پایگاه خبری - تحلیلی الوقت؛

چرا رژیم صهیونیستی بدنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی است؟

دولت‌های صهیونیستی مخصوصاً احزاب راست‌گرا از جمله حزب تندرو لیکود و نخست‌وزیران آن یعنی مناخیم بگین، اسحاق شامیر، آریل شارون و بنیامین نتانیاهو به این فکر افتادند که با الحاق و کنترل اماکن مذهبی همچون مسجد ابراهیمی و مسجدالاقصی، حضور خود را در مناطق اشغالی فلسطین مشروعیت ببخشند.
کد خبر: ۵۶۲۵۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۳ - 31October 2015

چرا رژیم صهیونیستی بدنبال تقسیم زمانی و مکانی مسجد الاقصی است؟

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پایگاه خبری- تحلیلی الوقت طی یادداشتی نوشت: تقسیمبندی زمانی و مکانی اماکن مقدس بین صهیونیستها و مسلمانان فلسطینی، زمینهساز کنترل این اماکن توسط ارتش رژیم صهیونیستی و بعد یهودیسازی کامل این اماکن است که به نظر میرسد رژیم صهیونیستی به بهانه مختلف درصدد است این نقشه خود را مانند آن چه در تقسیمبندی مسجد ابراهیمی انجام داد، عملی سازد.

 رژیم صهیونیستی در ابتدای تشکیل خود با همکاری قدرتهای استعماری با استفاده از قدرت نظامی خود سرزمینهایی را از فلسطینیان اشغال و به خود الحاق کرد، اما این امر در وضعیت کنونی نظام بینالملل با مشکلات زیادی روبرو شده است که عبارتاند از:

تغییر اوضاع بینالمللی نسبت به دهه چهل و پنجاه میلادی و عدم به رسمیت شناختن ضمیمه سرزمینهای اشغالی به رژیم صهیونیستی توسط اکثر کشورهای جهان و سازمانهای بینالمللی؛

عدم وجود جمعیت یهودی در سرزمینهای اشغالی جدید برخلاف اراضی اشغالی 1948که در آن مناطق اقلیت یهودی ساکن هستند؛

ضمیمه قطعی مناطق اشغالی به خاک اسرائیل احتمال وقوع جنگهای دیگر و اقدامات شدیدتر کشورهای عربی را مانند جنگ 1973 در پی دارد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران و قدرت یافتن گروهای مقاومت ضد صهیونیستی.

 دولتهای صهیونیستی مخصوصاً احزاب راستگرا از جمله حزب تندرو لیکود و نخستوزیران آن یعنی مناخیم بگین، اسحاق شامیر، آریل شارون و بنیامین نتانیاهو به این فکر افتادند که با الحاق و کنترل اماکن مذهبی همچون مسجد ابراهیمی و مسجدالاقصی، حضور خود را در مناطق اشغالی فلسطین مشروعیت ببخشند.

در این راستا اقدام به یهودیسازی مناطق از طریق شهرکسازی و مصادره اراضی فلسطینی و یهودیسازی اماکن مقدس از طریق تقسیمبندی زمانی و مکانی کردند.

برای نمونه مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل نیز ابتدا شاهد یورشهای متعدد شهرکنشینها بود بعد از مدتی ارتش رژیم صهیونیستی به بهانه جلوگیری از درگیری میان صهیونیستهای شهرکنشین و مسلمانان، درهای مسجد ابراهیمی را بست و بهتدریج در اوقات مشخصی درهای مسجد را برای یهودیان و مسلمان بازگشایی میکرد و پس از حصارکشی و دستکاری داخل مسجد ابراهیمی، این مسجد را ازنظر زمانی و مکانی بین صهیونیستها و مسلمانان تقسیم کرد.

صهیونیستها هر از چند گاهی نیز با جسارت و حرمتشکنی در قسمت مسلمانان، سعی در ایجاد درگیری و حصارکِشی جدید میکنند تا به هدف نهایی خود یعنی یهودیسازی این مکان مقدس اقدام کنند.

به نظر میرسد صهیونیستها بار دیگر در پی اجرای سناریوی مسجد ابراهیمی برای مسجدالاقصی میباشند بهطوریکه در یک سال اخیر نیز ما شاهد یورشهای زیادی از طرف شهرکنشینها به مسجدالاقصی بودیم که چند بار با انداختن مواد آتشزا خساراتی را به مسجد وارد نمودند و مورد اخیر نیز- ورود وزیر کشاورزی اسرائیل یوری آرئیل از حزب دست راستی کانون یهود با تعداد زیادی از شهرکنشینها به مسجدالاقصی- زمینه درگیری مسلمانان و یهودیان را ایجاد کرده است.

اما دلیل انتخاب وضعیت کنونی برای اجرای طرح تقسیمبندی زمانی و مکانی توسط صهیونیستها را میتوان در اوضاع متشنج کنونی جهان اسلام جستجو کرد زیرا باوجود اقدامات گروههای تکفیری مسلح و ماجراجویی عربستان و ترکیه در یمن، سوریه و عراق فضای مناسبی برای انجام طرحهایی اینچنینی خواهد بود. به واقع مقامات صهیونیستی در حالی طرح تقسیم بندی مسجد الاقصی را دنبال می کنند که وقوع بحران های تروریستی ناشی از گروه های بنیادگرا مانند داعش در عراق و سوریه، افکار عمومی را می تواند تا حدود زیادی از تحولات فلسطین منحرف کند.

این در حالی است که پوشش خبری گسترده تظاهرات فلسطینیان در کرانه باختری و سرزمینهای اشغالی برخلاف میل صهیونیستها تا به امروز نیز ادامه داشته است و در عمل اعتراضات فلسطینیها بخشی از سرخط های خبری رسانه ها گردیده است. به گونه ای که حتی در بعضی رسانه ها این اعتراضات را انتفاضه سوم نامیده اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار