همکاری آمریکا، جنگ سوریه را به راه انداختند تا کمربند مقاومت از تهران تا لبنان و فلسطین را پاره کرده و به خیال خود موجبات تضعیف حزب الله را فراهم کنند، اما این بحران، نیرو‌های حزب‌الله را آبدیده کرد و توان نظامی آنرا ارتقا داد. تا جایی که مقامات و تحلیلگران صهیونیستی بار‌ها لب به اعتراف گشوده‌اند که حزب‌الله تجارب زیادی را در جنگ سوریه کسب کرده و در آینده تهدیدات جدی برای آن‌ها ایجاد خواهد کرد. مقامات تل‌آویو بار‌ها گفته‌اند که در صورت درگیری احتمالی با لبنان، روزانه بیش از ۱۰۰۰ موشک از سوی حزب‌الله به سمت اراضی اشغالی شلیک خواهد شد. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله هم هشدار داده که این جنبش اکنون به موشک‌های نقطه زن، پهپاد‌های نظامی دست یافته است و می‌تواند همه اراضی اشغالی را مورد هدف قرار دهند. قدرت روز افزون حزب‌الله سبب شده تا صهیونیست‌ها در هر گونه درگیری احتمالی همه جوانب را درنظر بگیرند و از زمان جنگ ۳۳ روزه، در تقابل با حزب‌الله دست به عصاتر عمل می‌کنند.

صهیونیست‌ها تا چندی قبل بر روی بازداندگی در برابر قدرت موشکی حزب‌الله متمرکز شده بودند، اما حالا با چالش بزرگتری مواجه شده‌اند که خواب را از چشمان آنان ربوده است. حزب‌الله که ضامن امنیت مرز‌های لبنان است، این روز‌ها به دلیل تنش بیروت و تل‌آویو بر سر میادین گازی در دریای مدیترانه، چنان وحشتی در دل صهیونیست‌ها به راه انداخته است که سران تل‌آویو جرات نمی‌کنند تا همچنان به غارت منابع گازی مشترک اقدام کنند. زیرا رهبران حزب‌الله گفته‌اند که اگر لبنان به حق خود نرسد، صهیونیست‌ها هم نمی‌توانند گاز استخراج کنند. به پرواز درآوردن پهپاد‌ها بر فراز تاسیسات گازی اسرائیل، هشداری از سوی حزب‌الله بود تا نشان دهد در دفاع از منافع لبنانی‌ها چقدر جدی است. صهیونیست‌ها در ماه‌های اخیر با تکیه بر توان رسانه‌ای که در اختیار دارند برای جبهه مقاومت رجز‌های زیادی خواندند، اما در میدان نبرد شمشیر را غلاف کرده‌اند چرا که خوب می‌دانند اگر خطایی کنند با واکنش بی‌سابقه‌ای مواجه می‌شوند.

حزب‌الله قدرتی منطقه‌ای

حزب الله که تا یک دهه پیش تنها در داخل لبنان فعالیت می‌کرد، پس از بالا گرفتن بحران‌ها در منطقه، پا را فراتر از مرز‌های این کشور گذاشت و برای حمایت از متحدان خارجی خود به خاک سوریه و عراق وارد شد. جنگ سوریه، آزمون بزرگی برای حزب‌الله بود تا قدرت خود را در فراسوی مرز‌های لبنان نیز نشان دهد. حزب‌الله از همان ابتدا در کنار نیرو‌های مقاومت، موفقیت‌های بزرگی را در مقابل گروه‌های تروریستی به دست آورد و همه نقشه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها برای سرنگونی دولت سوریه و تضعیف محور مقاومت را با شکست مواجه کرد. از آنجا که فعالیت گروه‌های تروریستی بعد بین‌المللی دارد و به هر جا که بتوانند خود را گسترش می‌دهند، لذا اگر حزب‌الله برای جلوگیری از تکفیری‌ها در سوریه و فراتر از آن مداخله نمی‌کرد، این گروه‌ها ممکن بود به قلب لبنان برسند.

حزب‌الله بازیگری غیردولتی است که از ابتدای تاسیس خود تاکنون، توانسته است روند رو به رشد خود را به خوبی طی کند و به یکی از تاثیرگذارترین بازیگران غیردولتی در منطقه تبدیل شود. اینکه آمریکا و کشور‌های اروپایی حزب‌الله را در لیست تروریستی خود قرار می‌دهند و برای دستگیری رهبران آن پاداش تعیین می‌کنند نشان می‌دهد که این جنبش تا چه حد تهدیدی برای سیاست‌های مداخله‌آمیز غرب در منطقه به شمار می‌رود.

حزب‌الله از جمله بزرگترین حامیان فلسطین در مقابل اشغالگران صهیونیستی است و همواره از آرمان آزادی قدس دفاع کرده و حتی به گروه‌های مقاومت فلسطین نیز کمک‌های شایانی انجام داده است. حتی در نبرد سیف القدس، حزب‌الله همکاری اطلاعاتی با مقاومت فلسطین انجام داد و همین کمک‌ها در نهایت به پیروزی فلسطینی‌ها منجر شد.

توانمندی حزب‌الله در استفاده از محیط پیرامون خود از جمله محیط جغرافیایی و انسانی به این جنبش اجازه داد تا یک نیروی نظامی قدرتمند تشکیل دهد که در نهایت یک چالش جدی برای رژیم صهیونیستی و به طور کلی پروژه آمریکایی در منطقه به وجود آورد. گسترش نقش منطقه‌ای حزب‌الله و توانایی‌های پیشرفته نظامی، این جنبش را به متحد ارزشمند راهبردی برای ایران و محور مقاومت تبدیل کرده است. به گفته برخی تحلیلگران، رابطه ایران و حزب‌الله یک وابستگی متقابل به جای تابع بودن و کنترل است و توانمندی‌های نظامی سخت و نرم حزب الله آن را به یک بازیگر منطقه‌ای غیردولتی تبدیل می‌کند که برخی از کارکرد‌های اصلی دولت را در چارچوب کشور لبنان اجرا می‌کند.

حزب‌الله ضامن دموکراسی و ثبات سیاسی در لبنان

حزب‌الله علاوه بر قدرت نظامی و تأمین امنیت لبنان در برابر تهدیدات خارجی، در ساختار سیاسی این کشور هم نقش مهمی ایفا می‌کند. نمایندگان حزب‌الله و متحدانش در دو دوره اخیر انتخابات پارلمانی لبنان بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده و اکثریت قدرت را در دستان خود گرفته‌اند. زمانی که حزب‌الله در عرصه سیاسی وارد نشده بود، رهبران سیاسی این کشور مجری سیاست‌های عربستان سعودی و آمریکا بودند و برنامه‌های آن‌ها را در کشورشان پیاده می‌کردند، اما حزب‌الله در سال‌های اخیر نقشه‌های جبهه عبری-غربی-عربی در لبنان را خنثی کرده و اجازه نداده این کشور را وارد جنگ داخلی کنند. سلاح حزب‌الله اکنون در خدمت ثبات سیاسی قرار گرفته و علاوه بر ضامن امنیت، ضامن دموکراسی در لبنان هم به شمار می‌رود. حزب‌الله حتی زمانی که لبنان با بحران سوخت مواجه بود و احتمال بروز آشوب‌های خیابانی وجود داشت، در قامت مدیران سیاسی ظاهر شد و با کمک ایران توانست بخشی از نیاز لبنانی‌ها را تامین کند و با این اقدام سناریوی بحران آفرینی واشنگتن و تل‌آویو را در نطفه خفه کرد.

حزب‌الله توانست در ساختار و نهاد‌های دولتی لبنان به عنوان یکی از نیرو‌های اصلی سیاسی در این کشور حضور داشته باشد و به این ترتیب با ورود حزب‌الله به بسیاری از مناطق مرتبط با ایدئولوژی مقاومت در لبنان توانایی این جنبش در ایجاد اتحاد‌های قوی با سایر اقوام این کشور افزایش یافت و به رغم فضاسازی‌های سعودی- آمریکایی اکنون بسیاری از مردم غیرشیعه لبنان به حزب‌الله به عنوان ناجی خود در برابر دشمنان می‌نگرند و نشان می‌دهد که مقاومت در همه جبهه‌ها موفق عمل کرده است.

اکنون که حزب‌الله وارد پنجمین دهه تاسیس خود می‌شود در سایه تدابیر هوشمندانه رهبری شجاع و مومن و برخورداری از نیرو‌هایی از جان گذشته، خیلی قویتر از دوران ابتدایی خود شده است، ولی رژیم صهیونیستی که بیش از هفت دهه از تاریخ جعلی آن می‌گذرد، روز به روز به دوران افول خود نزدیک می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار