کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون:

عنوان «هفته کتاب» می‌تواند کتاب را برای مردم مسئله‌مند کند

شکرریز گفت: خود عنوان هفته کتاب و درج آن در تقویم رسمی کشور می‌تواند کتاب را برای عموم مردم مسئله‌مند کند.
کد خبر: ۵۵۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۸ - 06November 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «بیژن شکرریز» کارگردان سینما و تلویزیون، عکاس و مستندساز اظهار داشت: به نظر من خود عنوان «هفته کتاب» و درج آن در تقویم رسمی کشور در مسئله‌مند کردن کتاب برای عموم مردم مفید است.

وی افزود: در این هفته اخبار مربوط به کتاب و صنعت نشر در رسانه‌ها ضریب بیشتری پیدا می‌کند و مردم و مخاطبان بیشتری در معرض این اخبار قرار می‌گیرند و پوسترها و کلیپ‌های متعدد، دال‌های بسیاری را به مخاطبان ارسال می‌کنند، دال‌هایی که در فکر مخاطبان بدل به رمز شده و کتاب را نهادینه می‌کند.

شکرریز ادامه داد: پس در این هفته چشم‌های مردم بویژه نسل جوان بیشتر با عنوان کتاب «بیشتر» برخورد می‌کند و هرچه درصد و ضریب این برخورد بیشتر شود، در ماندگاری کتاب در ذهن‌ها اثر قوی‌تری خواهد داشت.

کارگردان سریال تلویزیونی «سایه تنهایی» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که ضرورت دارد در هفته کتاب، کتابفروشان، شیرینی این هفته را با ارائه تخفیف‌هایی به مخاطبان کتاب‌ها بیشتر کنند، گفت: فروشگاه‌های کتاب می‌توانند پوستر اطلاع رسانی این هفته را در معرض دید مخاطبان بگذارند و به مشتریان تخفیف بدهند تا حداقل مسئولیت اجتماعی خود آنها در قبال ضرورت وجود کتاب در سبد اقتصادی خانوارها، انجام شود.

شکرریز اضافه کرد: برگزاری رویدادهایی مانند هفته کتاب بهانه‌ای است تا قرار گرفتن کتاب در سبد اقتصادی خانوارها محقق شود؛ هرچند که کتاب مانند دیگر کالاها افزایش قیمت نجومی را تجربه نکرده، اما بازهم خرید آن برای نسل جوان و حتی جامعه کتابخوان مشکل است.

این کارگردان و مستندساز در ادامه با اشاره به این نکته که باید از تبدیل شدن کتاب به کالایی لوکس جلوگیری شود، گفت: نهادهای فرهنگی وظیفه دارند به ایده‌های درست و هدفمند برای تثبیت جایگاه کتاب میان مردم برسند.

عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر ادامه داد: همانطور که اشاره کردم خود عنوان هفته کتاب می‌تواند ذهن‌ها را برای پذیرش کتاب آماده کند. کتاب همیشه مظلوم بوده است و برنامه‌ها و جشن‌های مربوط به کتاب هم همینطور. مثلا عنوان افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر کافی است تا پای همه رسانه‌ها و خبرنگاران را به محل برپایی این مراسم‌ باز کند، امیدوارم به جایی برسیم که همه رسانه‌ها این دغدغه را در مورد جشن‌های حوزه کتاب و کتابخوانی نیز داشته باشند.

سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار