کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکایی‌ها بیش از ایران به توافق نیاز دارند/ عدم دستیابی به توافق هسته‌ای موجب افزایش چالش‌ در اروپا می‌شود

خوش‌چشم گفت: هرچه فشار‌ها بر روی طرف‌های اروپایی و آمریکایی به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، قطعا تاثیر معکوسی بر روی موضع‌گیری‌های خصمانه بعدی آن‌ها علیه ما خواهد داشت.
کد خبر: ۵۴۲۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۳ - 30August 2022

بسته شدن قطعی پرونده‌های باز ایران در آژانس مقدم بر توافق است«مصطفی خوش‌چشم» کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس اظهار داشت: تا زمانی‌که پرونده‌ ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌صورت سیاسی باز شده و تا امروز هم باز مانده است، بسته نشود، اجرای تعهدات توسط طرف ایرانی انجام نخواهد شد و بسته شدن قطعی این پرونده‌ها مقدم بر توافق است.

خوش چشم افزود: علت امر این است که انجام هرگونه توافقی به‌منظور برداشتن این فشار‌هاست. این فشار‌ها در یک بخش فشار‌های تحریمی است و در بخش دیگر فشار‌های سیاسی آژانس است؛ در واقع این معنا ندارد که توافق انجام شود و فشار‌ها هم ادامه پیدا کند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم فشار‌های سیاسی خود را بر روی ایران ادامه بدهد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: قطعا باید پرونده‌هایی که به‌ شکل سیاسی و غیر قانونی و در نقض صریح توافق ایران و آژانس در سال ۲۰۱۵ میلادی در شب انعقاد برجام باز شده، بسته شوند. این موضوع در واقع یکی از مواردی است که تا امروز همچنان محل اختلاف بین طرفین مذاکرات برجام است. اتفاقا در این مسیر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک مانع مهمی در حصول توافق تبدیل شده است.

لزوم ابهام‌زدایی از متن مذاکرات ایران و طرف آمریکایی

وی ابهام‌زدایی از متن توافق را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: مسئله دیگر در این میان، ابهام‌زدایی از متن موجود است. ایران در زمینه رفع تحریم‌ها چهار کلمه کلی و ابهام‌آمیزی که در متن وجود داشته است را مورد سوال قرار داده است. علت امر هم این است که ما در گذشته از این ناحیه در برجام ضربه خوردیم؛ زیرا یکی از تکنیک‌های آمریکا در مذاکرات همین استفاده از کلمات ابهام‌آمیز بوده تا راه را برای فرار‌های بعدی خود از انجام تعهدات باز بگذارد. البته ما دراین زمینه درخواست صریح دادیم تا این موارد شفاف‌سازی شوند.

خوش چشم به دو قول شفاهی که آمریکا به ایران داده اشاره و اضافه کرد: طرف مقابل مذاکره در جریان گفت‌وگو‌ها و مذاکرات اخیر دو قول شفاهی دادند که این‌ها باید مکتوب شوند و در حقیقت اجرا شوند. همینطور مسئله آژانس نیز باید حل و فصل شود. البته در میان پاسخ طرف آمریکایی برخی از این موارد قرار دارد. اما آن چیزی که مهم است این است که طرف آمریکایی همواره به‌دنبال استفاده از «فریب» است؛ در واقع پاسخی که طرف آمریکایی داده طولانی است و باید به‌صورت جزء به جزء مورد بررسی قرار گیرد و اجرای آن هم در عمل مورد آزمون قرار بگیرد تا مطمئن شویم به آن چیزی که می‌خواهیم می‌رسیم.

بررسی پاسخ آمریکایی‌ها با تامل برای جلوگیری از خسارت

این کارشناس مسائل بین‌المللی عنوان کرد: البته با توجه به سابقه موجود، پاسخ طرف آمریکایی همواره دارای فریب‌کاری‌هایی در بین خطوط متن مذاکره بوده و هست. بنابراین ما در این مسئله تأمل داریم و بر همین اساس هم پاسخ آن‌ها را با تأمل بررسی می‌کنیم تا دچار خسران نشویم.

وی در بخش دیگر سخنان خود تصریح کرد: طبعا تا زمانی که موارد گفته شده شامل پرونده‌های آژانس و آن دو قول شفاهی که باید مکتوب شوند، حاصل نشود و دقیق سازی کلمات صورت نگیرد و ما هم اطمینان خاطر پیدا نکنیم دست به توافق نمی‌زنیم. ضمن اینکه «زمستان سرد اروپا» فشار شدیدی را بر این کشور‌ها وارد کرده و گذر زمان به نفع ایران است و هر روزی که از عدم امضای توافق می‌گذرد، با توجه به افزایش قیمت نفت و سایر افزایش قیمت‌ها، وضعیت اروپا و سپس آمریکا به لحاظ اقتصادی دچار چالش‌های روزافزون می‌شود.

خوش چشم تاثیر این فشار‌ها بر روی طرف‌های اروپایی و آمریکایی را قابل توجه دانست و افزود: هرچه فشار‌ها بر روی طرف‌های اروپایی و آمریکایی به مدت طولانی‌تری ادامه پیدا کند، قطعا تاثیر معکوسی بر روی موضع‌گیری‌های خصمانه بعدی آن‌ها علیه ما خواهد داشت؛ چرا که با طولانی و عمیق بودن چنین تجربه تلخی و ضربات اقتصادی که ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی در اروپا و آمریکا در حال وقوع است، هر چه که عمق این صدمات آن‌ها بیشتر شود، زمانی که بخواهند از برجام خارج شوند و یا به تعهدات خود عمل نکنند به جای یک بار دو بار به این اقدامات خود فکر خواهند کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابزار طرف‌های غربی و آمریکا

این کارشناس مسائل سیاسی و بین‌المللی ادامه داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اساسا به‌عنوان یک ابزار فشار سیاسی طرف‌های آمریکایی و غربی علیه جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده‌اند؛ البته از آنجایی هم که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال انتخاب مجدد است، قصد دارد تا حمایت‌های «آمریکا» و «اسرائیل» را داشته باشد. اما از طرف دیگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای آن بسیار نگران این هستند که ابزار سیاسی بودن برای غرب و آمریکا بیش از حد عیان نشود و از پرده برون برود.

وی پیرامون تلاش فراوانی گروسی برای مستقل نشان دادن خود خاطرنشان کرد: در واقع قصد گروسی برای انتخاب مجدد به‌عنوان مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی موجب شده تا او نهایت سعی و تلاش خود را انجام بدهد که موقعیت خود را به صورت مستقل و موقعیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌عنوان یک نهاد مستقل نشان بدهد؛ زیرا اگر قبل از شروع توافق و مقابل چشمان همگان پرونده‌های ایران بسته شوند آنگاه همه متوجه می‌شوند که ماجرای پرونده هسته‌ای ایران موضوع کاملا سیاسی بوده و آژانس هم ابزار سیاست‌های طرف‌های غربی است.

موضع گیری‌های تند گروسی و ادعای استقلال

خوش چشم اضافه کرد: به همین دلیل هم گروسی سعی می‌کند با موضع‌گیری‌های تند، ادعای استقلال کند؛ زیرا اگر به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عدم استقلال آن بیش از حد ضربه وارد شود انتخاب مجدد او مورد شک خواهد بود و اعضاء مطمئنا خوششان خواهد آمد که این رفتار‌های گروسی در مورد ایران به اعتبار آژانس ضربه وارد کند. ضمن اینکه کشور‌های اروپایی و آمریکا هم چنین ترس و وحشتی را دارند؛ زیرا آژانس فقط ابزار سیاسی علیه ایران نیست، بلکه یک ابزار کارکردی در تمامی زمینه‌ها برای طرف‌های غربی است. بنابراین این کشور‌ها هم سعی می‌کنند که از نمایش استقلال آژانس حمایت کنند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی یادآور شد:، اما در نهایت مذاکرات و هرگونه توافقی بین ایران و قدرت‌های جهان بیش از حد مهم است که بخواهند سرنوشت آن را به فردی همانند گروسی بسپارند. قطعا سرنوشت این پرونده‌ها در جنگ اراده بین ایران و چهار کشور غربی تعیین تکلیف خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار