یادداشت/ رسول شادمانی

احیاء داعش در عراق ماموریت جدید آمریکا

اسناد و مدارک موجود در سازمان‌ها و نهاد‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق حاکی از آغاز دور جدیدی از تلاش‌های آمریکا برای بازسازی ارتش جدیدی از تروریست‌های تکفیری داعشی در این کشور و منطقه از جهان است.
کد خبر: ۵۶۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۹ - 11January 2023

آمریکا به دنبال بازسازی ارتش جدیدی از داعش در عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - رسول شادمانی؛ در ماه‌های اخیر شاهد انتشار اخبار و گزارش‌هایی هستیم که بیانگر این موضوع نگران‌کننده است که سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در قالب طرح جدیدی به دنبال احیا و بازسازی نسل جدیدی از داعش در کشور عراق هستند. موضوعی که در همان روز‌های اولیه انتشار این گزارش نگرانی‌های فراوانی را در میان کارشناسان و مردم عراق برانگیخته است.

اما ماجرا از زمانی جدی شد که اطلاعات و گزارش‌هایی از وجود کمپ‌های متعلق به ارتش آمریکا در منطقه شرق فرات سوریه منتشر و رسانه‌ای شد. از طرف دیگر نیز گزارش‌های دیگری خبر از تلاش‌های چراغ خاموش و کاملا پنهان آمریکا در جذب و استخدام تروریست‌ها از «اردوگاه الهول» منتشر شد. تمامی این موارد و موضوعات کارشناسان نظامی و اطلاعاتی عراق و کشور‌های منطقه را به این نتیجه رساند که با بازتولید و احیای مجدد گروه تروریستی داعش در عراق روبرو هستیم.

البته از آنجایی که بر اساس گزارش‌های محرمانه‌ای که بعد از شکست و نابودی داعش ابتدا در سوریه و سپس در عراق منتشر شده بود نشان داده بود این سازمان‌های امنیتی و جاسوسی آمریکایی هستند که این گروه تکفیری و تروریستی را تاسیس کرده و در مراحل مختلف از آن حمایت و پشتیبانی کردند. ضمن اینکه هم اکنون نیز شاهد هستیم که حمایت‌های آمریکا از این گروه تروریستی همچنان به صورت پنهان وجود دارد.

موضوع دیگری که موجب شده تا موج تازه‌ای از ترس و نگرانی کارشناسان و مردم عراق را فرابگیرد انتشار اخبار ضد و نقیض از افزایش فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی عناصر باقی مانده داعش در «دیالی» و «کرکوک» است. مسئله‌ای که اگر فکر درست و اساسی برای آن نشود با توجه به حمایت‌ها و پشتیبانی‌های پیدا و پنهان آمریکا و نهاد‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی آن از این گروه تروریستی چه بسا بزودی شاهد موج جدیدی از حملات و فعالیت‌های خرابکارانه و تروریستی آن‌ها در عراق و حتی در کشور سوریه نیز باشیم.

علت این امر هم ضعف و ناتوانی نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی در دو کشور سوریه و عراق است. زیرا از آنجایی که این دو کشور به تازگی بساط تروریست‌ها را از خاک خود جمع کردند هنوز از ساختار اطلاعاتی و امنیتی قدرتمند و منسجم به شکلی که توانایی رصد اطلاعاتی و برخورد امنیتی با عناصر تروریستی را داشته باشند، برخودار نیستند و همین امر هم به تروریست‌ها این مجال و فرصت را می‌دهد تا هرچه بیشتر در این کشور‌ها رشد و گسترش پیدا کنند.

اما موضوع دیگری که اخیرا اذهان را به خود مشغول کرده فعالیت‌ها و اقدامات تروریست‌ها در محکم کردن جای پای خود در مناطق امن کشور عراق است. آن‌ها در واقع با این حرکت بسیار مهم خود این پیام را مخابره می‌کنند که درحال بازسازی و بازیابی ساختار جدید خود برای آغاز اقدامات تروریستی و خرابکارانه خود در سطح کشور عراق هستند. مسئله‌ای که با توجه به اینکه واکنش و عکس‌العمل سخت و سریعی را از طرف دستگاه امنیتی و اطلاعاتی عراق نمی‌بینند به آن‌ها این اجازه و فرصت را می‌دهد که در کنار جذب دوباره نیرو از عراق و کشور‌های منطقه فعالیت‌های تروریستی خود را در سطح وسیعی گسترش بدهند.

با توجه به تمامی موارد و مسائلی که مطرح شده باید گفت که امنیت عراق و ثبات این کشور هم اکنون در وضعیت بسیار حساس و شکننده‌ای قرار دارد. به صورتی که اگر نیرو‌های امنیتی این کشور در کشف، شناسایی و برخورد با تروریست‌های داعشی دچار تعلل و کوتاهی شوند با تبعات بسیار جدی و خطرناکی در آینده نه چندان دور روبرو خواهند شد و این امکان وجود دارد مجددا شاهد تاخت و تازه داعش در عراق باشیم.

در پایان باید گفت باز هم همانند تمامی موارد قبلی شاهد حضور و جای پای آمریکا در پشت صحنه تمامی آشوب‌ها و ناآرامی‌های منطقه هستیم و جدیدترین نمونه آن هم تلاش‌های کاملا پنهان و چراغ خاموش آمریکا در احیای داعش در عراق است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار