عفو بین‌الملل:

عربستان مرتکب «جنایات جنگی» در یمن شده است/ فروش سلاح به ائتلاف ضد را یمن متوقف کنید

سازمان عفو بین‌الملل با تأکید بر ارتکاب جنایات جنگی در یمن توسط ائتلاف متجاوز سعودی، خواستار تعلیق فروش تسلیحات به اعضای این ائتلاف شد.
کد خبر: ۵۴۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷ - 07October 2015

عربستان مرتکب «جنایات جنگی» در یمن شده است/ فروش سلاح به ائتلاف ضد را یمن متوقف کنید

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، سازمان عفو بینالملل، روز سهشنبه در گزارشی تأکید کرد شواهدی قاطع دال بر ارتکاب جنایات جنگی توسط ائتلاف سعودی علیه یمن وجود دارد و این وضعیت ایجاب میکند تا تحقیقات مستقل و موثری درباره نقض حقوق بشر توسط این ائتلاف، صورت بگیرد و فروش برخی تسلیحات به اعضای آن تعلیق شود.

این سازمان در گزارش خود استفاده ائتلاف از «بمبهای خوشهای ممنوعه» در بمباران صعده را تایید و تأکید کرد که درباره زمانی ماه مه تا جولای و در جریان 13 حمله هوایی به این استان با بمبهای خوشهای، حدود یکصد غیرنظامی از جمله 59 کودک کشته شدند.

«دوناتلا روورا» رئیس کمیته حقیقتیاب این گروه در یمن گفت: «این گزارش شواهد بیشتری را دال بر حملات هوایی غیرقانونی توسط ائتلاف سعودی آشکار میکند که برخی از آنها جنایت جنگی است.»

بر اساس این گزارش، سازمان عفو بینالملل تعلیق فروش تسلیحات و تجهیزات جنگی به اعضای ائتلاف سعودی را که بنا به اعلام این سازمان، ائتلاف از این تجهیزات در نقض قوانین حقوق بشر بینالمللی استفاده میکند را خواستار شد.

این دیدهبان مستقر در لندن با اشاره به کشتار فزاینده غیرنظامیان یمنی توسط جنگندههای ائتلاف سعودی، متذکر شد استان صعده شاهد بیشترین کشتار در جریان حملات هوایی ائتلاف است.

در گزارش عفو بینالملل آمده است: نیروهای ائتلاف سعودی به جان غیرنظامانیان بیتوجه هستند. نیروهای ائتلاف بارها به منازل شهروندان یمنی حمله کردهاند بدون اینکه شواهدی دال بر نظامی بودن این اهداف وجود داشته باشد.

رووا افزود: «انتخاب مناطق پرجمعیت به عنوان اهداف نظامی و تداوم بمباران منازل شهروندان نمونههای بارزی هستند که به صراحت نشان میدهند نیروهای ائتلاف در اتخاذ تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از کشتار غیرنظامیان شکست خوردهاند.»

در این گزارش آمده است در سایه بحران انسانی گسترده در صعده، شهروندان آن در ترس و وحشت از حملات هوایی مستمر ائتلاف سعودی زندگی میکنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی: استفاده عربستان از سلاحهای سمی در یمن با هدف نسلکشی

هیئت شورای عالی انقلاب یمن روز دوشنبه برای دیدار با مقامات عالی رتبه ایران وارد تهران شدند که ریاست این هیئت برعهده «نائف خائف» دارد. نمایندگان احزاب بعث یمن و حزب سوسیالیست، نماینده جنبش مردمی انصارا... و دو فرزند دو رئیس جمهور سابق یمن، این هیات پنج نفره را تشکیل می دهند.

براساس این گزارش، هدف از سفر این هیات یمنی، قدردانی از کشورهای محور مقاومت و انتقال پیام مظلومیت ملت یمن به گوش جهانیان است.

اعضای این هئیت با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفتگو کردند که در این دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به جنایتهای بیسابقه عربستان سعودی در جریان تجاوز به یمن اظهار داشت: هدف قرار دادن مناطق مسکونی، بیمارستانها و مراکز خدماتی و کشتار زنان و کودکان بی گناه در کنار محاصره غیرانسانی مردم یمن، مصداق بارز جنایت جنگی بوده و باید مورداعتراض همه وجدان های بیدار و سازمان های بین المللی قرار گیرد.

وی افزود: مذاکره گروه های یمنی با یکدیگر و جلوگیری از هرگونه دخالت خارجی در این کشور، تنها مسیر ایجاد تفاهم و بازگشت امنیت و ثبات به یمن است .

شمخانی حمایت همه جانبه جمهوری اسلامی از مقاومت مردم یمن در برابر تجاوز خارجی را تکلیف شرعی، انسانی و اخلاقی عنوان کرد و اظهار داشت: ایمان الهی، استقلال طلبی و تقویت اشتراکات سیاسی میان گروه های مختلف و قبایل، به عنوان عوامل اصلی پیروزی مردم یمن در قبال تجاوز خارجی باید بیش از پیش مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

سرپرست هیئت یمنی نیز در این ملاقات با ارائه گزارشی از آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن ضمن قدردانی از حمایت مستمر جمهوری اسلامی از مردم یمن از سکوت مجامع بین المللی در قبال جنایات دولت عربستان سعودی در یمن انتقاد کرد و اظهار داشت: تا زمانی که حتی یک یمنی امکان به دست گیری سلاح داشته باشد مقاومت در برابر تجاوز ادامه خواهد داشت.

گفتنی است؛ عربستان سعودی در ائتلاف با 9 کشور عربی منطقه به جز عمان و همراهی آمریکا از ششم فروردین سال جاری حملات گستردهای را علیه یمن، آغاز کرد تا عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به حاکمیت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش مردمی انصارالله که امنیت شهرهای یمن را در اختیار دارد، جلوگیری کند.

در این حملات تاکنون بیش از 6 هزار و 100 نفر کشته و حدود 14 هزار نفر زخمی شدهاند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار