دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پایان آتش‌بس یمن و خط و نشان جدی انصارالله برای ائتلاف سعودی

با پایان یافتن آتش‌بس شش ماهه در یمن مابین «انصارالله» و «ائتلاف متجاوز سعودی» آن هم به دلیل عدم عمل به تعهدات آن‌ها وارد هشتمین سال جنگ شدیم که به طور قطع اثرات فراوان و غیر قابل پیش‌بینی را در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد داشت.
کد خبر: ۵۴۹۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۶ - 09October 2022

پایان آتش‌بس یمن و خط و نشان جدی انصارالله برای ائتلاف سعودی/اتونشرگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عدم تمدید آتش‌بس شش ماهه مابین «انصارالله» و «ائتلاف متجاوز سعودی» خیلی سریع موجب آغاز جنگ و درگیری‌هایی مابین دو طرف شده است. بر این اساس رسانه‌ها در گزارش‌های فراوانی اعلام کردند که درگیری‌های تازه حداقل در دو استان «الحدیده» و «تعز» شکل گرفته است. البته منابع خبری گزارش دادند که وسعت و حجم این درگیری‌ها در استان تعز از دیگر نقاط یمن بسیار شدیدتر است.

از طرف دیگر شاهدان حاضر در میدان جنگ گزارش دادند که دو طرف این نبرد شامل «نیرو‌های مسلح یمن» و نیرو‌های «منصور هادی» با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین در چند روستای استان الحدیده با یکدیگر درگیر شدند که تلفات و خسارات فراوان و قابل توجهی به دو طرف به خصوص به نیرو‌های منصور هادی و دولت مستعفی وارد شده است.

اگر بخواهیم وقایع اخیر مرتبط با تحولات یمن و عدم تمدید آتش‌بس یمن را به دقت مورد کنکاش و بررسی قرار بدهیم باید بگوییم که درگیری‌های جدید در میدان جنگ یمن بعد از آن آغاز شد که ائتلاف سعودی و مشخصا عربستان به یکباره آغاز نشد بلکه زمینه‌های وضعیت امروز جنگ یمن بعد این شروع شد که ائتلاف سعودی از فردای انعقاد آتش‌بس با یمن در شش ماه قبل تا امروز همواره با نقض آتش‌بس بار‌ها و بار‌ها مواضع انصارالله و مردم یمن را مورد هدف قرار داده بودند.

البته انصارالله و رهبران آن از شش ماه گذشته که آتش‌بس را با ائتلاف سعودی امضاء کرده بودند به طور دائم و پیوسته پیرامون نقش آتش‌بس و اقدامات تجاوزکارانه ائتلاف سعودی به سازمان ملل و نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری هشدار داده بودند که با توجه به قرائن و شواهد موجود ائتلاف متجاوز سعودی قصد ندارد به تعهدات خود پیرامون آتش‌بس عمل کند.

حال در این بین چیزی بیش از پیش توجه‌ها را به خود جلب می‌کند بی‌توجهی مقامات ریاض به هشدار‌های فرماندهان انصارالله یمن در مورد حتمی بودن آغاز مجدد جنگ در اثر این بی توجهی‌ها و اهمال کاری‌ها است. در واقع از آنجایی که انصارالله با حسن نیت و با هدف پایان این جنگ خونین پیشنهاد آتش‌بس را به ائتلاف متجاوز سعودی داده بود به صورت جدی نگران عدم تمدید آن بود، ولی چیزی که در عمل مشاهده کردیم بی‌اعتنایی ائتلاف متجاوز سعودی و مقامات عربستان سعودی به این درخواست مهم و انسان دوستانه انصارالله بود.

اما موضوعی که بسیار عجیب و قابل تامل بود نداشتن گوش شنوایی توسط سازمان ملل برای درخواست انصارالله جهت تمدید آتش‌بس بود. در حقیقت در ماجرای عدم تمدید آتش‌بس میان انصارالله و ائتلاف متجاوز سعودی شاهد حمایت مشکوک و سوال برانگیز سازمان ملل از عربستان سعودی بودیم که این پشتیبانی به نوعی شائبه حمایت این نهاد بین المللی از منافع عربستان به عنوان یک کشور متجاوز در برابر ملت مظلوم یمن را در اذهان یادآور شده است.

نکته مهم در این بین کارشکنی تمام و کمال ائتلاف متجاوز سعودی به خصوص عربستان در شش ماه گذشته در جهت بهره‌مندی یمنی‌ها از دستاورد‌ها و منافع آتش‌بس بود. عربستان در طول شش ماه اخیر علاوه بر حملات روزانه توسط جنگنده‌های خود به مناطق نظامی و غیرنظامی یمن و کشته و زخمی کردن مردم این کشور نه تنها محاصره دریایی یمن را لغو نکرد که محاصره فرودگاه‌های این کشور را در جهت اهداف بشردوستانه و صلح آمیز ادامه داد.

تمامی این شرایط نابرابر و ناعادلانه در شرایطی شش ماه به طول انجامید که عبدالمجید الحنش عضو انصارالله در مذاکرات قبل از شکست آتش‌بس در سخنان هشدارآمیزی گفته بود که صنعاء با آتش‌بس مخالف نیست، اما با یک آتش‌بس غیرواقعی مخالف است. زیرا در این شرایط فقظ این ائتلاف متجاوز سعودی است که به اهداف و منافع خود می‌رسد، ولی ردم و ملت بزرگ و مظلوم یمن هیچ نفع و دستاوردی از این قرارداد نبرند.

در پایان باید گفت عربستان سعودی در شش ماه گذشته با تکیه بر آتش‌بسی که با حمایت و پشتیبانی سازمان ملل با انصارالله امضاء کرده بود بدون نگرانی از حملات تلافی‌جویانه انصارالله نقاط و اهداف مختلف و متعدد انصارالله یمن را مورد هدف قرار می‌داد و در مقابل انصارالله نمی‌توانست پاسخ درخور و شایسته‌ای به این حملات تجاوزکارانه بدهد. اما حالا با عدم تمدید این آتش‌بس از این به بعد با پاسخ‌های جانانه و ضربات دندان‌شکن انصارالله روبرو خواهند شد تا به ارزش واقعی این آتش‌بس که با بی‌تعهدی آن را از دست دادند پی‌ببرند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار