مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

یادمان‌های شهدای گمنام جزو جاذبه‌های حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس هستند

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: یادمان‌های شهدای گمنام؛ یکی از جاذبه‌های مهم در عرصه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است؛ بر همین اساس باید فعال‌سازی این نقاط یادمانی در دستور کار هیئت امنای هر یک از نقاطی که میزبانی شهدای گمنام را بر عهده دارند قرار گیرد.
کد خبر: ۵۷۳۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳ - 13February 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، چهارمین نشست محوری دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و مسئولین دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان‌های سبزوار، داورزن، ششتمد، خوشاب و جغتای برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در ابتدای این نشست با بیان اینکه ماندن پای آرمان‌ها، یک تکلیف و به مراتب سخت‌تر است، اظهار داشت: حفظ انقلاب اسلامی ایران در مدت ۴۴ سال، با وجود مشکلات، نارسایی‌ها و توطئه‌های دشمنان، به مراتب سخت‌تر از دوران شروع این نهضت است. مسیر انقلاب مسیری است که با همراهی دیگران و یا عدم همراهی آن‌ها پیموده می‌شود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از برگزاری مراسم تکریم و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگران شهرستان سبزوار که توسط مسئولان این شهرستان انجام شده است، گفت: دستگاه‌های اجرایی و اداری مختلف در کشور مدیون شهدا هستند، تقویت هر اقدامی مشروط بر ترویج فرهنگ ایثار، شهادت و مقاومت است چراکه «هَیهَاتَ‌مِنَّاالذِلّة» شعار اصلی انقلاب اسلامی ایران و تحت تأثیر قیام سیدالشهدا (ع) بوده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در ادامه با اشاره به آشوب‌های اخیر در کشور تصریح کرد: به رغم همه اقدامات و تلاش‌هایی که دشمنان در این مدت داشتند؛ اما تشت رسوایی آن‌ها بر زمین افتاد و نتوانستند راه به جایی ببرند به طوری که برخی از جوانانی که در این مدت مورد غفلت واقع شده و به زندان افتادند مورد عفو رهبر معظم انقلاب اسلامی واقع شدند.

یوسفعلی‌زاده بیان داشت: اقداماتی از این دست ریشه در فرهنگ دفاع مقدس دارد چراکه در همان زمان وقتی نیرویی از دشمن به اسارت رزمندگان ایرانی درمی‌آمد، با او مدارا می‌شد. بدون شک پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و عمل به منویات امامین انقلاب در یک محیط اخلاقی و برادرانه بهتر پیش می‌رود تا در یک محیط چالشی.

وی درباره شرایط میزبانی هر شهر از شهید گمنام گفت: اگر چنانچه احساس می‌شود با حضور شهید گمنام در نقطه‌ای، فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تقویت می‌شود در این زمینه درخواست و مطالبه داشته باشید؛ به طور خاص آن دسته از نقاطی که اخیراً به شهر تبدیل شده‌اند. باید بنا بر این باشد که در این وادی، فضا رقابتی نشود.

این مسئول درباره افق و آینده مزار شهیدان گمنام گفت: نگاه آرمانی مدنظر درباره مزار و یادمان این شهدای والامقام؛ تبدیل شدن این اماکن به امامزادگان عشق است، اماکن یادمانی که در پیرامون خود از انواع ظرفیت‌ها برخوردار هستند. این اماکن بایستی تبدیل به یک قطب فرهنگی شوند. اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی این موضوعات را مخصوصاً در اماکن عمومی به طور فعال دنبال می‌کند چراکه مسئول مشخص این اماکن، شهرداری‌ها هستند. در سطح استان ۱۲۹ نقطه شهید گمنام تدفین شده است که از این بین؛ ۷۱ نقطه در بوستان‌ها و اماکن عمومی قرار دارد. از طرف دیگر برگزاری برنامه در مزار شهدای گمنام بایستی مدیریت شوند؛ بر همین اساس باید امکان بهره‌برداری از این مکان‌ها بیشتر شود.

این مقام مسئول گفت: یادمان‌های شهدای گمنام؛ یکی از جاذبه‌های مهم در عرصه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس است؛ بر همین اساس باید فعال‌سازی این نقاط یادمانی در دستور کار هیئت امنای هر یک از نقاطی که میزبانی شهدای گمنام را بر عهده دارند قرار گیرد. چنین مکان‌هایی محل انتقال ارزش‌های دفاع مقدس هستند به طوری که می‌توانند محل برگزاری اردوهای دانش‌آموزی شهرهای محل تدفین شهید گمنام قرار بگیرند.

الگو گرفتن از قیام سیدالشهدا (ع) رمز تداوم انقلاب اسلامی

در ابتدای این نشست «حسین ابراهیمی کردیانی» فرماندار شهرستان سبزوار در سخنانی ابراز داشت: در طول ۴۴ سال گذشته؛ جمهوری اسلامی ایران توطئه‌های مختلفی را تجربه کرده است. امروز اگر این شجره طیبه به وسیله خون شهیدان تا به اینجا رسیده است دلایلی دارد که یکی از آنها؛ الگوگیری از قیام امام حسین (ع) و دیگری؛ رهبری داهیانه امامین انقلاب یعنی، حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی است. علاوه بر این‌ها؛ نباید از تجلی فرهنگ شهادت‌طلبی در بین مردم و همچنین حضور آنها در عرصه‌های مختلف را از یاد ببریم.  

وی در ادامه با اشاره به توطئه‌های دشمنان در قبال ایران در طول ۴۴ سال اخیر گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب آماج انواع تهدیدها و توطئه‌ها بوده است و بر همین اساس دشمنان نمی‌خواستند این نظام، حتی ۴۰ سالگی خود را ببیند. بحمدالله هم، این مسئله و هم جنگ ترکیبی اخیر دشمن در ماه‌های اخیر به وسیله رهنمودها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی برطرف شد. هریک از این تهدیدها در نوع خود می‌توانست کمر کشوری را خم کند.

فرماندار شهرستان سبزوار در پایان صحبت خود یادآور شد: دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها می‌توانند با تبیین درست مسائل برای نسل‌های جدید، تأثیرگذار باشند تا فاصله با نسل‌های قدیمی بیشتر نشود و به دنبال این مهم شاهد بروز حوادث و فتنه‌های مختلف نباشیم.

در این نشست مسئولین دفاتر نمایندگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس شهرستان‌های سبزوار، داورزن، ششتمد، خوشاب و جغتای به ارائه گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ دفاع مقدس پرداختند.

همچنین در این جلسه؛ احکام مسئولیتی مدیران این دفاتر توسط سردار یوسفعلی‌زاده به آنها اعطا شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها