رویترز:

اعضای گروه ۲۰ بر صادرات امن غلات از دریای سیاه تأکید کردند

علی‌رغم اختلاف بین سران گروه‌های ۲۰، خبرگزاری رویترز اعلام کرد، اعضای این گروه از «توافق غلات» بین روسیه و اوکراین و صادرات امن غلات از دریای سیاه استقبال کردند.
کد خبر: ۵۵۶۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵ - 16November 2022

اعضای گروه ۲۰ بر صادرات امن غلات از دریای سیاه تأکید کردندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، علی‌رغم اختلاف‌های بین سران کشور‌های گروه ۲۰، رویترز به نقل از منابع سیاسی و دیپلماتیک اعلام کرد بیانیه پایانی سران گروه ۲۰ تصویب و نهایی شده است.

به نوشته رویترز، در این بیاینه آمده بسیاری از اعضای گروه به‌شدت جنگ در اوکراین را محکوم کردند، اما برخی نیز نظرات دیگری دارند.

این بیانیه با استقبال از «توافق غلات» بین روسیه و اوکراین و صادرات امن غلات از دریای سیاه تأکید می‌کند که «قوانین بین‌المللی (درباره جنگ اوکراین) باید اجرا شود و تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای غیرقابل‌قبول است».

در بیانیه پایانی گروه ۲۰ همچنین آمده است که جنگ اوکراین به اقتصاد جهانی آسیب می‌رساند و بانک‌های مرکزی اعضای گروه به تنظیم مناسب سرعت سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه ادامه خواهند داد.

تاکنون روسیه به انتشار برخی از بند‌های بیانیه پایانی گروه ۲۰ واکنشی نداشته است.

نشست دو روزه سران گروه ۲۰ (G ۲۰) سه‌شنبه در جزیره بالی اندونزی در میانه تنش و اختلاف بین اعضا بر سر عملیات نظامی روسیه در اوکراین، انرژی و امنیت غذایی جهان آغاز شد.

نشست امسال سران گروه ۲۰ برخلاف سال‌های قبل، با مراسم عکس دسته‌جمعی سران آغاز نشد. مقامات دولت اندونزی اعلام کردند که در نشست امسال هیچ گونه دسته‌جمعی در آغاز نشست نخواهد بود. این تصمیمی بی‌سابقه در تاریخ این گروه ۲۰ است. تا پیش از این، بنا بر سنت هر ساله، سران گروه ۲۰ پیش از آغاز رسمی نشست، عکس دسته‌جمعی می‌گرفتند.

به نوشته «کیودو»، نبود مراسم عکس دسته‌جمعی در نشست امسال نشان‌دهنده و بازتاب‌دهنده اختلافات عمیق بین کشور‌های غربی و روسیه بر سر عملیات نظامی مسکو در اوکراین است. در نشست وزرای خارجه گروه ۲۰ در اندونزی نیز وزیر خارجه اندونزی اعلام کرد به دلیل مخالفت دیپلمات‌های غربی با حضور وزیر خارجه روسیه در اعضا، عکس دسته‌جمعی لغو شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار