محمد رضا محسنی راد:

سینما وتلویزیون دفاع مقدس را در الویت قراردهد

در یکی از عملیات ها 500 عراقی توسط 25 بسیجی به اسارت در آمده اند قطعا چنین موضوعی برای بیننده امروز باور پذیر نخواهد بود اما حضور راوی که در آن واقعه شاهد ماجرا بوده است با ذکر جزئیات بر مستند بودن داستان تاکید می کند
کد خبر: ۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۸ - 19June 2013

سینما وتلویزیون دفاع مقدس را در الویت قراردهد

محمد رضا محسنی راد در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: مجموعه اپیزودیک "جنگ بود" در 20 اپیزود با داستان های مجزا روایت می شود. ما در این اثر به سراغ مستندات دوران دفاع مقدس رفته و درهر اپیزود به یکی از وقایع دوران جنگ می پردازیم.

وی افزود: در این مجموعه از شیوه ای جدید در روایت استفاده کرده ایم به گونه ای که تمام داستان کاملا نمایشی است اما ده دقیقه از هر قسمت به شکل مستند و با حضور راوی تصویر می شود. درهر اپیزود راوی ماجرای اصلی در اواسط داستان وارد شده و بخشی از قصه را روایت می کند.

این نویسنده در خصوص علت استفاده ازاین شیوه روایی اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیرهم در سینما وهم در تلویزیون، حوزه دفاع مقدس مورد تحریف واقع شده است و به تدریج قرائت های دیگری از جنگ به مخاطب ارائه می شود. ما دراین اثر تلاش می کنیم تا با حضور راوی و ارائه مستندات موجود باورپذیری مخاطب را افزایش دهیم.

محسنی راد اذعان داشت: به عنوان مثال در اپیزود نخست با عنوان " در میان هور" قصه ای را با این مضمون روایت می کنیم که در یکی از عملیات ها 500 عراقی توسط 25 بسیجی به اسارت در آمده اند قطعا چنین موضوعی برای بیننده امروز باور پذیر نخواهد بود اما حضور راوی که در آن واقعه شاهد ماجرا بوده است با ذکر جزئیات بر مستند بودن داستان تاکید می کند.

محسنی راد گفت: یک تیم تحقیقاتی قوی مشغول بررسی اسناد و مدارک و خاطرات به جای مانده از جنگ هستند ، تقریبا هرکتابی که دراین زمینه منتشر شده است را خوانده ایم و هر خاطره ای که در زمینه جنگ بیان شده است را مورد ارزیابی قرار دادیم.

نویسنده " شاید برای شما هم اتفاق بیافتد " تصریح کرد: از بین همه مستندات صد خاطره را و از بین صد خاطره ، سی خاطره که داستانهای بهتری را داشته اند انتخاب کردیم، در حال حاضرهم مشغول بررسی این سی قصه هستیم تا ازبین آنها بیست خاطره ای که بافت دراماتیکی قوی تری را دارند را انتخاب کنیم.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که کارما با کارمستندی که درباره شهید باقری انجام شد فرق می کند، درمستند شهید باقری بسیاری از وقایع و اتفاقات و مکان ها بازسازی شد اما ما به هیچ وجه قصد بازسازی مستندات را نداریم، کار ما یک کار نمایشی است که بخشهایی از آن توسط یک راوی بیان می شود.

محسنی راد تاکید کرد: طبق برنامه ریزی هایی که انجام داده ایم چند قسمت از این مجموعه  به اسارت رزمندگان، چند قسمت به  خرمشهر، چند قسمت به برادران ارتش، چند قسمت به برادران سپاه، چند قسمت به برادران بسیجی و چند قسمت به زنان حاضر در جنگ اختصاص خواهد یافت. اگر بتوانیم تصمیم داریم که در این مجموعه  چند عملیات را در حد بضاعتمان به تصویر بکشیم .

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار