تولیت آستان قدس رضوی:

سازندگی فردی لازمه نقش‌آفرینی زنان در حوزه تربیت است

حجت‌الاسلام «مروی» گفت: زمانی دختران می‌توانند نقش مادری را به‌خوبی ایفا کنند که مزین به تقوا، معرفت، دانش و اخلاق دینی باشند تا با تربیت فرزندان خود جامعه‌ای پاکیزه و خوب بسازند و در پیشرفت کشور اثرگذار باشند.
کد خبر: ۵۴۸۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ - 04October 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت‌الاسلام‌ «احمد مروی» تولیت آستان قدس رضوی در جمع دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه امام رضا (ع) واحد شهرک شهید رجایی مشهد در سخنانی با اشاره به اهمیت فراگیری علم و دانش از منظر اسلام اظهار داشت: فراگیری علم و دانش از اهمیت بسیار بالایی در اسلام برخوردار است و پیشوایان دین تأکیدات فراوانی نسبت به اهمیت علم‌آموزی داشته‌اند به‌طوری‌که با ظهور اسلام اعراب دوران جاهلیت از تاریکی جهل خارج و علم، خرد و استعداد در جامعه اسلامی ظهور و بروز یافت.

وی با بیان اینکه پس از بعثت رسول اکرم (ص) مسلمانان به برکت اسلام بزرگ‌ترین تمدن بشری را رقم زدند، افزود: نبی مکرم اسلام (ص) از میان اعراب دوران جاهلیت که از فرهنگ انسانی و عاطفی به دور و گرفتار بی‌خردی و رسوم جاهلی همچون زنده به گوری دختران بودند، توانست بزرگ‌ترین تمدن بشری را ایجاد کند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: با ظهور اسلام دوران جاهلیت پایان و دانشمندان مسلمان بسیاری در رشته‌های مختلف علمی ظهور و بروز یافتند، به‌طوری‌که مسلمانان پرچم‌دار علم، دانش و تمدن در جامعه بشری شدند.

مروی ابراز داشت: وجود کتابخانه نشان‌دهنده علم و دانش و فرهنگ یک ملت است و آن روزگاری که در تمام اروپا یک کتابخانه نبود در کشورهای اسلامی کتابخانه‌هایی با ده‌ها هزار کتاب خطی وجود داشت.

وی گفت: متأسفانه به دلیل وجود پادشاهان و سلاطین نالایق و وابسته مسلمانان در گذر زمان از جایگاه ارزنده علمی خود فاصله گرفتند، زیرا از فرهنگ اسلامی فاصله گرفته شد. اسلام برای بشریت رفاه، امنیت، عزت، عظمت، پیشرفت و ترقی می‌خواهد.

مروی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت امربه‌معروف در حوزه حجاب اشاره کرد و خطاب به دانش ‌موزان بیان داشت: کسی با توهین، اهانت، ناسزا و مسخره کردن جذب دین نمی‌شود؛ فرد بدحجاب باید با منطق و استدلال دعوت به حجاب شود.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: بدحجاب‌ها عمدتاً متدین و معتقد به دین هستند، تظاهر به دین‌داری در بسیاری از بدحجاب‌ها در مراسم‌ها و مناسبت‌هایی همچون شب‌های قدر قابل مشاهده است و اگر آن‌ها حجاب را به‌صورت شایسته رعایت نمی‌کنند ضعف از ماست که نتوانسته‌ایم با منطق درست مسائل و احکام اسلام را به آن‌ها منتقل کنیم.

وی در ادامه دانش‌آموزان را به مطالعه کتب دینی در کنار علم‌آموزی توصیه کرد و یادآور شد: ارتقای معرفت، دانش و معلومات دینی موجب مصونیت انسان از گرفتاری در بسیاری از انحرافات می‎شود و همچنین دانشمند زمانی برای بشریت می‌تواند مفید باشد که از اخلاق و تدین برخوردار باشد.

مروی دانش آموزان را به مطالعه در اوقات فراغت تشویق کرد و افزود: عمر را باید غنیمت دانست و حتی اجازه هدر رفت لحظه‌ای از آن را نباید داد، باید دانست کشورهای پیشرفته در سایه تلاش و کوشش به موفقیت رسیده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین جایگاه مادر در آینده یک ملت پرداخت و گفت: دختران امروز مادران و آینده‌سازان فردا هستند، مردان و زنان آینده در دامان مادر پرورش می‌یابند لذا مادران نقش بسیار مهمی در شکوفایی یک جامعه دارند.

وی تصریح کرد: فرهنگ غرب نقش مادر را در جامعه کمرنگ کرده‌، حال اینکه مادر بودن هیچ منافاتی با فعالیت‎های علمی و اجتماعی زنان در جامعه ندارد، اگرچه ایفای نقش مادر کمتر از فعالیت اجتماعی نیست بلکه بیشتر نیز هست.

مروی ادامه داد: زمانی دختران می‌توانند نقش مادری را به‌خوبی ایفا کنند که مزین به تقوا، معرفت، دانش و اخلاق دینی باشند تا با تربیت فرزندان خود جامعه‌ای پاکیزه و خوب بسازند و در پیشرفت کشور اثرگذار باشند.

وی در پایان گفت: مجموعه مدارس امام رضا (ع) مرتبط با دستگاه عالم آل محمد (ص) است، لذا دانش‌آموزان آن از هرجهت باید ممتاز باشند، به‌ویژه در حوزه‎های علمی، اخلاقی و معرفتی باید در میان سایرین سرآمد باشند؛ رفتار و عمل فارغ‌التحصیلان مدارس امام رضا (ع) باید ترویج دهنده و الگوی فرهنگ و سیره رضوی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی ضمن بازدید از دبیرستان متوسطه دوم امام رضا (ع) منطقه شهید رجایی که در منطقه کم‌برخوردار مشهد واقع شده است، دستور تأمین اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای تجهیز سالن ورزشی این مدرسه و احداث مجتمع آموزشی جدید با اعتبار بالغ بر ۱۷ میلیارد تومان جهت پذیرش دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و «متوسطه یک» را در مجاورت این مدرسه صادر کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها