پشت پرده حمایت امریکا از گروه های تروریستی اطراف ایران

در سال‌های اخیر دولت امریکا علاوه بر اعمال فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه ایران تلاش داشته است با کمک و تجهیز گروه های تروریستی تهدیداتی امنیتی علیه ایران ایجاد نماید.
کد خبر: ۵۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸ - 06November 2013

پشت پرده حمایت امریکا از گروه های تروریستی اطراف ایران

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی اتخاذ سیاست هایی مانند فشار سیاسی و تحریم اقتصادی از سوی امریکا دشمنی این کشور علیه ایران بر کسی پوشیده نیست. به نظر می رسد متعاقب نتیجه بخش نبودن این سیاست ها، امریکا حمایت گسترده از گروه های تروریستی را در دستور کار خود قرار داده است.

همانطور که اسناد و شواهد نشان می دهد پرورش و حمایت از تروریسم در کشورهای مختلف دنیا از جمله منطقه خاورمیانه یکی از برنامه های راهبردی دولت امریکا و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور موسوم به سیا بوده و ایران نیز به عنوان یکی از مخالفان اصلی امریکا یکی از اهداف اصلی سیاست های خرابکارانه و تروریستی گروه های وابسته به امریکا به شمار رفته است.

ازجمله نمودهای این سیاست ها را می توان در حمایت مالی، اطلاعاتی و سیاسی از گروهک هایی نظیر مجاهدین خلق (منافقین)، پژاک، جند الشیطان و اخیرا جیش العدل مشاهده کرد؛ به گونه ای که امریکا در پی آن بوده است با حمایت از این گروه ها و در واقع با استفاده ابزاری از ایشان تهدیداتی امنیتی علیه ایران ایجاد نماید.

سازمان جاسوسی آمریکا به طور آشکار گروه های تروریستی را که با هدف بی ثبات کردن تهران فعالیت می کنند، مورد حمایت مالی خود قرار داده است. در این رابطه می توان به اعترافات یکی از افسران سابق سازمان سیا در یک برنامه مستند اشاره داشت؛ "رابرت بائر" یکی از افسران سابق سازمان سیا بیان می کند که آمریکا سال هاست از طریق گروهک های تروریستی وابسته به خود با ایران در حال جنگ است که از جمله این گروه ها می توان به پژاک اشاره کرد.

تامین مالی اقدامات تروریستی علیه ایران

سیاست آمریکا در حمایت از اقدامات تروریستی علیه ایران با تامین بودجه برای چنین اقداماتی نیز همراه بوده است. پیش بینی بودجه 300 میلیون دلاری برای طراحی و اجرای اقدامات خرابکارانه علیه ایران مورد حمایت دو حزب در کنگره قرار گرفت و حتی در فرآیند تصویب آن به شرایط نامناسب اقتصادی آمریکا هم توجهی نمیشود.

این حمایت مالی متعاقب حمایت سیاسی از جریان تروریسم ضد ایرانی از مجاهدین خلق تا گروهکهای جندالله و پژاک را شامل می شود و می توان ادعا کرد همه تحرکات تروریستی در مرزهای ایران با حمایت اطلاعاتی و یا مالی امریکا اجرا می شوند.

حمایت از گروه های تروریستی در غرب و شرق ایران

همانند سال های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، رفتارهای کنونی سیاست خارجی امریکا در قبال گروهک های تروریستی در مناطق مرزی ایران و حمایت از این گروه ها نشان می دهد این کشور در پی آن است به هر نحو ممکن و حتی با حمایت آشکار از گروه های شناخته شده تروریستی امنیت مرزهای ایران را دچار مشکل نماید. از جمله نمونه های این سیاست ها می توان به حمایت از گروه های تروریستی مجاهدین خلق و پژاک در غرب و حمایت و تجهیز گروه های نظیر جندالشیطان( جندالله) و جیش العدل در شرق کشور اشاره داشت.

در این رابطه و در حالی که تا یک دهه گذشته گروهک تروریستی سازمان مجاهدین خلق تحت نظارت سرویس های جاسوسی صدام فعالیت می کرد، هم اکنون تحت فرمان و هدایت سازمان جاسوسی آمریکا اقدام به خرابکاری علیه ایران می کند. در واقع هر چند منافقین در ابتدا در لیست گروه های تروریستی امریکا قرار داشت ولی دولت امریکا به منظور اجرای سیاست های خود علیه ایران این گروه را از لیست گروه های تروریستی خارج کرد که ماهیت شعارهای این کشور در مبارزه با تروریسم را نیز نشان می دهد.

نگاه ابزاری آمریکا به منافقین و خارج نمودن این گروه از فهرست گروههای تروریستی و همچنین فشار بر دولت عراق برای عدم خروج قریبالوقوع این گروه از خاک این کشور، نوع نگاه امریکا به این گروهک و نیت واقعی آن برای تجهیز و استفاده ابزاری از آن علیه ایران را آشکارتر کرد.

در حالی که صبغهی فکری و عملیاتی این گروه نشان میدهد مخالف نظام فکری آمریکاست اما با این وجود، امریکا با نگاه مقطعی و ابزاری خود را به این گروه تلاش دارد تا ابزاری برای فشار به جمهوری اسلامی ایران و استفاده در عملیات جاسوسی در عراق و برخی کشورهای منطقه داشته باشد. از نمونه های فعالیتهای تروریستی این گروهک نیز میتوان به دست داشتن آن در ترور دانشمندان هسته ای اشاره داشت.

فعالیت گروه تروریستی پژاک در غرب ایران نیز این گونه است و در مقاطعی به صورت ابزاری برای عملیات و حرکتهای تروریستی در خاک ایران و یا تنش با نیروهای مرزی استفاده میشود. اگرچه این گروه خود را بخشی از گروه جداییطلب کُرد "پ.ک.ک" میداند، اما آمریکا استفادهی ابزاری از آن را همواره در دستور کار دارد و اعضای این گروه بارها به دیدارها و نشستهای خود با مقامات آمریکایی اذعان داشتهاند.

اما آنچه بیش از پیش دخالت امریکا در اقدامات تروریستی علیه ایران را آشکار کرد به فعالیت های تروریستی گروهک جندالشیطان در شرق کشور در سال های گذشته بر می گردد.

هر چند ماهیت تروریستی فعالیت های این گروه با نمایش دست داشتن آن در کشتار افراد غیرنظامی و بی گناه در شرق ایران و انتشار تصاویر و فیلم هایی از اقدامات وحشیانه آنها برای همگان آشکار شد ولی دولت امریکا با تعقیب سیاستی غیرانسانی و تنها با هدف ضربه زدن به دولت ایران حمایت اطلاعاتی و مالی از این گروهک را ادامه داد و علاوه بر آن زمینه همکاری "ریگی"، رهبر این گروهک را با کشورهای دیگری مانند عربستان فراهم کرد.

در این رابطه "لس آنجلس تایمز" به عنوان یکی از روزنامه های شناخته شده امریکایی نوشت: "جندالله گروهی است که طبق اعتراف سردستهاش با مقامات عالی رتبه آمریکایی در تماس بوده است. کارشناسان امنیتی نیز معتقدند جندالله از سوی برخی کشورهای عربی مجاور ایران حمایت های مالی می گردد و بنا بر برخی گزارشها با القاعده نیز در تماس میباشد". این گزارش لس آنجلس تایمز به طور کامل ارتباط دولت امریکا با این گروه تروریستی را نشان می دهد.

ارتباط گروهک جیش العدل با سازمان های اطلاعاتی امریکا

حملات تروریستی اخیر در شرق کشور از سوی گروهک جیش العدل و متعاقب آن به شهادت رسیدن 14 تن از مرزبانان کشور بار دیگر موضوع فعالیت گروه های تروریستی در نقاط مرزی ایران و حمایت کشورهای خارجی از این گروه ها را مطرح کرد.

هر چند جیش العدل در مقایسه گروهک های دیگری مانند منافقین کمتر شناخته شده است، ولی برخی شواهد نشان می دهد که گروهک جیش العدل از گروه های وهابی تروریستی می باشد که به صورت مستقیم با سازمان سیا و موساد در ارتباط است.

طبق گزارشات منتشر شده پشت صحنه اصلی گروهک جیش العدل، "عبدالرئوف ریگی" برادر بزرگتر عبدالمالک می باشد که مفتی اصلی این گروه در زمان جنایات عبدالمالک بوده است. طبق این گزارشات عبدالرئوف طی سال های اخیر ارتباطش را با افسران اطلاعاتی سیا بسیار مستحکم کرده به گونه ای که با وجود حضور در پاکستان امکان دستگیری وی توسط حتی افسران اطلاعاتی پاکستان به راحتی مقدور نیست.

در واقع گزارشات منتشر شده از ماهیت گروه جیش العدل و نوع فعالیت های آن نشان می دهد به صحنه آمدن دوباره عبدالرئوف ریگی به عنوان سرکرده این گروهک پس از چند سال سکوت رسانه ای به خاطر اطمینانی است که آمریکایی ها پس از  چند عملیات جیش العدل در پشتیبانی کامل از وی داده اند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار