روزنامه بریتانیایی فاش کرد؛

اعدام ۲۰ نفر در بازه جام جهانی توسط عربستان سعودی

تلگراف به نقل از نامه گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس با اشاره به اینکه عربستان سعودی احتمال دارد در تعطیلات کریسمس دست به اعدام گروهی بزند، گزارش داد که ریاض در دوره جام جهانی ۲۰ نفر را اعدام کرده است.
کد خبر: ۵۶۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳ - 24December 2022

اعدام حدود ۲۰ نفر در بازه جام جهانی توسط عربستان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه «تلگراف» شامگاه جمعه خبر داد که عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی است تا از کریسمس به‌عنوان سرپوشی برای اعدام گروهی از شهروندان این کشور استفاده کند.

گروهی از نمایندگان بریتانیا در نامه‌ای به وزیر خارجه این کشور هشدار دادند که عربستان سعودی از کریسمس به‌عنوان سرپوشی برای انجام اقدامات ناگوار استفاده خواهد کرد؛ همان‌طور که این کشور در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰ نفر از جمله چند فرد کم‌سن و سال را در چنین روز‌هایی اعدام کرد.

در این نامه آمده است: «ما از احتمال اینکه عربستان سعودی اعدامی گروهی در روز‌های تعطیلات انجام دهد، به‌شدت نگرانیم. زمانی که نگاه جهان به جای دیگری باشد، مقامات عربستان سعودی احساس می‌کنند که با واکنش دیپلماتیک کمتری مواجه خواهد بود.»

در بخش دیگری از این نامه اشاره شده است: «عربستان سعودی در اجرای اعدام در عید‌ها و آغاز سال جدید سابقه دارد؛ همان‌طور که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ چنین اقدامی انجام داد به‌نحوی که برای جامعه بین‌الملل دشوار بود که سریعاً واکنش نشان دهد. ما شما را ترغیب می‌کنیم که پیش از آنکه دیر شود، پیش از تعطیلات در اظهاراتی بیان کنید که این اقدام کاملاً غیرقبول است.»

تلگراف به نقل از این نامه همچنین اشاره کرد که حدود ۶۰ نفر در عربستان سعودی با مجازات اعدام مواجه هستند و حتی برخی گروه‌های حقوق‌ بشری اشاره کرده‌اند که این تعداد شاید بسیار بیشتر از این رقم باشد.

در این پیام همچنین اشاره شده است که ریاض حدود ۲۰ نفر را در دو هفته گذشته اعدام کرده است که از این تعداد ۱۲ نفر خارجی بوده‌اند. نمایندگان بریتانیایی در این‌باره اظهار داشتند: «اتفاقی نیست که عربستان سعودی مجموعه اعدام‌های اخیر را در حالی انجام داده است که جهان در حال مشاهده جام جهانی بوده است.»

روزنامه تلگراف در ادامه افزود که برای دریافت واکنش ریاض به این نامه نمایندگان پارلمان بریتانیا با تعدادی از مقامات سعودی ارتباط برقرار کرده؛ پاسخی دریافت نکرده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار