نشست خبری نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت؛

جهان برای مهدی موهوم نیست، بلکه برای مهدی موجود است / جامعه ما به زمینه سازی برای انتظار نیاز دارد

شعار امسال همایش مهدویت « تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» است. همان چیزی که جامعه امروز ما به آن نیاز دارد.
کد خبر: ۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۸ - 19June 2013

جهان برای مهدی موهوم نیست، بلکه برای مهدی موجود است / جامعه ما به زمینه سازی برای انتظار نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست خبری «نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت»، امروز 29خرداد ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید مسعود پور سید آقایی، دبیر همایش بین المللی دکترین مهدویت و دبیر علمی همایش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سهرابی و با حضوراصحاب رسانه در تهران برگزار شد.

پورسید آقایی شعار امسال همایش مهدویت را،« تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها» خواندو افزود: این شعار برگرفته از کلام امام کاظم (ع) می باشد.( الشیعة التربی بالامانی، اصول کافی:1/369)

دبیر همایش دکترین مهدویت گفت: چیزی که جامعه ما  در تربیت به آن نیاز دارد زمینه سازی برای انتظار است. شیعه با افق وچشم اندازی که در پیش رو دارد تربیت پیدا می کند و رمز جاودانگی شیعه را باید در جهانی  شدن فرهنگ انتظار جستجو کرد که به دور از ظلم و جور است. این جهان برای یک مهدی موهوم نیست، بلکه برای یک مهدی موجود است.

دبیر همایش های بین المللی دکترین مهدویت گفت: در روز افتتاحیه از آقایان، دکتر علی لاریجانی، حضرت آیت الله حسینی بوشهری، آقای دکتر حسینی، آقای دکتر احمدی مقدم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر اعرافی دعوت به عمل آمده است. در این همایش  تجلیل از مهدی یاوران و هدایای لوح به آنها، تجلیل از خانواده شهید "یوسف داغر" از لبنان که به تازگی در القصیر سوریه به شهادت رسیده است و همچنین اجرای برنامه های فرهنگی و قرائت تواشیح در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص کمیسیون های موجود در همایش افزود:4 کمیسیون در نظر گرفته شده است که کمیسیون های شمارهی1 و 2 توسط موسسه آیندهی روشن، کمیسیون شمارهی3 توسط دانشگاه عالی دفاع ملی، برگزار می شود. همچنین در کمیسیون شماره 4 گروه علوم تربیتی موسسه آموزش پژوهشی امام خمینی(ره) ، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دانشگاه علوم انتظامی  به صورت گروهی قرار دارند.

پورسید آقایی گفت: تعداد مقالات فارسی ارسال شده 108 عددکه از بین این ها تنها 22 مقاله انتخاب شده است. همچنین از 105 مقالهی خارجی  تنها 15 مقاله فرصت طرح در همایش را دارند.

وی در خصوص میهمانان دعوت شده ادامه داد: از کشورهای مختلفی از جمله، کانادا، سوئد، نروژ، بحرین، اردن، لبنان، مصر، عراق، پاکستان، بورکینافاسو، کویت، عربستان، فیلیپین، تانزانیا دعوت شده اند که از بین این مدعوین 22 نفر مرد و 17 خانم انتخاب می شوند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: وزارتخانه ها و سازمان های مختلفی در برگزاری این همایش مشارکت داشتند که لازم است درهمین جا از همهی این نهادها، سازمانها از جمله مرکز مدیریت حوزهی علمیه، وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، دانشگاه امام صادق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و...تقدیر و تشکر به جا آورم.

پورسید آقایی همچنین ادامه داد: باید از دو شخصیت نظامی نیز تقدیر و تشکر ویژه کرد. جناب آقایان  دکتر سرلشکرفیروز آبادی و سرداراحمدی مقدم که ما را در برگزاری همایش دکترین مهدویت کمک فراوانی کردند.

رئیس موسسه آینده روشن در خصوص برنامه ها و سخنرانان اختتامیهی همایش افزود: در برنامه اختتامیه  از آقایان، آیت الله شاکری و حجت الاسلام و المسلمین ابوترابی برای سخنرانی دعوت شده است. در این اختتامیه، شاهد ارائه گزارش از کمیسیون ها توسط روسای همایش و همچنین ارائه گزارشی از روند برگزاری  و قرائت اختتامیهی همایش  توسط دبیر همایش خواهیم بود.

 وی ادامه داد: در پایان، قرائت دعای فرج و سلامتی حضرت ولی عصر(عج) توسط سرلشکر بسیجی دکتر فیروز آبادی  و میهمانان حاضر در نظر گرفته شده است.

در حاشیهی این نشست، پورسید آقایی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص باز خورد همایش مهدویت در سطح بین الملل گفت: پیمایش مهدویت نیاز به یک پژوهش علمی دارد که در حال حاضر کاری دراین زمینه صورت نگرفته است. در رابطه با بازخورد این همایش، باید گفت ما هر ساله به صورت شنیداری از  شرکت کنندگان در خصوص تاثیر این برنامه ها سوالاتی پرسیده که به بررسی و نقد آن پرداخته می شود.

وی همچنین در رابطه با عملی کردن تئوری مهدویت در جامعه کنونی گفت: باید تولید علم کرد تا دیگران از آن بهره برند. با برگزاری همایش دکترین مهدویت منابع خوبی برای آموزش و پرورش، سخنرانان، نویسندگان و .... تهیه می شود. شاید یکی از نتایج برگزاری این همایش ها ایجاد یک منبع قوی می باشد. طبیعتاً گفتمان قابل توجه جامعه ما همن منابع قرار می گیرد.

در پاسخ به این سوال که در خصوص مقابله با جهل و خرافات که یکی از ابتدایی ترین مشکلات مهدویت می باشد چه اقداماتی صورت گرفته، پاسخ داد: دررابطه با خرافات برنامه و کمیسیون خاصی در نهمین همایش دکترین مهدویت صورت نگرفته است. در عرصه مهدویت باید افراد کاردان به میدان آمده و در رابطه بااین موضوع  مطالب به روزی را تدوین کنند، طبیعتاً خرافات از جامعهی ما رخت بر می بندد و د رادامه سطح گفتمان ما تغییر می کند.

در پایان نیز حجت الاسلام و المسلمین  دکتر سهرابی در خصوص پیوست فرهنگی شیعه، انتظار  سخنانی بیان نمودند و گفتند اگر بخواهیم سرعت پیشرفت را در همهی زمینه ها داشته باشیم باید فرهنگ انتظار را در نظر بگیریم.

قابل ذکر است، همایش بین المللی دکترین مهدویت، با محوریت تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها در ۲و ۳تیرماه ۱۳۹۲همزمان با میلاد حضرت ولی عصر(عج) با حضور مهمانان و اندیشمندان داخلی و خارجی از ساعت 8 صبح  تا ساعت20 در سالن همایش صدا و سیما(تهران) برگزار خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها