نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

اثر تربیتی اجتماع اربعین جهان‌شمول است

حجت‌الاسلام «نواب» گفت: در سطح دنیا بیش از ۲۰ پیاده‌روی جمعی برگزار می‌شود که تفاوت بسیاری زیادی با اربعین دارند؛ چون سازندگی که در اربعین وجود دارد، در آن‌ها نیست؛ به‌همین دلیل در اربعین شاهد حضور گسترده پیروان ادیان دیگر هستیم.
کد خبر: ۵۴۲۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۶ - 31August 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، در مراسم افتتاحیه سلسله نشست‌های اربعین‌شناسی که امروز (چهارشنبه) در بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان خود به این نکته اشاره کردند که اربعین زمینه‌ساز تمدن اسلامی است، اربعین یک فرهنگ و جریان بزرگ فرهنگی است که می‌تواند برای جوامع انسانی فرهنگ‌سازی کند. اربعین آرام آرام مرز‌های بشری را در نوردید و انسان‌ها را با ابعاد گوناگون عاشورا آشنا کرد.

ماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت ادامه داد: اجتماع اربعین را خود امام حسین (ع) ایجاد کرده است. ما کوچک‌تر از آن هستیم که بتوانیم دل‌ها را این‌گونه متوجه امام حسین (ع) و عاشورا کنیم. دل یک ارتدوکس یا ارمنی را صحبت‌های ما روحانیون جذب نمی‌کند! دعوت‌کننده اصلی به این اجتماع امام حسین (ع) و در واقع به‌نوعی این پیاده‌روی و اجتماع عظیم، مهندسی خدا در روی زمین است.

حجت‌الاسلام نواب در تعریف ویژگی‌های اربعین، گفت: تکریم و سپاس از انسان کامل، گرامیداشت مقام ایثار، شهید و شهادت، احترام به فداکاری خاندان نبوت، همبستگی و وحدت مؤمنانه ادیان الهی، از جمله ویژگی‌های اربعین است. حتی در مکه که می‌گویند حرم امن است، که در واقع این‌طور نیست، زائر ایرانی را به جرم داشتن عکس حاج قاسم در زندان می‌اندازند! اگر امنیت داشت که این‌طور نبود! امنیت برای بعضی دیگر دارد. در اربعین بیشتر از ایام حج ادیان مختلف وحدت و همبستگی دارند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: خدمت عاشقانه و میزبانی ملتمسانه، حرکت معنویت‌محور و رفتار صالحانه، سفر عارفانه، قدردانی از میزبانان بامعرفت عراقی، از دیگر ویژگی‌های اربعین به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: در سطح دنیا بیش از ۲۰ برنامه پیاده‌روی جمعی است؛ اما وقتی بررسی می‌کنیم، تفاوت بسیاری زیادی با اربعین دارند؛ چون سازندگی اربعین در آن‌ها نیست؛ به همین دلیل در اربعین شاهد حضور گسترده پیروان ادیان دیگر هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با اشاره تمدن نوین اسلامی، گفت: غربی‌ها تمدن را متشکل از چهار عنصر می‌دانند؛ اقتصاد ثابت و بااحتیاط، سازمان سیاسی و حاکمیت، سنن اخلاقی و کوشش در راه معرفت و بسط هنر. این نگاه مادی است و اربعین از این نگاه فاصله دارد. از این مدعیان تمدن اعمال غیرمتمدنانه سر می‌زند؛ اما ظرفیت‌های زیاد اربعین ریشه در اعتقادات الهی دارد. بسیاری از زائرین اربعین اعتقادی می‌آیند و وابسته به جریان خاص سیاسی نیستند.

حجت‌الاسلام نواب به تشریح تمدنی اسلام پرداخت و بیان داشت: عقل‌محوری، عدالت‌محوری، توجه به علم و علم‌گرایی و جامع‌نگری و جهان‌گرایی از ویژگی‌های تمدن اسلامی است.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت خاطرنشان کرد: ۱۷ کمیته در ستاد مرکزی اربعین فعالیت دارند که کمیته آموزشی فرهنگی اربعین در اختیار بعثه مقام معظم رهبری است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار