یادداشت/ روزبه قمصری

آشوب و التهاب دامنه‌دار در سرزمین‌های اشغالی

تظاهرات صد‌ها هزار صهیونیست در اعتراض به سیاست‌های تند و افراطی کابینه جدید رژیم صهیونیستی درحالی وارد هشتمین هفته متوالی خود شده که دورنمایی برای پایان این اعتراضات متصور نیست.
کد خبر: ۵۷۵۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۸ - 27February 2023

ادامه‌دار بودن تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهوگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ در حالی وارد هشتمین هفته متوالی تظاهرات صد‌ها هزار صهیونیست در اعتراض به سیاست‌های تند و افراطی کابینه «بنیامین نتانیاهو» به عنوان کابینه جدید رژیم صهیونیستی شدیم که روز شنبه ۶ آبان ماه جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در برخی از شهر‌های فلسطین اشغالی به خیابان‌ها آمدند و بر علیه کابینه نتانیاهو فریاد زدند.

بر اساس اخبار و گزارش‌های دریافتی تنها فقط در دو شهر «تل آویو» و «حیفا» بالغ بر ۱۰۰ هزار تظاهرات کننده خشمگین به خیابان‌ها آمدند. البته در سایر شهر‌های فلسطین اشغالی هم تقریبا همین اندازه جمعیت حالا اندکی کمتر راهی خیابان‌ها شدند و بر علیه سیاست‌ها و اقدامات تند و افراطی کابینه نتامیاهو تظاهرات کردند.

گزارش‌های میدانی از شهر‌هایی که میزبان تظاهرکنندگان صهیونیست بودند حاکی از این موضوع است که تظاهرات کنندگان صهیونیست آنقدر از برنامه‌ها و اقدامات کابینه جدید رژیم صهیونیستی ناراضی و خشمگین بودند که با فریاد و شعار‌ها خود خواستار سرنگونی حزب لیکود و متحدان آن هستند. این موضوع دست کم در وهله نخست نشان می‌هد که معترضان صهیونیست قصد تداوم اعتراضات خود دست کم در آینده‌ای نه چندان نزدیک را دارند.

اما برای درک و فهم هرچه بهتر ریشه‌ها و زمینه‌های اعتراضات هفته‌های اخیر در سرزمین‌های فلسطین اشغالی باید به آغاز کار و روی کار آمدن کابینه «بنیامین نتانیاهو» به عنوان کابینه جدید رژیم صهیونیستی برگردیم. بعد از اینکه این کابینه تندرو و افراطی با روی کار آمدن خود، سیاست‌ها و اقدامات غیرمعمول و خشن و فاقد مصلحت اندیشی را در دستور کار خود قرار داد شاهد فراهم شدن زمینه‌های اعتراضات امروز بودیم.

البته این همه ماجرا نبود و بعد از روی کار آمدن افراطی‌ترین کابینه تاریخ رژیم صهیونیستی شاهد بودیم که اعضای این کابینه و شخص بنیامین نتانیاهو به دنبال اصلاحات قضائی برآمدند که این موضوع سبب ناخشنودی برخی از کارشناسان و سیاستمداران رژیم صهیونیستی شد. ضمن اینکه در کنار این اقدامات شاهد بودیم که این کابینه افراطی با حمایت و پشتیبانی از شهرک نشینان متعصب یهودی راه را برای تجاوزات و تعرضات هرچه بیشتر آن‌ها به مردم و اماکن مقدس فلسطینی‌ها فراهم آورده بودند.

این امر در کمترین و حداقل نتایج خوب موجب شد تا در ظرف مدت کوتاهی شاهد افزایش چرخه خشونت در سرزمین‌های فلسطین اشغالی و افزایش قابل توجه و چشمگیر درگیری‌ها و نزاع مابین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها باشیم که این امر هم به خودی خود موجب شتاب گرفتن میزان نارضایتی در میان صهیونیست‌های ساکن شهرک‌های صهیونیست نشین شد که نتایج آن را امروز در تظاهرات واقع در خیابان‌های سرزمین‌های اشغالی می‌توان دید.

اما ریشه مخالفت‌ها و اعتراضات صهیونیست‌ها علیه کابینه بنیامین نتانیاهو هم از آنجایی سرچشمه گرفته که نتانیاهو سال‌ها قبل به دلیل اتهام هایی، چون فساد، رشوه و خیانت در امانت محاکه شد و مجبور شد تا از قدرت کناره گیری کند. حال نتانیاهو بعد از روی کار آمدن کابینه جدید به همراه اعضای حزی لیکود به دنبال طرحی برای «اصلاح نظام قضائی» برآمدند تا از این مسیر امکان محاکمه خود را آن هم به کمک وزیر دادگستری متوقف کند.

حال با توجه به ادامه‌دار بودن دامنه اعتراضات و تظاهرات صهیونیست‌ها در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که کابینه نتانیاهو اصلاحات قضائی را تصویب کرد و به این صورت با کم محلی علنی به مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی صهیونیست موجبات خشم و عصبانی فراوان آن‌ها را فراهم کردند. اینگونه است که امروز شاهد هستیم دامنه تظاهرات مردم ساکن سرزمین‌های اشغالی وارد هشتمین هفته خود شده است.

در پایان باید گفت تمامی وقایع و رویداد‌های هفته‌های اخیر سرزمین‌های اشغالی در شرایطی وارد هشتمین هفته خود شده که «یائیر لاپید» به عنوان نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی و رئیس اپوزیسیون با هشدار‌های متعددی به سران و مقامات تل اویو گوشزد کرده که ادامه روند فعلی و ادامه‌دار بودن تظاهرات‌های اخیر موجب فروپاشی قریب الوقوع این رژیم از درون خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار