تحرکات گروه‌های سیاسی عراقی در آستانه معرفی کابینه جدید

منابع عراقی به آخرین روند رایزنی‌ها درباره تشکیل کابینه این کشور اشاره کردند.
کد خبر: ۵۵۱۶۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱ - 22October 2022

تحرکات گروه‌های سیاسی عراقی در آستانه معرفی کابینه جدیدبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس به نقل از المعلومه، منابع آگاه در ائتلاف العزم عراق اعلام کردد که مذاکرات با ائتلاف تحت رهبری محمد الحلبوسی ریاست پارلمان در خصوص چگونگی تقسیم سهم اهل سنت در دولت جدید راه به جایی نبرده و علت آن پافشاری حلبوسی بر معرفی «ناصر الغنام» برای پست وزارت دفاع است.

این منابع افزودند: ائتلاف عزم به واسطه همین موضوع به دنبال هیچ پستی در دولت محمد شیاع السودانی نیستند بلکه تمام تلاش خود را برای کنار زدن حلبوسی از ریاست پارلمان به کار خواهد گرفت.

از سوی دیگر احمد الجبوری نماینده پارلمان عراق و عضو ارشد ائتلاف عزم، در توییتی ضمن انتقاد ضمنی از اختلافات داخلی این ائتلاف با ائتلاف حاکمیت (به رهبری محمد الحلبوسی)، تصریح کرد که اگر در روند تشکیل دولت ائتلاف متبوع او به حق خود نرسد، آن‌ها برای رسیدن به پست ریاست پارلمان تلاش خواهند کرد.

همزمان رحیم العبودی عضو جریان حکمت عراق در سخنانی تصریح کرد که تداوم اختلافات بین گروه‌های سیاسی بر سر وزارتخانه‌های کشور، دفاع، خارجه، دارایی و نفت باعث شده است تا روند تشکیل دولت محمد شیاع السودانی با تاخیر مواجه شود.

وی در عین حال تاکید کرد که روند گفتگو و مذاکرات با گروه‌های مختلف در هفته جاری ادامه خواهد یافت.

از سوی دیگر کاروان یارویس نماینده پارلمان از فراکسیون اتحادیه میهنی کردستان، در سخنانی تصریح کرد که حزب متبوع وی تلاش می‌کند تا در دولت آینده عراق دو وزارتخانه را در اختیار داشته باشد.

سهم کرد‌ها از دولت آینده ۴ کرسی است که اتحادیه میهنی برای به دست آوردن دو کرسی آن تلاش می‌کند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها