در بیستمین روز دفاع مقدس صورت گرفت؛

عبور دشمن از کارون/ بسته شدن راه اصلی پشتیبانی خرمشهر

در بیستمین روز دفاع مقدس با عبور دشمن از کارون و دست یابی به جاده اهواز - آبادان، تحول مهمی در جبهه آبادان و خرمشهر رخ می‌دهد و گشایشی اساسی در اردوگاه دشمن که طی ۲۰ روز گذشته پشت دروازه‌های خرمشهر دست و پا می‌زند، بوجود می‌آید؛ بنابراین در منطقه خرمشهر و آبادان، جبهه خودی در مضیقه و فشار سخت‌تری قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۵۵۰۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ - 12October 2022

عبور دشمن از کارون/ بسته شدن راه اصلی پشتیبانی خرمشهربه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در نظر دارد در ادامه سلسله گزارش‌های هجوم سراسری عراق به ایران، به مجاهدت‌ها و شجاعت‌های رزمندگان و حرکت خودجوش مردمی در دفاع از کشور بپردازد.

این گزارش‌ها با سایر گزارش‌ها اندکی متفاوت خواهد بود، چراکه پایان آن به اشغال خرمشهر منتهی خواهد شد. این گزارش‌ها مبتنی بر اسناد هستند و دلاوری، از جان‌ گذشتگی، شجاعت، تلاش شبانه‌ روزی برای از دست ندادن خاک وطن در سطر سطر گزارش راویان صحنه نبرد موج می‌زند.

در بیستمین روز هجوم سراسری عراق به ایران (۱۳۵۹/۰۷/۱۹)، تلاش نیرو‌های عراقی برای پیش روی در محور بستان-سوسنگرد ادامه یافت و یک یگان دشمن به شهر بستان حمله کرد که مجبور به بازگشت شد.

راهپیمایی مسلحانه در حمایت از رزمندگان [۱]

امروز حدود سه هزار نفر از اهالی دشت آزادگان به حمایت از رزمندگان اسلام، علیه دشمن راهپیمایی مسلحانه کردند.

در جبهه میانی، در محور گیلان‌غرب درگیری توپخانه ادامه یافت. محور‌های سرپل‌ذهاب و پاتاق زیرآتش و نیز توسط مهاجمین مسلح مورد تهدید قرار گرفت. هلی‌کوپتر‌های خودی، مواضع دشمن را در کوره موش با راکت منهدم کردند.

در جبهه شمالی از اوایل بامداد حمله به ستاد سپاه پاسداران ارومیه و پادگان لشکر ۶۴ آغاز شد که نیرو‌های ارتش و سپاه و رزمندگان منطقه با آنان مقابله کردند. درگیری در طول روز ادامه داشت که ضمن آن ۱۷ نفر شهید و ۵۵ نفر مجروح شدند. از مهاجمین ۹ نفر کشته و هفت نفر دستگیر شدند. درگیری پراکنده در اطراف شهر تا اواخر شب ادامه یافت.

عبور دشمن از کارون/ بسته شدن راه اصلی پشتیبانی شهر [۲]

روز ۱۳۵۹/۷/۱۹ با عبور دشمن از کارون و دست یابی به جاده اهواز - آبادان، تحول مهمی در جبهه آبادان و خرمشهر رخ می‌دهد و گشایشی اساسی در اردوگاه دشمن که طی ۲۰ روز گذشته پشت دروازه‌های خرمشهر دست و پا می‌زند، بوجود می‌آید؛ بنابراین در منطقه خرمشهر و آبادان، جبهه خودی در مضیقه و فشار سخت‌تری قرار خواهد گرفت.

عبور قوای دشمن از کارون، سرآغاز مشکلات و فشار‌هایی بیش از گذشته بر مدافعان خرمشهر است. متجاوزان با عبور از کارون، هم بسیاری از مردم بی‌گناه و بی‌خبر را اسیر کرده‌اند، هم با بستن جاده اهواز - آبادان راه اصلی پشتیبانی رزمندگان را بسته‌اند. از این پس بخشی از نیرو‌ها و تجهیزاتی که می‌شد مدافعان شهر را یاری و پشتیبانی کنند، باید به دفاع از آبادان بپردازند.

در محور شلمچه با رشادت رزمندگان اسلام، متجاوزان تا دور بند به عقب می‌گریزند. همچنین در کیلومتر ۴۰ جاده خرمشهر - اهواز، برادران سپاه و هوانیروز، ۱۲ نفر از نیرو‌های دشمن را دستگیر کرده‌اند.

عرصه سیاسی [۳]

با طولانی شدن جنگ، عراق نیازمند به کمک‌های خارجی بیشتری شد و برای جلب کمک‌های مادی و تسلیحاتی، دست به تحرکات سیاسی وسیعی زد و نمایندگان ویژه خود را به کشور‌های مختلف اعزام کرد.

از سوی دیگر، بغداد برای تحت فشار قرار دادن حامیان عرب و غیر عرب جمهوری اسلامی، تصمیم به قطع روابط سیاسی خود با کشور‌های لیبی، سوریه و کره شمالی گرفت و روابط نزدیک‌تری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس برقرار کرد.

در مقابل، جمهوری اسلامی نیز کشور‌های عرب منطقه و حتی شوروی را از ارسال کمک به عراق بر حذر داشت و اعلام کرد که دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد.

در روزهای گذشته چه گذشت؟
۱۹ مهر: شجاعت مردم دهلران در دفاع از شهر

۱۸ مهر: جنگ تن با تانک در خرمشهر

۱۷ مهر: استیصال عراق با مقاومت رزمندگان ایرانی

۱۶ مهر: نفوذ لاک پشتی دشمن به خرمشهر

۱۵ مهر: روز درخشان در خرمشهر

۱۴ مهر: تلاش عراق برای نجات از مهلکه

۱۳ مهر: تأکید امام بر وجوب دفاع در مقابل متجاوز

۱۲ مهر: اشک و التماس بچه ها برای پشتیبانی / اتمام حجت جهان‌آرا

۱۱ مهر: جنب و جوش رزمنده کوچک شهر

ادامه دارد...

منابع

[۱] مهدی انصاری، حسین یکتا، هجوم سراسری: روزشمار جنگ ایران و عراق (کتاب چهارم)، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ دوم، ۱۳۷۵، صفحات ۳۷۴، ۳۷۶

[۲] خرمشهر در نبرد طولانی، جمعی از نویسندگان، تهران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، چاپ چهارم صفحات ۳۱۴، ۳۱۶

[۳] مهدی انصاری- حسین یکتا، هجوم سراسری، صفحه ۳۸۰

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار